muis onder dos

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
W98 SE, muis op seriele poort. Wat moet ik doen om muis werkend te hebben na opstart van DOS???
grtz
henk

Muis werkt normaal gesproken niet onder Dos.

Wat wil je met de muis onder Dos doen dan?

Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

Om de muis in DOS te installeren, moet je de mousedriver onder DOS installeren én een MOUSE-commando in het AUTOEXEC.BAT-bestand toevoegen.

De mousedriver installeer je als volgt:
Stop de diskette met de mousedriver in drive A: en geef als commando: INSTALL (+ enter).
Meestal wordt de mousedriver automatisch geïnstalleerd in de directory C:\MOUSE. De muis wordt geactiveerd door in die directory het commando MOUSE te geven.
Je kunt dat bevel automatisch geven door het in het AUTOEXEC.BAT-bestand te vermelden.

Je doet dat als volgt :

Ga naar DOS; naar de root. Als je Windows verlaat, dan staat op je scherm C:\WINDOWS>. Typ dan CD\ of CD.. (+ enter). Als laatste regel op het scherm staat nu : C:\>
Geef in als bevel : EDIT AUTOEXEC.BAT (+ enter)
Er verschijnen een aantal commando's op je scherm; b.v.:

SET BLASTER=A220 I5 D1 T4
SET SOUND16=C:\MAGICS23
C:\MAGICS23\CS32MIX.EXE /M=9 /W=9 /L=9 /X=4 /F=9 /C=9
PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\MOUSE;%PATH%
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb be,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Ga met de cursor naar het midden; b.v. naar de vijfde regel. Maak een lege regel door op enter te drukken en voer op die plaats het volgende commando in: C:\MOUSE\MOUSE.EXE (+ enter).
Op je scherm staan na die actie b.v. de volgende regels :

SET BLASTER=A220 I5 D1 T4
SET SOUND16=C:\MAGICS23
C:\MAGICS23\CS32MIX.EXE /M=9 /W=9 /L=9 /X=4 /F=9 /C=9
PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\MOUSE;%PATH%
C:\MOUSE\MOUSE.EXE
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb be,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Kies Bestand (of File), vervolgens Opslaan (of Save) en daarna Afsluiten (of Exit).
Start de computer opnieuw op om de muisinstelling definitief te activeren.

Laatst bewerkt:
Even een mouse driver voor DOS
installeren in je autoexec.bat

Staat vast wel ergens op internet (mouse.com)

Het is al weer een tijdje terug, windows 95 was net uit en nieuw van de plank. Ik weet dat ik toen driver moest downloaden en handmatig het autoexebat aanpassen. Ik weet niet meer welke regel er precies in het autoexebat moet maar die drivers moeten te downloaden zijn.

:D Had mijn bericht al aangepast hoe het wel kan. Kon het zo snel niet vinden :D

Tanja,
Had muis nodig voor testproggie in dos. (geluidskaarttest)
Bedankt voor je heldere uitleg. Muis werkt, maar ziet nu de Zip drive niet meer. Moet dus nog even prutsen. Misschien opnieuw installeren.?
Raymond en buick ook bedankt.

grtz.,
henk

Dat van die zip-drive onder Dos heb ik nooit gedaan. Toen hadden ze nog geen zip-drives:D

Misschien ook even googlen, dat heb ik voor die duidelijke uitleg ook gedaan.:)

Wel zip-drives toen?:o :D Ik had er toen in ieder geval nog niet van gehoord, maar dat ligt dan meer aan mij:D

Bedankt voor de info Maestro12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan