muis uitgeschakeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Ik heb een klein probleempje, wat langzamerhand een probleem is geworden.
Ik heb 't eigenlijk opgegeven, want de slaagkans is nogal klein.
:confused:
Ik heb een oud computerje, waar ik nog met plezier DOS6.2 games op kan spelen,
en waar nog een VooDoo Gl versneller op zit.
De computer is uit 1996, er staat Win95 op.

Nou heb ik allang problemen met de serïele muis, net alsof ie begon te haperen.
Tot op een dag er geen beweging meer in te krijgen was, en ik met drivers aan de slag ben gegaan.
Dat hielp niet, en opnieuw Windows installeren bracht enkel een opstartscherm met "geen muis aangetroffen".

Daarna werden de handelingen iets ingewikkelder, want ik kan alleen toetsenbord commando's geven.
Nadat ik dus eindelijk alles weer aan 't draaien had, bleef ik zonder muis zitten,
en een aanzienlijke hoeveelheid toetsenbord commando's.

Aangezien er geen PS2 aansluiting is ben ik genoodzaakt om 't verder te gaan zoeken.
Nadat ik de Mobo gegevens had uitgezocht blijkt 't om een

P5I430VX/250DM VX II AWARD P&P BIOS V3.5S note.

moederbord te gaan.

Ik heb op een ander forum al geïnformeerd of er techniese gegevens waren, maar dit is een mobo uit 1994, dus de kans er nog iets van te vinden is nogal klein.
De meeste sites voor die tijd geven alleen een hoop reclame.

Waar 't om draait is, dat er twee chips op 't mobo zitten.
Twee UWAX componenten, één voor de serïele poort, en één voor de joystick.

Nou ben ik bang, dat er één stuk is gegaan, nl die van de serïele muis.
En dan valt er weinig meer aan te doen, denk ik.
Of ik zou de bios opnieuw moeten gaan flashen, en daar heb ik niet zo'n zin in.

Een computer zonder muis is zo onhandig.

:)
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me echt af... Waarom koop je niet gewoon een ander goedkoop pctje met windows xp voor 15,- op de rommelmarkt? Kost niks en je kunt er toch nog je spellen op spelen. Zal ook een stuk makkelijker zijn met drivers en USB is tegenwoordig ook wel handig. Niet ***lig bedoeld maar ik vraag het me gewoon af.
 
Ik vraag me echt af... Waarom koop je niet gewoon een ander goedkoop pctje met windows xp voor 15,- op de rommelmarkt? Kost niks en je kunt er toch nog je spellen op spelen. Zal ook een stuk makkelijker zijn met drivers en USB is tegenwoordig ook wel handig. Niet ***lig bedoeld maar ik vraag het me gewoon af.
Off Topic:
Weten waarom sommige woorden in je post 2x worden weergegeven?
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/560430-Woorden-worden-soms-2x-weergegeven
Edit: Het vreemde is, zie ik nu, dat het in de quote niet voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook PS2muis-naar-Serieel verloopstukjes. Ik heb hier precies zo'n verloopstukje liggen als hier getoond. Je kunt dan gewoon een PS2 muis inzetten, als test.

Verder is van belang of in 'Apparaatbeheer' van Windows95 onder Poorten een Communicatiepoort (COM1) wordt vermeld. Is dat het geval, dan zou het probleem aan (de driver voor) je muis moeten liggen. Kijk dus ook even daar na of er een probleemapparaat of een apparaat zonder driver wordt genoemd (wat dan de seriële muis zou moeten zijn).

Verder kan het zijn dat je muis van binnen zo smerig is geworden dat het niet lekker meer werkt. Maak de onderkant eens open (rondom het 'balletje' zit een ring die je kunt openen door 'm te draaien), haal het balletje eruit en kijk in de muis op de 'rollers' waar het balletje over loopt (veel) aangekoekt stof zit. Maak dat dan schoon en (natuurlijk) het balletje zelf ook als die smerig zou zijn.

Tijs.
 
Je kunt een seriele poort kaartje zien te krijgen, evt met een paralelle poort erop, in de bakken van een gebruikte computershop. Zoals Hajo budget shop.
 
je zou natuurlijk ook eerst eens kunnen vaststellen of de muis nog wel werkt voordat je de computer afschrijft. Mss heeft iemand nog wel een seriele muis in een la liggen
 
Volgens mij heb ik er nog wel 2 liggen hier. Zijn niet zo moeilijk te vinden, even naar Kringloop centrum of naar een 2e hands winkeltje. Ik snap nog wel waarom je die PC graag weer werkend wilt krijgen, altijd leuk zulke dingen.
 
Bedankt voor Uw antwoord.

@PatricMiah - U bent inderdaad niet de eerste, die me met dit voorstel confronteerd.

Het geval is echter, dat ik wel een nieuwe computer kan kopen, maar niet 't mobo uit 1994.
En 't is geen zaak van , gooi die ouwe rommel toch weg, maar eerder een computer waar ik nog dos6 games op kan spelen.
Ik heb hier een splinternieuwe HomeXP Edition, die helemaal OK is, maar zelfs niet met DOS box die games speelt.
Er zijn veel dos6 programma's, die 't onder XP af laten weten of in dos prompt plotseling uitvallen.
Dus 't is niet zozeer een zaak van vernieuwen, maar eerder in stand houden van wat nog goed is.

@Mik Zjagger - Inderdaad ben ik "geen muisdriver gevonden"meerdere malen tegengekomen,
al was 't niet in dit toppic.

@dnties - Ik heb diverse serïele muizen aangesloten, maar geen van alle gaf respons. Een vuile of kapotte muis is niet 't geval.
In Windows Apparaatbeheer is sprake van COM1, waar de muis op aangesloten zou moeten worden.
Bij 't opstarten komt "geen muis aangetroffen, U kunt nu een muis aansluiten".
Elke driver of floppy installeert de muis zogenaamd, maar na opstarten geen muis.
Via Com1 bij Systeem onder Muis opnieuw installeren helpt ook niet, de computer kan driver noch muis vinden.
't probleem zit werkelijk in 't systeem zelf, niet zozeer de muis of driver.

@wasbeertje - Je brengt me op een idee. Ik ben dagen op zoek geweest naar zo'n verloop plugje wat ik nog ergens heb liggen.

@RogerS - Muis is in orde, ik wil de computer niet afschrijven.

@Paranoid - Voor ik de vraag stelde heb ik vastgesteld, dat 't niet aan de muis of aan de driver ligt.

:)
 
Een andere computer, nog een 386Dx heeft een insteek kaart voor een serïele muis.
Ik heb 'ns wat rondgesnuffeld, maar dit is een combikaart voor muis, floppy en CDrom.
Natuurlijk kan ik proberen om deze kaart in de andere computer tezetten,
maar ik kan er geen floppy en cdrom bijzetten.

Omdat ik geen computerdeskundige ben die zo gauw port, com en FHH aan kan sluiten,
ben ik bang dat ik alleen van kwaad naar erger ga.

:)
 
Goed, ik heb dus een oude 386dx computer met een insteekkaart voor een serïele muis.
Als ik deze uit de computer haal, blijkt deze ook nog aan de floppy drive, harde schijf en cdrom speler met flatcable doorverbonden te zijn.
Eveneens zit er een stekkertje op, waar ik uit opmaak dat er voeding nodig is.

Als ik deze in de andere computer Pentium 100 wil zetten, kom ik niet verder dan alleen de insteekkaart er in te zetten en trachten de muis op deze nieuwe serïele poort aan te sluiten. Ik heb in de P100 echter alleen driepens voeding stekkertjes.
Dus kan ik deze niet gebruiken.

Wanneer ik de computer aansluit, blijkt er nog steeds geen muis aangesloten.
Wat ik wel begrijpelijk vind, omdat de insteekkaart niet aangemeld is.
Nieuwe hardware signaleert geen insteekkkaart, dus ben ik weer terug bij af.

Hoe zou ik de insteekkkaart aan moeten melden?
Ik vermoed dat het tevens een cdrom en floppy controller is.

:)
 
Laatst bewerkt:
Omdat de slaagkans nogal klein is, heb ik 't opgegeven.

:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan