Multi toepasbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foleor

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Hallo,
Ik houd voor meerdere verenigingen zaken bij. Voor 1 heb al ik iets in een Access omg. gemaakt.
Nu wil ik dat ook voor de anderen gaan gebruiken, maar wel zo dat ik maar 1 ontwerp heb en toch ieder zijn eigen naam logo content ziet. (kunnen afzonderlijke db's, folders zijn)

Hoe pak dat het beste aan?
(heb iets gezien van splitten en multi tenancy maar ik zoek de goede richting)

Alvast bedankt Foleor

Wat wil je precies? Ik heb geen flauw idee wat ' multi tenancy' is of betekent, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar als jij de enige gebruiker bent van de database heeft splitsen niet zoveel zin. Eén database gebruiken voor meerdere klanten is uiteraard geen enkel probleem; je kunt een tabel maken met klantinstellingen die je uitleest bij het starten van de db. Je kiest dan bij het inloggen een vereniging, en de formulieren gebruiken dan de kleuren en logo's die je in die instellingentabel hebt vastgelegd. Zo zou ik het in ieder geval doen :).

Bedankt Octa,

Ik ga op zoek naar voorbeelden met klantinstellingen.....

Is er misschien iemand, die mij aan zo'n voorbeeld met klantinstellingen kan helpen?

Of mogelijk zoiets op internet tegengekomen....
Ik gebruik blijkbaar de verkeerde zoekargumenten, want t is me nog niet gelukt.

Alvast bedankt voor de suggesties.

Het lijkt mij handiger als je zelf een voorbeeldje post, want we hebben het hier niet over een standaard functionaliteit :). Zo'n tabel moet je namelijk makkelijk zelf kunnen maken; het enige dat je hoeft te doen is vaststellen wat er precies dynamisch moet zijn, en dat leg je dan vast in een tabel. Dus als het logo steeds moet veranderen, heb je een veld nodig met de locatie van het logo (bega niet de fout door het logo in de db op te slaan, tenzij het er niet zo veel zijn. Maar dan nog...). Wil je per klant een andere achtergrond? Veld maken met de achtergrondkleur. Lettertype per klant? Veldje Lettertype! En ga zo maar door. Uiteraard ook een veld met de KlandID, anders heb je er nog niks aan.

Heb je de tabel gemaakt, dan is het zaak om de opgeslagen gegevens te gebruiken. En dat houdt in, dat je bij het starten van de db dus (ik vermoed dat je zo wilt werken) eerst een klant kiest, en op basis van die klant wordt dan het startformulier opgebouwd. Dat opbouwen is simpel, want het formulier doet bij het starten niets meer dan de instellingen tabel uitlezen, en de uitgelezen waarden op de objecten instellen. Dus het logo wordt ingelezen, de achtergrondkleur wordt aangepast, de lettertypes worden aangepast (dat laatste is een beetje omslachtige actie) en ga zo maar door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan