Multi User

Status
Niet open voor verdere reacties.

davevanderkist

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2004
Ik heb me laten vertellen dat access minder geschikt is voor vele gebruikers die tegelijkertijd bezig zijn in de Dbase. Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke problemen zijn en hoe ik die kan oplossen?

Access

Access is geschreven voor "kleine" toepassingen.
De database mag maximaal 4 GB groot worden, en je hebt geen mogelijkheid om de database te verkleinen door er records te verwijderen (database blijft even groot).

Met meerdere gebruikers kan het zijn dat je problemen krijgt omdat er dan gebruikersconflicten ontstaan: wat als 2 gebruikers dezelfde record willen veranderen? Acces is hier simpelweg niet voor bedoeld.

Hoe wil je trouwens er voor zorgen dat de gebruikers niet aan het programma (opmaak ed. ) zelg komen? Als iedereen daar toegang toe heeft kan iedereen alles zitten veranderen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Om dit allemaal op te lossen kan je beter uitwijken naar een echte multi user database zoals Mysql, MS Sql server etc.

Succes,

Florijn.

Ik ben het niet helemaal met Florijn eens...

De grootte van de database mag max 2 GB zijn (Access 2000) mischien dat hogere versies grotere bestanden aankunnen.
Helpfile:
2 gigabytes. However, because your database can include linked tables in other files, its total size is limited only by available storage capacity.

Je kunt dat zelfs omzeilen door meerdere bestanden te gebruiken. Echter niet verstandig omdat Access dan ontzettend traag zal worden.

Multiuser systemen zijn goed te doen in Access. Systemen tot ca 10 gelijktijdige gebruikers zijn goed te bouwen en performen heel aardig. Je moet wel even nadenken hoe je met recordlocking omgaat. Hierover staat in de helpfile wel wat nuttige info.

De beveiliging van het project is super simpel. Maak een mde bestand en klaar is kees...

Maar je hebt gelijk voor een groot systeem is een enterprise database wellicht verstandig. Al kun je dan nog steeds overwegen om Access als front-end te gebruiken. Link middels ODBC of een andere manier je tabellen naar de database en alles draait weer als met een access DB.

Grtz,

Bedankt voor de reactie. Dus ik moet MySql gebruiken. Kan dit ook nadat ik mijn database in Access heb gemaakt?

Het moet niet MySQL zijn. Het ligt echt aan de eisen die je aan de applicatie stelt.

Maar welke database je ook gebruikt. In principe moet het mogelijk zijn de tabelstructuur (eventueel met gegevens) over te halen naar een andere database na de ontwikkeltijd.

Je kunt dus zelfs overwegen de applicatie in Access te bouwen en als het niet performed zoals gewenst alsnog overstappen op een andere DB.

Grtz,

Geplaatst door Florijn
Access is geschreven voor "kleine" toepassingen.
De database mag maximaal 4 GB groot worden, en je hebt geen mogelijkheid om de database te verkleinen door er records te verwijderen (database blijft even groot).
In access kan je de records verwijderen en daarna compact en repair doen, de omvang van de db zal daarna afnemen.(dit kan je trouwens elke keer de db afsluit automatisch doen, denk vanaf acc. 2000)
Je kan altijd starten met access en indien het niet voldoet of je wil 'verzwaren' kan je nog altijd de wizard upsize doen in access. Zo maak je er een SQL server db van.

Houdt dit upsizen ook in dat het beter draait met vele gebruikers? En dat ik dan de formulieren gemaakt in Access kan gebruiken?

YEP

SQL server is de MySQL van Microsoft (dus qua performance zit het wel goed). Je moet wel enkele dingen aanpassen, ben niet zeker of ze automatisch geconverteerd worden maar eigenlijk wordt access dan de 'grafische schil' van de SQL data.
De query's worden dan stored procedures of views.
Je moet anders maar eens een boek erover lenen in de bib of een beetje googelen.
suc6.

Hier
of
Data Structure Differences between Access and SQL Server
of
Upsize your Access database with SQL Server Data Transformation Services

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan