Multiboot met mrbooter en overgezette OS 1,2+3 werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

spacemaster

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Hoi,

Heb een multiboot systeem gemaakt met mrbooter als bootmanager.
In het kort:
3 primare partities, alle OS systemen middels 1 op 1 kopie met minitool partition wizard overgezet van andere HD.
XP - 1e partitie (origineel was op 1e partitie andere HD geinstalleerd)
W7 - 2e partitie (origineel was op 2e partitie andere HD geinstalleerd)
W7 – (exact dezelfde OS als partitie 2) 3e partitie (origineel op 2e partitie andere HD geinstalleerd)
Die eerste 2 OS’s werken, middels herschreven MBR en herstelopties installatieschijf gerepareerd.
Die derde krijg ik niet het lopen. Na alles te hebben aangepast en een nieuwe entry te hebben gemaakt met easyBCD start de 3e partitie wel op, maar blijft hangen nadat de windowsvlag op het scherm verschijnt.
Als ik partitie 2 zichtbaar laat, kan ik helemaal opstarten en maakt ie me de derde actief, en de 2e partitie boot en system.
Wat doe ik verkeerd? Partitie wordt gevonden, start echter niet zelfstandig op.
Ik denk zelf dat als windows 7 origineel ook op een derde partitie was geinstalleerd er geen probleem was.
Maar wat en waar moet ik dan iets veranderen om het te kunnen laten werken??

Mvg Michel

Windows addresseert harde schijven in een volgorde, eerst hd0, vervolgens hd1, hd2, enzovoort. XP start omdat het toevallig ook op ander hd de eerste harde schijf was. W7 2e partitie om hetzelfde redenen ook. Omdat de hd nummer niet klopt start W7 van derde partitie niet op.

Ik zal, zonder mrbooter als bootmanager, eerst op eerste partitie XP installeren, maar erbij natuurlijk de harde schijf formatteren. Vervolgens kan je op de 2e partitie W7 installeren, Windows 7 kan zolwel Windows 7 alsook XP opstarten. Verder kan je nog op de derde partitie W7 bij installeren.

Maar: waarom wil je twee keer W7 hebben?

Hoi Lutz,

Ja, zoiets dacht ik ook al.
Je bedoelt toch niet met "installeren" helemaal opnieuw installeren?? De bedoeling is om het bestaande OS te kopieren, anders ben ik weer dagenlang aan de gang, en dat schiet niet op.
Daarom vraag ik het hier in het forum.
Partitie 3 die niet helemaal opstart staat ook als volume 3 in de BCD, daarom start hij wel op maar niet helemaal. (Dat heb ikzelf allemaal al aangepast middels cmd in dos en easy BCD)
Als hij de systeemgegevens begint te laden laat ie het afweten bij part.3 en gaat ie bij partitie 2 verder (als ik deze partitie zichtbaar maak), hij kan ze zelf niet vinden.
Ik moet het OS van partitie 3 ergens kunnen aangeven waar hij zijn eigen systeemgegevens verder kan laden, maar waar?

Gr. Michel

Soms is helemaal opnieuw installeren sneller dan prutsen.

Prutsen!?!
Je zal begrijpen dat ik ook nieuwsgierig ben erachter te komen waarom het niet werkt, en als ik het dan aan het weken krijg heb ik ook weer wat bereikt en zal ik beter met deze problemen kunnen omgaan in de toekomst.
Partitie 1 en 2 werken, en vind het absolute onzin om die nieuw te installeren.
Zulke opmerkingen kun jeje echt sparen, dan hoef ik niet in een forum na te vragen.
Als je geen antwoord hebt, hoef je ook niet te rageren vindt ik.
Ik hoop dat iemand andes wel serieuzere intenties heeft om me nuttige tips te geven.

Mvg Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan