multiboot multidisk Os wil niet apart starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robavh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 dec 2014
Ik heb een systeem met 3 schijven. De eerste (originele met Vista), een tweede met data en OS Win7) en een derde welke een clone is van de tweede.
Ik kan alle OS-en starten, maar als ik alleen de tweede schijf in de kast houd kan deze niet starten (Bootmgr missing, try again). De derde doet hetzelfde (hetgeen te verwachten is omdat het een clone is). Kennelijk wordt vanuit de originele schijf de bootsector van schijf 2 en 3 benaderd, waar kennelijk geen bootmgr opzit, en vandaar uit de OS gestart.
Wat kan ik doen om de schijven zelfstartend te maken?.

De bootmanager van de eerste OS is bepalend voor de opstart van de 2e en de derde.
In dit geval is vista de eerste opstartkeus, die regelt dan ook de bootmanager.
Logisch dat je dan die melding krijgt.

Kijk eens of je HIER verder mee komt.
Maar zo'n bootmanager komt toch op je HDD te staan en als je die HDD dan verwijderd heb je hetzelfde probleem.

Misschien wanneer je de HDD heb verwijderd en je installeert de bootmanager op de resterende HDD dat je hem dan wel kunt starten.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Hi Jackall en hoogteijling,
dank voor jullie reactie.
Twee dingen zijn de oorzaak voor mijn vraag. Ten eerste is een van de twee later geplaatste schijven dubieus qua health. het ene diagtool zegt: prima, de ander zegt: hmmm.. De gezonde HDD bevat een win7. Als ik die als enige in de kast heb, kan ik dan een MBR repair doen?
Ten tweede wil ik van Vista af. De HDD waar Vista op staat wil ik vervangen door een SSD. Ik wil echter niet de schijf clonen waar Vista op staat. Kan ik de partitie waar Win7 op staat clonen naar de SSD en komt daar dan automatisch de bootmgr op te staan?
Groet,
Rob

Laatst bewerkt:
Je hebt W7 geïnstalleerd met de Vista schijf erin en de bootbestanden staan op de Vista schijf.
Kijk of het met deze tool wil.
http://www.boyans.net/MoveWindows7BootFilesToAnotherDrive.html

En anders.
Kijk in schijfbeheer of de partitie waar W7 op staat wel actief is, zo ja dan zou je met alleen de W7 schijf erin op kunnen starten met de W7 DVD en een opstartherstel kunnen proberen, wil dat niet dan een upgrade installatie, wil dat ook niet dan zal het een verse installatie moeten worden.

Ik zou het als volgt aanpakken:
Ik maak een hirensboot cd: http://handleiding.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=261
boot met die cd en kijk of je met een van de bootmanagers je win 7 schijf geboot krijgt.

Ja? en dat verwacht ik, dan neem je de win 7 installatie schijf en neemt de keuze van opstartherstel
Dan worden de ontbrekende bestanden op je schijf gezet en dan kun je gewoon met win 7 booten.
Zorg wel dat dat de enige schijf is die aangesloten is.

Later kun je in windows instellen dat je naar vista of de andere win 7 wilt, als dat gewenst wordt.

succes er mee.

bedankt zover

Jongelui, bedankt zover. Ik heb voldoende input gekregen om een goede oplossing te bedenken. Ik kan pas in het weekend ermee aan de slag.
Ik laat weten hoe het is verlopen.
Nogmaals bedankt

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan