multiboot onder linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

finny49

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2007
Hoe zet je een multiboot systeem op met meerdere linux besturingssystemen op 1 harde schijf. Wie kan mij helpen. Graag antwoord.

Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om van te voren te partitioneren en windows te installeren (mocht je dat willen).
Je hebt nodig:
1 swap partitie
1 partitie voor /home (optioneel, maar dat is wel makkelijk. Dan heb je dezelfde /home in alle verschillende distro's
1 partitie per distro voor root /

Zo lang je geen gekke dingen als lvm, raid of cryptroot gaat gebruiken moet je hiermee uit de voeten kunnen. Partitioneren kan je makkelijk doen met gparted live oid.

Daarna kan je gewoon vanaf cd elke linux distro installeren. Tijdens de installatie kan je aangeven welke partities als /home en / gemount moeten worden.

Een kennis van me had er iets van 7 op z'n laptop en die vond dat je opensuse als laatste moest installeren. Die heeft het mooiste boot screen. Volgens hem dus. Inmiddels zijn Debian en Ubuntu voorzien van Grub2, dus die hebben ook een mooi grafisch bootscreen.

Ik draai vandaag om 1PC volgende Os'sen

Vista
OpenSuSE 11.1 64bit
Kubuntu 9.10
GOS
ReactOS
Dos
Win95
BSD : FreeNAS
OpenSuSE 11.1 32bit

Om ervaring op te doen, te spelen met de settings... om te leren en anderen te kunnen helpen :thumb:
Alleen staan enkel de twee eerste in Multi Boot de anderen draai ik onder VmWare met OpenSuSE als guest :D Misschien een oplossing voor jou ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan