Multiboot systeem opzetten met Mr Booter werkt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanwijnen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 aug 2011
Berichten
3
Beste mensen,

Ik probeer een multiboot systeem op te zetten mbv. MasterBooter.
Ik gebruik de handleiding van http://schoonepc.nl/instal/multibt.html

2x Windows 7;
De voordelen om geen Windows 7 bootmanager te gebruiken wegen voor mij door, zodat ik wel MrBooter moet gebruiken.

Maar...
Ik krijg het niet voor elkaar.

Wat ik heb gedaan:
1 Reeds Windows 7 geinstalleerd
2 Via Systeembeheer > Opslag harde schijf verkleint, zodat ik 20gb overhoud voor de nieuwe partitie die ik aanmaak
3 Nieuwe partitie aangemaakt (zonder Stationsletter aanduiding)
4 EFDISK opgestart via floppy-disk en daar Nieuw aangemaakte partitie op Active gezet + de reeds geinstalleerde Window 7 op Hidden gezet
(N.B.: Ik zie hier ook een 100mb partitie staan, die normaliter op Active stond; Is dit de Bootmanager van Windows 7?)
5 Vervolgens Windows 7 CD erin en geinstalleerd op nieuw aangemaakt partitie
6 MRBOOTER opgestart via floppy-disk en daar Originele Windows 7 + Nieuwe geinstalleerde Windows 7 in het menu gezet + 10 & 01 instelling, zodat ze elkaar niet zien
7 Opnieuw opgestart en ik krijg het menu van Mrbooter.
Beide werken niet.
Als ik die eerste 100mb partitie op Active zet, dan kan ik ineens kiezen uit Windows 7 en Windows 7 (wat de bootmanager is van Win7 die ik juist wil voorkomen!)
Daar doet alleen de 1ste / oudere Windows 7 installatie het?!

Wie weet raad?
Hoe krijg ik mn beide windows 7 installaties opgestart via MrBooter zonder dat Windows Bootmanager ertussen komt?
 
Hoi,
welkom op Helpmij
Waarom gebruik je EasyBcd niet? Daar kun je alle kanten mee uit.
Wat betreft die 100 MB partitie:
In Windows 7 Professional en Windows 7 Ultimate wordt naast de Windows-partitie óók een verborgen primaire partitie van exact 100 Mb aangemaakt, genaamd "Door systeem gereserveerd". Deze partitie wordt gebruikt voor BitLocker (maakt encryptie van de gehele Windows-partitie mogelijk) en bevat tevens de Windows Recovery Environment (de herstelconsole WinRE voor het uitvoeren van herstelwerkzaamheden).
Bitlocker wordt echter maar zelden toegepast en de herstelconsole kan altijd nog vanaf de Windows-DVD worden gestart, vandaar dat de gereserveerde partitie niet altijd nodig is. De aanmaak ervan kan echter alleen worden voorkomen door de harde schijf voorafgaande aan de setup te partitioneren en/of de reeds
aanwezige primaire partitie tijdens de setup enkel te formatteren (en dus niet te verwijderen). Wordt de harde schijf toch tijdens de setup gepartitioneerd, dan kan de extra partitie alleen met een workaround tijdens de setup weer worden verwijderd: verwijder de aangemaakte Windows-partitie, voeg de vrijgekomen ruimte toe aan de gereserveerde partitie, formatteer deze en laat Windows vervolgens op deze vergrote partitie installeren.
Bron: Schoone Pc
 
Dank! :thumb:

Dat wil dus zeggen, dat ik m'n reeds geinstalleerde Windows 7 dus, opnieuw moet installeren, maar de partitie die aangemaakt is hiervoor, dien te behouden, en alleen te formatteren...

Die EasyBCD...
Ik dacht te lezen dat er enkele nadelen aan EasyBCD zaten, maar aan de andere kant... Dat is niet de officiele Windows Bootmanager, ik zal 't nog eens doorlezen :D
 
Nou, ik het 't gedaan zoals je zei....

1 Zorgen dat er een geformatteerde partitie aanwezig is
2 100mb paritite verwijdert
3 Win 7 opnieuw geinstalleerd
4 en idd! geen 100mb parititie aangemaakt deze keer :)

Na de installate heb ik via Schijfbeheer van Win 7, de huidige partitie verkleint, om zodoende een nieuw partite aan te maken van 20gb (voor de 2e win 7).
Deze heb ik overigens geen stationsletter gegeven.

Vervolgens Win 7 opnieuw geinstalleerd op de 2e partitie...
Via MrBooter elkaar hiden, en menu gemaakt om te kunnen kiezen tussen Win 7 en Win 7 20gb.
De 1ste werkt gewoon, de 2e dus niet...?
De 2e laad windows wel, maar blijft steken op Starten van Windows, met dat logo'tje...


Ziet iemand wat ik over het hoofd zie?

N.B.: Ik kies bewust niet voor EasyBCD, omdat je dan alsnog een C en een D statiosnletter krijgt... Ik wil ze beide gewoon op C hebben, zonder dat ze elkaar zien.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
ik wil je er even op wijzen dat 20GB wel erg weinig is voor Win 7. Ik denk dat je je daar even vergist hebt.
Een 64bits installatie b.v. heeft na installeren al 18GB opgebruikt.
Nou zal dat met een 32bits-versie wel wat minder zijn maar als je wat software installeert is dat zo op. Bedenk ook dat als je wilt defragmenteren b.v. je zo'n 15% als ik me niet vergis vrije schijfruimte moet hebben. Wat dacht je hoeveel ruimte in de loop der tijd je updates in beslag nemen?
Al met al wordt aangeraden minstens een partitie van 25GB aan te maken maar beter nog 50GB.
Kijk maar hier beneden. Dan heb ik ook nog al mijn data, documenten en tijdelijke internetbestanden op een aparte partitie staan.
En ook nog de deïnstalltiebestanden van de updates verwijderd.
Verkenner.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan