Multiboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

renger

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
29
Ik wil windows XP naast Windows 98se installeren.
Ik heb twee losse harde schijven verdeeld in verschillende partities.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Op de C: schijf zetten of kan het ook op de D:schijf (de tweede harde schijf)
Ziet XP dat er al 98se opstaat?
 
Hoi,

Ik zou in ieder geval Windows XP op de tweede harde schijf zetten (D). Windows XP gebruikt het NTFS5 bestandssysteem. Dit kan niet worden gebruikt door Windows 98. Vanuit XP kan je wel alles lezen op de Windows 98 schijf, maar vanuit Windows 98 kan je niet lezen wat er op de XP schijf gebeurt.

Als je XP installeert naast Windows 98 (dus NIET overschijft) krijg je vanzelf een bootmenu met de opties om te kiezen tussen XP of 98. Hoe je dit precies voor elkaar krijgt moet iemand anders maar vertellen. Tijd geleden dat ik dat heb gedaan, weet ik niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door beer.en.ko
Windows XP gebruikt het NTFS5 bestandssysteem. Dit kan niet worden gebruikt door Windows XP.
Leg eens uit.:confused::8-0:

@ Renger,
WinXp kan met Fat32 overweg.
Dus als FAT32 formateren en je kan vanuit zowel Win98 als WinXP alle schijven benaderen.
Alleen als je met videobewerking bezig bent is voor WinXP NTFS aan te raden.
(kan bestanden aan groter dan 4GB.)

Je kan nu WinXP naast Win98 installeren.
Tijdens de setup van WinXP moet je aangeven dat WinXP op een andere partitie moet dan Win98.
Het Bootmenu komt dan vanzelf.
Na de installatie krijg je het keuze menu waarin je kan kiezen of je met Win98 of WinXP opstart.
 
Laatst bewerkt:
XP

Als ik het goed begrijp kan ik dus de XP schijf erin doen en opstarten zonder dat ik eerst b.v. een bootmanager moet installeren? Een aparte partitie is genoeg. Moet dat niet geactiveerd worden of zo zoals het met Fdisk altijd ging?

Als ik XP op de 2e schijf zet kan ik deze dan straks als eerste bootschijf gebruiken? Als C:schijf dus?
 
Re: XP

Geplaatst door renger
Als ik het goed begrijp kan ik dus de XP schijf erin doen en opstarten zonder dat ik eerst b.v. een bootmanager moet installeren? Een aparte partitie is genoeg. Moet dat niet geactiveerd worden of zo zoals het met Fdisk altijd ging?

Als ik XP op de 2e schijf zet kan ik deze dan straks als eerste bootschijf gebruiken? Als C:schijf dus?
Zorg dat de partitie waar WinXP op moet geformateerd is.
(voor de zekerheid)
Daarna WinXP cd-rom erin en de pc daar vanaf laten opstarten.
Volg gewoon de setup.

Zorg alleen dat je aangeeft dat WinXP op die lege partitie moet komen!!!!
Dus niet op je C-schijf, want daar staat je WIn98 al.

Een bootmenu krijg je vanzelf als WinXP geinstalleerd is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan