Multibootprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelj

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2004
Hallo,

Ik heb een multibootsystem met W7-Pro (disk 0 partitie 1) en XP-Pro (disk 1 partitie 1) (Ja, ik werk af en toe nog met XP).
Vooruitlopend op W10 heb ik op disk 1 XP-Pro van partitie 1 naar partitie 3 gezet, met behoud van drive-letter D:.
Helaas boot XP nu niet meer.
Ik heb al diverse acties, zonder resultaat, geprobeerd:
-Vanuit hetstelDVD W7 opstartherstel.
-in commandpromt de bootsect commando's /rebuildbcd, /fixmbr, /fixboot een voor een uitgevoerd
-via Macrium Reflect backup/restore van partitie 3 gedaan;
--aan het eind van de restore schrijft Macrium ook opnieuw de mbr

Ik denk zelf, dat het een kwestie van ergens partitienr 1 veranderen in partitienr 3 moet zijn.
Maar misschien ben ik te simplistisch.

Weet iemand een oplossing of kan dit helemaal niet?

Alvast bedankt,
Marcel

De boot.ini aanpassen, de partitie is immers veranderd, vermoedelijk op beide regels op 3 zetten.

Neem aan dat win 7 de standaard windows is.
Daarin klopt nu de boot info niet meer voor xp.
Zoals lange pier al zegt de boot ini aanpassen, daarin de juiste partitie aangeven waar xp staat.

Dat idee was bij mij ook al opgekomen, alleen zie ik in de root van C: geen boot.ini meer.
Weet een van jullie waar de staat?
Marcel

EasyBcd heb ik al gedraaid: entry van XP weggegooid en opnieuw aangemaakt, helpt niet (was de vergeten te vermelden in reeds geprobeerde acties).
En in de root van D:XP staat geen boot.ini, althans, bij mij niet

Je bent dan uniek...
Verborgen en systeembestanden tonen staat aan?

Bij een XP staat er altijd een boot.ini in de root.

Ja, ik zie alle verborgen en systeembestanden.
Ik ga wel kijken of ik ergens een boot.ini kan opduikelen, maar dat duurt effe.
Ik kom hier morgen wel op terug.

Tot zover bedankt allebei.

Groetjes,
Marcel

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot

B.v., gewoon in kladblok en "opslaan als" gebruiken.

Overigens heb ik diverse OS'en op elk een eigen schijf geinstalleerd en boot die als ik niet de default wil hebben via de BBS.

http://www.computerhope.com/issues/ch000492.htm

Laatst bewerkt:
hoi Lange Pier,

Bedankt voor je boot.ini, ik had inmiddels zelf ook een oudje ergens gevonden.
Helaas, ze lossen geen van beiden het probleem op.
Zou me ook raar lijken, want blijkbaar draai ik al veel langer zonder boot.ini,
noch in de C:root, noch in de D:root, en zonder problemen.

De volgende acties, helaas allemaal zonder resultaat, geprobeerd:
-XP Install-CD, Herstelconsole: kies (in mijn geval) 2
--bootcfg /rebuild
--bootcfg /list
---XP boot niet

--bootcfg /list
--fixmbr D:
--fixboot D:

Tussen de diverse stappen telkens onder W7 met EasyBcd entry van XP delete cq add.

Mijn conclusie: dit werkt dus duidelijk niet. Volgens mij zitten er in het XP-systeem
1 of meerdere harde verwijzingen naar de physieke disknr/partitienr locatie.

Nou ja, leuk geprobeerd, maar ik geeft het op.
Als ik XP toch op partitie 3 wil hebben, zal ik dus opnieuw moeten installeren.
Maar ja, daar wordt een mens ook niet vrolijk van met al lang EOL van XP en dus
geen updates meer.
Ik zie nog wel wat ik doe.

In ieder geval hartstikke bedankt voor je hulp,
Marcel

Zonder boot.ini start XP niet op en dat blijkt......
En de verwijzingen van de disk, rdisk en multi kunnen ook van invloed zijn alleen heb geen voorbeelden hoe dat moet staan.
Bootvolgorde is de mbr met de verwijzing naar ntdetect.com, dan de loader, ntldr dus en die verwijst naar de boot.ini.
http://xdot.tk/
Updates zelf downloaden, bij mijn weten kan het ook nog steeds via Microsoft alleen worden geen nieuwe meer gemaakt.

Hoi Lange Pier,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
M'n laatste pogingen waren met boot.ini en toch werkte het niet.
Verder heb ik in wat laatste ImageBackups gekeken, zowel van W7 als van XP, en daar kan ik in D:root geen boot.ini ontdekken.
Toch had ik tot aan het verplaatsen van part.1 naar part.3 geen boot-problemen.

Anyways, voor dit moment hou ik het even voor gezien

Nogmaals bedankt en een fijne avond
Marcel

Voor mij heb je gelijk, tegen zulke eigenwijsheid kan ik niet op, zal Microsoft bellen dat ze het helemaal fout hadden met de boot.ini in NT, W2K en XP.

Jammer, dat je zo reageert, dat was niet mijn bedoeling. Ik ga alleen af op wat ik in de praktijk daadwerkelijk constateer.
Begrijpen doe ik het ook niet
Marcel

Ik heb een multibootsystem met W7-Pro (disk 0 partitie 1) en XP-Pro (disk 1 partitie 1) (Ja, ik werk af en toe nog met XP).
Vooruitlopend op W10 heb ik op disk 1 XP-Pro van partitie 1 naar partitie 3 gezet, met behoud van drive-letter D:.
Van die laatste regel begrijp ik niets, is partitie 2 (die hier niet genoemd wordt) nou D: of partitie 3?
Bootloader van het boot.bak bestand in mijn situatie.
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Als Win 7 na win XP is geïnstalleerd wordt de boot.ini van XP overschreven door de bcd bestand en de bootmanager van Win 7.
How To hoe te handelen.

De volgende acties, helaas allemaal zonder resultaat, geprobeerd:
--bootcfg /rebuild
--bootcfg /list
---XP boot niet

--bootcfg /list
--fixmbr D:
--fixboot D:
Pak de Win 7 installatie dvd erbij (i.p.v. de XP herstelconsole) en doe een opstart repair, dat is mij in het verleden gelukt.
Of ga opnieuw aan de gang met EasyBcd. Handleiding van EasyBcd 2 met screenshots.
Beter ware geweest als je XP op de 1e partitie had laten staan en voor Win 10 een andere partitie had gereserveerd. :o

Succes.

Laatst bewerkt:
Hoi Mik,

Disk 1 heeft 3 partities: part 1 was D:, nu een andere letter; part 2 is H: data; part 3 is nu D:.
De opstartrepair van W7 heb ik ook al geprobeerd, die werkte niet.
Inmiddels heb ik XP opgegeven, dus is het probleem opgelost.
Zoals gezegd: wat ik wilde, werkt niet, volgens mij dus door harde verwijzingen van disknr/partnr in XP zelf.

Bedankt voor je reactie,
Marcel

Jammer dat het niet gelukt is, als je het topic op "opgelost" wilt zetten kun je dat zelf doen rechtsboven in je beginposting. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan