Multimedia/game-pc (< 800 euro)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DMNCK

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2013
Dag forumleden,

Zoals de topictitel al doet vermoeden wil ik een desktop systeem aanschaffen. Voor het overzicht even de vraagjes beantwoorden:
Budget: < 800 euro, hoe minder hoe beter.

Doel: Doorgaans zal hij gebruikt worden om op internet te surfen, Office, e-mails, online filmpjes te bekijken. Dat soort dingen. Maar, vrij regelmatig filmt mijn vriendin zaken voor op Youtube, en die filmpjes moeten dus bewerkt worden en renderen (op haar laptop nam dit altijd nogal veel tijd in beslag). Het zou fijn zijn als dat ook iets vlotter ging. Daarnaast game ik af en toe wel eens. Ik ben echt geen die-hard, maar af en toe een leuk spel smaakt me wel. Om duidelijk te maken wat voor spellen ik het laatst heb gespeeld: Skyrim en Prototype. Ik wou op mijn laptop graag Prototype 2 kunnen spelen, maar dat was niet mogelijk. Dus het is de bedoeling dat dat allemaal nog wel kan. En het is (voor mij) moeilijk te voorspellen wat de toekomst nog brengt vanuit Game-land, maar ik wil soortgelijke spellen wel kunnen spelen als het ooit in me opkomt. Maar ik hoef dus zeker niet het beste van het beste, en het nieuwste van het nieuwste.

Omgeving: Hij zal in de woonkamer komen te staan, dat betekent niet dat hij muisstil moet zijn, maar het moet ook niet klinken als een bouwwerf natuurlijk! Ik weet niet in hoeverre het uitmaakt, maar ik vind de omgevingstemperatuur ook nogal warm. We hebben een tamelijk groot aquarium staan, en zeker in deze zomerperiode kunnen we de temperatuur met moeite beneden 30�C houden. Dus ik weet niet of een pc dan om extra koeling vraagt?

Assemblage: Ik ben van plan gewoon mijn onderdelen te bestellen, en zelf in elkaar te steken. Ik heb al gekeken voor volledige systemen, maar ik vind daar mijn ding niet tussen.

Besturingssysteem: Windows 8, staat momenteel ge�nstalleerd op mijn laptop, maar deze wil ik overzetten naar mijn nieuwe desktop!

Opties / randapparatuur: Omdat ik niet weet wat de toekomst brengt, wil ik dat deze desktop upgradable is. Het moet nu zeker geen monster-machine zijn, maar als ik er plots behoefte aan heb, of als iets bepaald de norm wordt, wil ik daar naartoe kunnen upgraden (bv. 32GB RAM).
Er zijn nog enkele dingen die ik potentieel zou willen overbrengen van mijn oude toestellen, naar het nieuwe, maar dat is ook deels de reden voor dit topic.

Ik heb zelf al een boel bijeengezocht, en dit is wat ik tot nu toe heb:
Do_eigenpoging_config.JPG

Er zijn nu nog slechts een paar puntjes waar ik mee in de problemen zit, nl.
  • Is dit 64-bit? (Ik weet niet hoe je dat ziet aan de onderdelen...)
  • Kan de grafische kaart goedkoper? Ik weet eigenlijk niet wat ik met deze kaart aankan, en kan dus niet echt goed oordelen of dit goed is voor me of te veel van het goede;
  • Hetzelfde met de behuizing, ik zie op internet ook goedkopere behuizingen staan maar ik weet eigenlijk niet hoe je een goede kiest (buiten dan de vorm van je mobo).
  • Kan ik mijn 2 laptop HDD's (Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm) hergebruiken als opslag in deze desktop (en zodus de prijs nog 70 euro doen dalen)? Kan een SATA-300 HDD op een SATA-600 mobo, en wat heeft dit dan voor gevolgen?
  • Kan ik zomaar elke CD/DVD-drive gebruiken? Want dan heb ik er misschien nog wel een witte ergens liggen. En dan krijg ik de prijs ook nog een beetje omlaag. Ik kan me toch niet herinneren wanneer ik mijn DVD-drive op mijn laptop voor het laatst heb gebruikt...

Dank je voor je tijd!

- Zo'n beetje alle CPU's sinds 2004 zijn 64 bits
- Deze kaart is prima binnen het buget en de doeleinden die je gezet hebt
- Persoonlijk zou ik voor de huiskamer gaan voor iets zonder lichten, glazen wanden etc.
- Ja laptop HDD's werken, maar moet je mogelijk wel in een aparte bracket stoppen
- in principe wel

Extra:

1)je kunt windows 8 NIET zonder meer hergebruiken. Als het een OEM versie is, is die verbonden aan je laptop en kan die nooit meer overgezet worden!
2) intel is een stuk sneller in video hercoderen dan deze AMD chip. Als dat een belangrijk aspect is zou ik zeker eens naar je CPU keuze kijken.
3) je voeding hun je nog wel op besparen die is te groot en te duur.

Ik heb het uitgerekend en ik zou op zo'n 500W uitkomen dat ik nodig heb voor mijn voeding, maar ik las ergens dat je beter wat extra neemt, is eentje van 600W dan goed? Ik heb dit alternatief gevonden: Corsair CX600M, deze is 75 euro geprijsd, dus niet gek veel verschil maar deze is wel modulair, wat de andere dan weer niet was.

Bij de beschrijving van deze casing staat dat er 4x interne 2,5" inbouwsloten aanwezig zijn, heb ik dan alsnog een aparte bracket nodig?

De strijd tussen Intel en AMD heb ik al vanop een zijlaan gadegeslagen en ik ga toch echt voor de AMD gaan. Ik ben me er van bewust dat Intel kwalitatief beter is, maar dat betekent nog niet hetzelfde als AMD die slecht is. De prijzen van Intel vind ik een beetje belachelijk (voor mijn doeleind) dus ik ga het hier gewoon bij laten.

Goed dat je het zegt van Windows 8! Maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of mijn OS OEM is of niet... Hij stond niet voorgeïnstalleerd op mijn laptop alleszins, ik heb hem van de Microsoft website zelf gekocht... Maar meer weet ik er eigenlijk niet van. Ik vind het bv met dxdiag ook niet terug.

Als je 2.5" brackets hebt passen er laptop drives in.

Het gaat mij niet om kwalitatief verschil tussen intel en AMD. Ik heb geen voorkeur voor een merk, maar intel is wel aantoonbaar sneller in videobewerken. Dat heeft niets te maken met de bouwkwaliteit, maar met hoe de chip werkt. De FX is verder een prima processor. De intel i3-3220 kost ongeveer hetzelfde (goedkoper zelfs) dus dat intel extreem duur is hoeft niet het punt te zijn. (overigens probeer ik je niet over te halen, alleen mijn standpunt verduidelijken)

500W is ruim voldoende. De processor gebruikt max 100W. De videokaart max 150.

Ik begrijp het. Maar je leest zoveel AMD-bashing op het net, dat ik dacht dat dit ook even zo iets ging worden.

En vanaf wanneer begin je eigenlijk serieus meer voeding nodig te hebben? Aangezien ik wel de optie wil hebben om mijn desktop te upgraden in de toekomst, door bv. meer fans er in te plaatsen oid. Zijn dat dingen die een pak meer voeding vragen?

Nauwelijks. fans gebruiken 5-10W. Veel ervan ook nog eens op 5V, waar je vaak een stuk meer speling hebt in je voeding. Chips worden ook steeds zuiniger. Alleen als je naar echte high-end videokaarten gaat samen met een hoop andere spullen wordt het moeilijker met 500W, maar 99% van de normale gebruikers heeft nooit meer nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan