Multimeter en geschakelde 12volt

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdebest

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Even een vraag. Ik ben bezig een alarmsysteem in te bouwen in mijn auto. Volgens de handleiding moet ik een draad aansluiten op de continu stroom en 1 op de geschakelde 12volt stroom. Nu heb ik mijn radio verwijderd en de draden vanuit de iso stekker zeggen het volgende:

Geel = continustroom
Zwart = massa
Rood = geschakelde 12 volt.

Ik heb met mijn multi meter de draden doorgemeten bij uitgeschakeld contact en bij ingeschakeld contact. Ik heb deze meting als volgt gedaan:

zwarte pin van de multimeter op de massa en dan de rode pin op de gele draad: 12 volt. Dus dat klopt. Als ik vervolgens dezelfde oefening doen, maar dan nu met de rode pin van de multimeter op de rode draad dan krijg ik daar ook 12 volt. Dit terwijl het contact uit staat...volgens mij betekent dit dat de geschakelde 12 volt draad van de radio continu stroom krijgt...mijn vraag is nu

1) klopt dit?
2) zo nee...hoe los ik dit dan op?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bij de meting op geel heb je wel de sleutel uit het contactslot gehaald?

Kleuren van de bedrading verschilt per merk/type auto.

De rode draad hoeft niet altijd de geschakelde plusdraad te zijn evenmin als de zwarte massadraad.

Bij mijn auto is geel continu, rood/wit schakel 12 volt en bruin de massa.
En Ja, als je de contactdraad wilt meten, altijd géén sleutel in je contactslot.

Je kan het beste zo'n vraagbaak raadplegen van jouw auto.
Dan is het veel gemakkelijker alle benodigde bedradingen in de auto terug te vinden.

Want 1 draadje verkeerd aansluiten in de auto en je alarm is zo naar de knoppen.

Het meest voor de handliggende plaatsing van je alarm is in de buurt van je zekeringenkastje, daar vind je de meeste aansluitingen waar je alarm op moet.
Dat is de reden dat ik het had laten doen.

Suc6

Laatst bewerkt:
Kleuren van de bedrading verschilt per merk/type auto.

De rode draad hoeft niet altijd de geschakelde plusdraad te zijn evenmin als de zwarte massadraad.

Bij mijn auto is geel continu, rood/wit schakel 12 volt en bruin de massa.
En Ja, als je de contactdraad wilt meten, altijd géén sleutel in je contactslot.

Je kan het beste zo'n vraagbaak raadplegen van jouw auto.
Dan is het veel gemakkelijker alle benodigde bedradingen in de auto terug te vinden.

Want 1 draadje verkeerd aansluiten in de auto en je alarm is zo naar de knoppen.

Het meest voor de handliggende plaatsing van je alarm is in de buurt van je zekeringenkastje, daar vind je de meeste aansluitingen waar je alarm op moet.
Dat is de reden dat ik het had laten doen.

Suc6

Op de draden staat waar ze voor zijn. In principe kan dit dus niet mis gaan. Ik begin nu eigenlijk wel te twijfelen of ik de sleutel in het contact had tijdens het meten...nog maar een keer proberen...en wellicht is bij de zekeringkast ook nog een optie. Dank voor je reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan