multiple criteria for Dsum functie in MS access

Status
Niet open voor verdere reacties.

schans11

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2014
Hoi,

Ik wil een Dsum functie maken met twee voorwaarden die slaan op nummerieke velden. Als ik de voorwaarden zou splitsen over twee functies zou het er als onderstaand uitzien.

Functie1: DSum("[turnover]";"[sheet1]";"[Month]=" & [Month])

Functie2: DSum("[turnover]";"[sheet1]";"[account number]=" & [account number])

Hoe voeg ik deze functies samen tot 1 functie? Waar kan ik goede documentatie vinden over het combineren van functies? (er moeten toch regels voor zijn lijkt me :d)

Wim

Omdat voor dit soort problemen logisch nadenken denk ik volstaat :)
Code:
DSum("[turnover]";"[sheet1]";"[Month]=" & [Month] & " AND [account number]=" & [account number])

Beste,

Bedankt voor uw snelle antwoord. Ik begrijp alleen nog de logica nog niet. (ik wil ook combinaties maken tussen tekst en nummerieke velden) Kunt u mij uitleggen waarom u de onderstaande vetgedrukte delen veranderd heeft ten opzichte van de single criteria statements?

DSum("[turnover]";"[sheet1]";"[Month]=" & [Month] & " AND [account number]=" & [account number])

Wim

De ampersand gebruik je om (tekst)reeksen te combineren. Als ik je DSUM opsplits in de verschillende componenten, dan krijg je dit:
Code:
1. "[Month]="
2. [Month] 
3. " AND [account number]=" 
4. [account number]
En al die componenten combineer je dus met de ampersand. Je kunt ook makkelijk een extra voorwaarde toevoegen, zelfs als dat tekst is. In dat geval moet je het veld als tekst filteren met (bijvoorbeeld) het '-teken. Krijg je deze componenten:
Code:
1. "[Month]="
2. [Month] 
3. " AND [account number]=" 
4. [account number])
3. " AND [Plaats]='" 
4. [Plaats]
5. "'"
En samengevoegd is dat:
Code:
DSum("[turnover]";"[sheet1]";"[Month]=" & [Month] & " AND [account number]=" & [account number]) & " AND [Plaats]='" & [Plaats] & "'")

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan