Mutatiegeschiedenis records bijhouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mullwi01

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2009
Beste forumleden,
Ik heb een database met 5 tabellen. Kort samengevat "Projecten", "projectrollen", "personeel", koppeltabel tussen projectrollen en personeel "PersoneelRol" en een koppeltabel tussen projecten en projectrollen "ProjectRol". Het werkt op zich naar behoren maar heb een wens m.b.t. de koppeltabel tussen projecten en projectrollen.
Probleem: Ik heb nu altijd maar 1 combinatie tussen project en de betreffende projectrol, terwijl ik graag de wijzigingen zou willen bijhouden.
Bijv. op 14 juni 2012 wijzigt de projectrol "projectleider" van "Jan" naar "klaas".
Dan zou ik namelijk in staat moeten zijn om te zien wie op welke datum de projectleider of projectverantwoordelijke was op welk project, terwijl ik nu alleen kan zien wie de actuele is.
Wijziging moet dan door te voeren zijn via hoofdformulier "FrmProjecten" met subform "SubfrmProjectProjectrol"

Waarschijnlijk moet ik iets doen met het toevoegen van een begin- en eindatum aan de koppeltabel, maar hoe zou ik de informatie dan moeten bijwerken?

Iemand suggesties en/of een voorbeeld waarmee ik aan de slag kan ?

Bij voorbaat al dank voor de moeite

Zolang je een één-op-veel relatie hebt tussen Projecten en ProjectRollen, zal dat lastig worden. Met zo'n constructie koppel je één rol aan één project. Je kunt een aparte tabel Historie maken, waarin je de wijzigingen vastlegt. dan hou je de relaties in tact, maar leg je toch vast wanneer een tabel wijzigt.

Vervolg

Hoi Michel,

Dank voor je snelle antwoord.
Een aparte historietabel is voor mij geen noodzaak, maar als het niet anders kan dan wil ik die weg wel volgen.
Het aantal mutaties gedurende het project is niet massaal, maar in voorkomende gevallen wil ik wel de volgtijdige mutaties kunnen zien.
Als ik het in 1 tabel zou willen zien, wat zou ik dan in de structuur moeten aanpassen ?

Maar los van de tabeloplossing, hoe werkt het in de praktijk:
Ik vraag van een project de gegevens op van de persoon die een bepaalde projectrol vervult (1 rol is altijd verbonden met 1 persoon).
Deze wil ik dan toekennen aan een ander persoon. Hoe krijg ik dan de einddatum bij de oude relatie en de nieuwe ingangsdatum bij de nieuwe relatie? Mag ook met een klein voorbeeld wat ik dan zelf kan uitdiepen (voor het leerproces :rolleyes:)

Alvast dank

Niemand een voorbeeld voor me ?

Is er iemand die een voorbeeld voor me heeft om een bestaand record op te vragen via een formulier,
een wijziging door te voeren waarbij het "oude" record ook bewaard wordt in de tabel met een einddatum
en het "nieuwe" ook wordt opgeslagen in dezelfde tabel met een begindatum.

Dan kan ik dit voorbeeld gaan onderzoeken en zelf een oplossing vinden voor mijn eigen situatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan