Muziek op de pagina

• Onderwerp starter Onderwerp starter vpw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Ik heb in mijn website een pagina staan waar ik een midi-bestandje aan heb toegevoegd. Het is de beddoeling dat bij het openen van de pagina het muziekbestandje automatisch afspeelt. Op de ene pc gebeurt dit wel en op de andere niet. Hoe kan dit?

Waarschijnlijk ligt dit aan de wijze waarop verschillende computers zijn geconfigureerd.
Ik heb bv een midi file op m'n homepage, die ikzelf af kan spelen op mijn computer,
maar 't kan zijn dat een computer van iemand anders een manier heeft om midi files op een ander programma af te spelen.
Dan ligt 't niet aan uw website, maar is de andere computer niet helemaal compatible met 't web.

't Gebeurd bij mij vaak dat ik wmv files op 't net zet.
Ikzelf kan ze dan niet horen, maar ik hoor van anderen dat 't er gewoon opstaat.
In mijn geval speelt mediaplayer 't bestand pas na een redelijke poos af.

Code:
<BGSOUND SRC="SHOTS03.MID">

Link:
http://members.home.nl/gimli/gimli01.htm

:)

Zoiets vermoedde ik al. Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat het bestand wel op iedere pc te horen is?

Hoi vpw,
Heb je zoiets al eens geprobeerd:
HTML:
<body>
<div>
     <embed src="myMusicalMidiFile.mid" 
          width="150" height="20" type="audio/midi" 
          pluginspage="http://www.apple.com/quicktime/download/">
     </embed>
</div>
... enz.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi vpw,
Heb je zoiets al eens geprobeerd:
HTML:
<body>
<div>
     <embed src="myMusicalMidiFile.mid" 
          width="150" height="20" type="audio/midi" 
          pluginspage="http://www.apple.com/quicktime/download/">
     </embed>
</div>
... enz.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ook bovenstaande werkt niet. Hoe moet de pc geconfigureerd zijn om het midi-bestand wel te horen?

Hoi vpw,
Midi-bestanden zijn geen "echte geluidsbestanden" (zoals .wav of .mp3), maar "constructie-bestanden". D.w.z. in een midi-file staan geen codes die rechtstreeks bepaalde geluidsgolven naar de speakers sturen, maar "constructie-codes" die instrumenten en tonen doorgeven. Bv. een opdracht: "neem instrument: piano, en laat dat instrument 2 tellen een A horen". In je computer zit een instructie-set, die vertelt welke golven opgewekt moeten worden voor het geluid van een piano. De definities van instrumenten zijn dus ergens op de pc vastgelegd. Het genereren (maken) van de geluiden vindt pas op de pc plaats, en omdat de constructie-opdrachten weinig bits vragen, kunnen midi-bestandjes ook zo klein zijn t.o.v. andere typen geluidsbestanden.

Het fijne weet ik er niet precies van, maar ik dacht dat het van je geluidskaart en/of software afhangt hoe midi wordt weergegeven, en dat daarom een algemene configuratie voor midi-instellingen op een pc niet te geven is (als ik het mis heb, moet ik maar gecorrigeerd worden!).
  • Op mijn WinXP-kast moet ik als route volgen: "Start > Configuratiescherm > Spraak, geluid en geluidsapparaten > Geluiden en audioapparaten > Tabblad Audio > "Afspelen van Midi-muziek" > Standaardapparaat > Uitrolvakje".
  • Voor meer midi-info: Wikipedia en Google.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan