muziek op mijn website plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kim1982

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
wie wilt mij helpen?

ik ben een website aan het maken .. en wil graag een muziekje als de index.html pagina opent.. het liefst dat ie gewoon doorspeelt als je andere pagina's aanklikt... en ook een optie om het UIT te zetten.

het lukt mij niet ... ik werk met NVU ....
Ik heb een mp3 bestand en een index.html site :) hoe nu verder?

Het is inderdaad mogelijk om doormiddel van HTML een muziekje te laten spelen.
Maar wanneer je naar een andere pagina gaat zal die het muziekje opnieuw laten afspelen.
Het is alleen mogelijk met PHP of door middel van HTML Frames om te zorgen dat het muziekje continu speelt.

Hier allerlij mogelijkheden:
Muziekspeler met automatische start, slechts een keer spelend:
<embed src="bestandsnaam.mid" width="140" height="50" autostart="true">

Muziekspeler met automatische start, en doorlopende muziek (telkens herhaald):
<embed src="bestandsnaam.mid" width="140" height="50" autostart="true" loop="true">

Doorlopende achtergrondmuziek zonder muziekspeler ("verborgen"):
<embed src="bestandsnaam.mid" hidden="true" autostart="true" loop="true">

hoop dat je er iets aan hebt!:thumb:

he rayko, bedankt voor je reactie.

waar in het bron-html bestand moet ik deze zin plaatsen?
ik vind toch dat ik t liedje ALLEEN op de indexpagina wil horen.. hoe pak ik dat aan?

Maakt niet uit welke je hebt gekozen.
opbouw HTML is altijd:
HTML:
<head>
</head>

<body>
(hier plaats je hem die je gekozen had)
(allerlij scripts)
</body>

Hoop dat het duidelijk is nu :thumb:

ehm ... ok domme vraag waarschijnlijk... maar:

waar vind ik de bestandsnaam ? en zet ik dat dan hier neer?
<embed src="bestandsnaam.mid" width="140" height="50" autostart="true">

als ik kijk bij eigenschappen van het mp3 nummer (is trouwens geen midi) .. dan zie ik dit:

Marco Borsato - Slaap Maar.mp3

is dit dan de bestandsnaam? moet ik de " laten staan?

<embed src="Marco Borsato - Slaap Maar.mp3" width="140" height="50" autostart="true">
Dit wordt het dan ik weet alleen niet of het werkt met mp3 bestanden! gewoon testen.
Verder zorg wel dat dan het muziekbestandje in dezelfde map staat als het bestand waarin je deze code zet.

Succes:thumb:

Hoi kim1982,
Je hebt kans dat een mp3-bestand niet zomaar op elke browser en elke pc is af te spelen.
Wat in elk geval werkt, is om op je pagina een "player" op te nemen. Die is gemaakt als flash-bestand, en er horen een script-bestand en wat losse javascript-regels bij om 'm te laten werken. Er zijn er verschillende van in omloop.
Deze audio-player werkt niet meteen bij het aanzetten van de pagina, maar dat vinden veel mensen juist prettig. Ik schrik me soms een slag in de rondte als ik rustig zit te surfen terwijl ik de luidsprekertjes aan heb staan, en er ongevraagd plotseling (al dan niet knalhard) muziek begint te spelen. Wat dat betreft zijn het net pop-ups, waar veel mensen ook een hekel aan hebben...
Je weet ook van tevoren nooit, hoe hard een bezoeker zijn geluid aan heeft staan (misschien vrij hard, omdat iets voorafgaands zacht was opgenomen). Als de bezoeker zelf de player moet starten, weet hij/zij dat er geluid te verwachten is, en is hij/zij ook met de muis al in de buurt van het volume-schuifje op de player.
  • O, een manier om de muziek te laten doorspelen als je naar een andere pagina gaat, is om die andere pagina te laten openen in een nieuw tabblad. Nadeel is dat als een bezoeker op een bepaald moment de muziek wil uitzetten, deze al zijn tabbladen af moet reizen om te zoeken waar ook alweer die muziek op aan stond.
Terzijde: wat je ook altijd goed in de gaten moet houden:
  • Voor mapnamen en bestandsnamen op een Windows-pc maakt het niet uit of ze met hoofd- of kleine letters geschreven zijn. Op een server wel! Daar is bv. een pagina Familie.htm een andere pagina dan familie.htm. Schrijf daarom bij voorkeur alle mapnamen en bestandsnamen met een kleine letter, dan kan je je nooit vergissen.
    Ik heb me vroeger regelmatig wild gezocht naar waarom een link naar een pagina niet werkte. ;)

• Spaties in mapnamen of bestandsnamen kunnen gebroken links opleveren (bv. als je ze e-mailt). Ze maken bovendien de code onoverzichtelijk, want om het goed te doen moet een URL-verwijzing met een spatie erin geschreven worden met %20 op de plaats van de spatie. Handiger is het, om i.p.v. een spatie een streepje - of onderstreepje _ te nemen.
Code:
Marco Borsato - Slaap Maar.mp3
moet dan bv. worden:
Code:
marco-borsato-slaap-maar.mp3
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
he !!
superbedankt voor de reacties !!

en csshunter ja je hebt gelijk.. ik schrik mij soms ook de ***** als ik ergens op een site surf en er ineens KEIhard een muziekje start :-) dat moeten we niet hebben.....

ik ga er vanmiddag mee aan de slag, moet nu even weg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan