Muziekinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

carsten1998

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Hallo,

ik heb op mijn kamer een oude muziekinstallatie staan die ik ooit eens van een vriend heb gekregen. Hier heb ik nog verschillende boxen op aan gesloten. er zijn maar 2 uitgangen voor luidsprekers, maar ik heb de alle kabels samen in de uitgangen gedaan. zodat er toch 5 boxen aangesloten zijn.
Ik wil hier graag nog betere boxen en of een subwoofer op aansluiten. deze zijn namelijk vrij goedkoop op marktplaats te krijgen.
kan ik dit er op aansluiten?

mvg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Zou makkelijk zijn als je het merk en type van de installatie op gaf, maar als ik het zo lees zal er geen subwoofer aansluiting aanwezig zijn denk ik zo:confused:

als je alle watts bij elkaar optelt(van de speakers), zou dat onder het maximum van je versterker moeten passen.
ik heb een keer 120w boxen op een 30w versterker, het geluid op helemaal vol; en die versterker kon de container in.
als ik jou was zou ik je versterker niet meer dan 20w overbelasten.

ik hoop dat je er iets aan hebt!

mvg, Casper

Gein, tis andersom, opgegeven wattage van je boxen is het max. belastbare en ook afhankelijk van de impedantie, dat wattage kun je beter niet overschrijden en als je een buts versterker helemaal open zet zou je de eindtrap zo maar op kunnen blazen maar niet je boxen.
Ook de impedantie moet gelijk zijn en wat de versterker aankan, hoe lager hoe meer vermogen maar moet ook weer de versterker aankunnen en de boxen moeten het zelfde hebben.

Je kunt ook niet zomaar speakers aan elkaar knopen, dan werken ze paralel en halveert de impedantie en de belasting op de versterker kan dan te groot worden, of de speakers kunnen de belasting niet aan en geven het op.

Ook kun je van een stereoversterker geen 5.1 versterker maken, zou me er maar eerst wat meer in verdiepen.

Eeh hou je de impedance in de gaten?
Als versterker 8 ohm aankan en je sluit tig speakers van 8 ohn parallel aan gaat je versterker stuk.
Trouwens geluid wordt vaak ook niet beter van. :)

de versterker is 120 W alle boxen bij elkaar 290 :o
maar de versterker doet het gewoon hoor.
hoeveel watt is weinig voor een versterker en hoeveel normaal, en hoeveel veel?

Laatst bewerkt door een moderator:
sorry, maar hier snap ik niet veel van. wat is de impedantie, buts versterker , eindtrap.
en wat is het verschil tussen stereo en 5.1

Impedantie=inwendige weerstand uitgedrukt in Ohm.
Buts versterker=goedkope slechte versterker made in verweggiestan.
Eindtrap=de eindversterker meestal is klasse A, elke transistor versterkt dan de helft van de periode.
Stereo=2 kanalen die de gescheiden stereoopname ook zo weergeeft, 5.1 is een digitaal nagemaakte of gemanipuleerde uitbreiding hierop waarbij vooral het midden en de bassen worden gescheiden en het stereobeeld wordt vergroot.

kan je boxen dan ook in serie aansluiten,
is dit in mijn geval dan beter?

Voor een versterker zoals je nu hebt zijn 2 redelijke speakers beter dan spul voor een 5.1 set wat je er nu aan wilt hangen, om uit te proberen en er wat van te leren is het prima.
Indien je per kanaal 2 boxen in serie aansluit zal het beter zijn voor de versterker maar heb je wel minder uitgangsvermogen.

oke,,
ik zit te denken om dan misschien via marktplaats een nieuwe versterker + subwoofer te kopen.
kan ik dan wel alles er op aansluiten?

zouden jullie mij kunnen helpen wat ik dan wel en niet moet kopen

Laatst bewerkt:
wat voor soort versterker moet ik dan hebben,
welke aanslluitingen moeten er op zitten.
zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten

Sorry Lange Pier maar 5.1 is 6 gescheiden openames. Elk met een eigen weergave dus. (.1 is voor de LFE lage tonen, sub dus)
Als bron stereo is zijn er sets welke hier 5.1 van "maken" (zoals jij omschrijft. Maar ECHT 5.1 is dus ook allemaal gescheiden kanalen.

Dat zeg ik, als het zo was opgenomen, m'n cd'tjes zonder dts zijn gewoon stereo.

Tja. Maar die zijn dus ook geen 5.1 :)
Maar (echt) 5.1 (DTS of AC3) is niet "digitaal nagemaakte of gemanipuleerde" maar wel 6 gescheiden kanalen.
Dat was mijn punt.

Ach, alsof de goede jongen geen geripte cd mp3'tjes afspeelt, dat zal er gedaan worden en dan freubelt dolby er wel een 5.1 van, dat is mijn punt.

Ik reageerde alleen op (deels) foutief informatie welke je verstrekte Lange Pier. :rolleyes:
Blijf adem halen. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan