myditto openen in Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank56

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Sinds de fabrikant van Myditto failliet is, kan ik de bestanden op mijn Myditto niet meer zien.

Nu heb ik gehoord dat met een Linux computer wel mogelijk moet zijn.

Ik heb Linux Ubunto op mijn computer geïnstalleerd en probeer hiermee de Myditto-schijf te openen, maar het lukt niet.

Verbind ik de Myditto met de usb aan mijn computer of gebruik ik daarvoor de netwerkkabel?

Moet ik in Ubunto een speciaal programma gebruiken om de schijf te kunnen zien?

Hoe doe ik dat?

Myditto, is dat een NAS?

Dan zet je deze uiteraard in je router met je netwerkkabel.
Daarna kan je via het proggie Gigolo contact proberen te maken en anders via netwerk.
Zie mijn handleiding: http://steunpunt-almere.nl/artikelen/gigolo-netwerkbrowser/

ps. het is Ubuntu en ik vraag me af welke versie je hebt geinstalleerd en hoe je deze hebt geinstalleerd.

andre zei:
ze hadden ook een cloud service..... en bij die data kan ie nu niet meer bij...
Waar lees ik in zijn bericht iets over een cloudservice?
Ik lees namelijk dit:
Verbind ik de Myditto met de usb aan mijn computer of gebruik ik daarvoor de netwerkkabel?
Dus is mijn conclusie dat het om een NAS gaat die hij niet meer kan benaderen.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een NAS, maar als zodanig is hij nu niet meer te gebruiken.

Ik hoopte dat ik een directe verbinding kon maken tussen de computer en de Myditto, maar dat gaat dus niet.

Ik probeer de mogelijkheid met Gigolo. Als dat niet lukt, probeer ik het met Linux Mint.

Beiden zijn mogelijk... probeer mijn cloudservice link maar ... dood als een pier...
Met een Windows pc zag hij dit:
Sinds de fabrikant van Myditto failliet is, kan ik de bestanden op mijn Myditto niet meer zien.
Dat kan dus niet lokaal zijn.. lijkt me..... je kunt toch zonder internet hopelijk ook bij je NAS?
Dat zou wel heel vreemd zijn als dat niet zo was...

En er loopt een 2e vraag,... hoe vanuit Linux de NAS te benaderen... daar heb ik geen gegevens van en daar heb ik dan ook geen uitspraak over gedaan.
Zo heb ik het begrepen, en uiteraard kan dat verkeerd zijn... aan de TS om dan uit te leggen hoe eea dan preciezer in elkaar zit.
Dan kunnen we op dat spoor weer verder...

Edit .... zo snel kan ik niet typen...
dudielijk alleen een NAS.
Dan is jouw opmerking
wel zeer verwarrend.... snap je....

Verder op het NAS spoor dus...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze toevoeging.

Misschien weten ze bij afdeling Linux of er een directe verbinding te maken is. Dan wacht ik eerst hun antwoord af.

Ik probeer de mogelijkheid met Gigolo. Als dat niet lukt, probeer ik het met Linux Mint.

Of je nu Ubuntu of Linux Mint probeert,het blijft bij allebei hetzelfde.

In Ubuntu kan je ook proberen om via Nautilus (dat is de verkenner) op Netwerk te klikken. Als je NAS dan in de router zit, zal hij daar bij moeten staan.
En dan probeer je vandaar uit verbinding te maken, wachtwoord en gebruikersnaam uiteraard in vullen.

In Mint gaat het net zo, dus dat is dan overbodig werk om Mint te gaan installeren.

Maak anders even screenshots als je via nautilus in Ubuntu bij je NAS wilt komen als je foutmeldingen krijgt. of schijf het duidelijk op zodat ik kan zien wat er mis gaat.

zie screenshot wta ik bedoel in de Nautilus. ( het is een screenshot van mijn pc met Mint, maar het idee is hetzelfde als in Ubuntu)
30.jpg

Laatst bewerkt:
Anders de NAS even opschroeven, en de hardeschijf in een dock stoppen, of direct in de computer. Dan zouden alle files als een Hardeschijf in ubuntu te zien moeten zijn.
Wel eerst de computer en NAS helemaal uitzetten, stekkers er uit, en de hardeschijf NOOIT open maken. Anders raak je al je data kwijt

Ik zat er aan te denken, wie weet is er wat met die NAS. Zelf ook een keer bij de hand gehad. Bleek de aansluiting binnenin niet meer goed te zijn en dus werd hij dan wel en dan niet gevonden. Op het laatst niet meer.
Dus ja, ook dat kan het zijn, want je hoeft naar mijn mening geen programma te hebben voor het uitlezen van een NAS.

Tenzij dat in Windows anders is, maar dat betwijfel ik.

Als de NAS als een raid geconfigged is met 2 scchijven.... ... moet je hem ook in die raid config op een ander aparaat bekijken?
Is het een raid opstelling met 2 schijven?

Het is een 2 Terabite schijf die volgens mij uit twee schijven bestaat. Bedoel je dat?

Hoe moet ik hem dan op een ander apparaat bekijken?

Mijn Ubuntu staat op een laptop. Ik kan proberen nog een oude configuratie waar Windows 98 op staat, om te zetten in Linux, maar dan vraag ik me af of deze harde schijf erop past.

Het liefst koop ik er geen speciaal dock voor ... als er zo'n dock bestaat.

Het is een 2 Terabite schijf die volgens mij uit twee schijven bestaat. Bedoel je dat?
Nou, dat zal wel niet. Je bedoelt dan 2 partities.

Je hebt een NAS van 1 schijf (waar je dan zelf mappen op kan maken) maar je hebt ook een NAS waar 2 aparte schijven in kunnen die je dus kan configureren in RAID 0 of RAID 1 of 2.

Heb je nu al gedaan wat ik vertelde, dus via Nautilus bekijken? Ik heb er zelfs een screenshot van gemaakt!
Laat dat eens weten want anders weten we niet wat je nu wel en niet gedaan hebt om je NAS te laten werken.

Femke,

Linux is helemaal nieuw voor mij, dus het liefst zoek ik naar een oplossing zonder router. Het ziet er echter naar uit dat dit niet gaat lukken.

Dus ik ga aan de slag met Gigolo en Nautilus.

Het kan wel even duren voor ik dit voor elkaar heb.

Kabel in router, kijk welk ip adres hij heeft gekregen en maak contact. En anders kan een NAS ook via de browser worden benaderd. Hoe deed je het in Windows dan?

Laatst bewerkt:
Welke type nummer heeft die NAS...
Want 2TB kan zijn obv 1 of 2 schijven.....
Als het 1 schijf is dan is het geen RAID
maar bij 2 schijven wordt het juist vaak wel gedaan..

Kijk hier maar eens, de 2 rechter NASsen bovenste rij, beiden 2 TB..
http://my-ditto.myshopify.com/

1x 2TB
http://my-ditto.myshopify.com/products/2tb-my-ditto-2-bay-1-drive-home-network-key-server

2 schijven totaal 2 TB
http://my-ditto.myshopify.com/products/2-x-1tb-my-ditto-2-bay-home-network-key-server
deze staat mogelijk in RAID..

Een raid schijf kun je dus niet zo maar aan een koppelstukje rechtstreeks op je pc aansluiten....

Volg iig eerst maar de aanwijzingen van femke98 op om te kijken of ie via het Linux netwerk te benaderen is.
Kan zijn dat er een probleem is met de NAS en het netwerk, maar kan ook zijn dat er een probleem is met een van de schijven of de schijf....

Kun je de schijven ook nog via de USB poorten benaderen? Wat staat daar in de handleiding over?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan