mysql info per regel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skoebie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Hey,

Ik wil graag de rijen weergeven waar de kleur van bloemen geel is.

PHP:
<?php
$gegevens = mysql_query("SELECT * FROM cat_bloemen WHERE kleur LIKE 'geel'");
while($weergeven = mysql_fetch_array($gegevens)){
echo $weergeven['bloemnaam'];
}
?>

Met die code wordt het resultaat zoiets als:
tulp paardenbloem hongerigebloembloemetje4

dus alle gegevens komen recht achter elkaar, hoe kan ik ze per regel weergeven zodat het dit wordt:
tulp
paardenbloem
hongerigebloem
bloemetje4

Mvg,

Skoebie

Dan moet je er nog een <br> achter plaatsen:
PHP:
echo $weergeven['bloemnaam'] . "<br>";

Oke bedankt dat werkt nu :D

Nog één vraagje

PHP:
<a href="<?php echo $weergeven['bloemlink']?>"><?php echo $weergeven['bloemnaam']?></a>

hoe kan je die code dan zo maken dat het per regel is. Net zoals hiervoor maar nu dat er een paar links onder elkaar komen te staan met info uit de tabel als link.

Laatst bewerkt:
Ook dat doe je door een <br> toe te voegen, maar deze keer zet je die achter de link ;)
PHP:
<a href="<?php echo $weergeven['bloemlink']?>"><?php echo $weergeven['bloemnaam']?></a><br>

Nu heb ik dit:

PHP:
<?php
while($weergeven = mysql_fetch_array($gegevens))
?>
<a href="<?php echo $weergeven['sitelink']?>"><?php echo $weergeven['titel']?></a><br>

Maar hij geeft niks weer :\ Hoe kan ik van <a href="<?php echo $weergeven['sitelink']?>"><?php echo $weergeven['titel']?></a><br>[/ een goede ECHO code maken?

Want bijvoorbeeld echo "<br>" . $weergeven['sitelink'] . "<br>"; <-- werkt wel
echo "<a href="" . $weergeven['sitelink'] . "">Link NAAm hier</a>"; <-- werkt niet

Laatst bewerkt:
In je code zoals je ze nu toont ontbreken nog de accolades voor de while-lus
PHP:
<?php
?>
<a href="<?php echo $weergeven['sitelink']?>"><?php echo $weergeven['titel']?></a><br>
<?php
  }
?>
let op de "open accolade" aan het einde van de regel met "while"
en het extra codeblokje met de "sluit accolade".
Zolang de voorwaarde van de "while" vervuld is (in dit geval dus zolang er records gevonden worden), zal de code tussen die accolades uitgevoerd worden.
PS: eigenlijk had jou code toch nog juist 1 link moeten laten zien... klopt dat?

En ik zie nog iets dat volgens mij een fout moet genereren: de echo voor de href en de echo voor de linktekst worden niet afgesloten met puntkomma.
Het moet dus dit worden:
PHP:
<?php
?>
<a href="<?php echo $weergeven['sitelink']; ?>"><?php echo $weergeven['titel']; ?></a><br>
<?php
  }
?>

Echt super bedankt JHx:thumb: De tabel en veldnaam heb ik verwisselt voor dit topic maar ik zocht al lang naar dit stukje script omdat ik dan relevante links kan maken.

Het werkt nu en ik heb ervan geleerd.

Top :)

Eén tipje, i.p.v. mysql_fetch_array kun je in dit geval beter mysql_fetch_assoc gebruiken, aangezien je toch alleen de associative array gebruikt. Scheelt weer een klein beetje geheugen en is toch een stukje optimalisatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan