MySQL query's sneller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robdeprop

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2009
Hallo,

Ik ben een beginnend programmeur, en ben nu bezig een website te bouwen in PHP en MySQL. PHP kan redelijk goed, en met MySQL kan ik genoeg overweg om simpele select, update, insert enzovoort commando's te doen.

Tot zover gaat alles nog goed. Maar mijn website begint steeds meer leden te krijgen, nu meer dan 1200 (valt nog wel mee, voor elke member een row), en er beginnen steeds vaker MySQL errors te verschijnen, namelijk de "too many user connections"; de max_user_connections wordt overschreden.

Dus ik heb geïnformeerd bij mijn host, en het blijkt dat max_user_connections slechts op 15 staat... Maar ze zeiden ook, dat 1200 niet echt veel is en dat ik mijn MySQL query's en tabellen moet optimsliseren.

Ook hier ben ik weer onderzoek naar gaan doen, en een hele wereld van indexes, innerjoins, slow query logs enzovoort ging open, waar ik nu dus een beetje mijn weg in probeer te vinden.

Ik ben me een beetje gaan verdiepen in de indexen, en ik heb dus een tabel ledengegevens:

id | gebruikersnaam | wachtwoord | nog een hoop kolommen...

- Aangezien id altijd uniek is, heb ik die een PRIMARY index gegeven.

- Gebruikersnaam hoort altijd uniek te zijn, maar door een programmeerfoutje zijn er wel eens dubbelposts opgetreden, waardoor sommige er twee keer in staan, dus heb ik hem een index index gegeven.

- Verder zijn er geen indexen

Vaak wordt er gezocht met gebruikersnaam in de where clause.

Ik ga nu een voorbeeld geven:

In mijn slow MySQL query log vond ik bijvoorbeeld:

# Fri Apr 22 04:25:34 2011
# Query_time: 2.111468 Lock_time: 0.859491 Rows_sent: 1 Rows_examined: 1205
use thrdspla_members;
select wachtwoord, member_status, bantime from ledengegevens where gebruikersnaam='BlobbyM203'