• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost N/B fout Vert. zoeken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Beste leden,

Ik gebruik verticaal zoeken redelijk vaak in mijn Excel documenten maar ik lijk er dit keer niet uit te komen.

In ons bedrijf werken we met een datasysteem. In sommige gevallen halen we hier data uit die we vervormen naar planningen voor in het bedrijf. Ik haal dan altijd een extractie uit het systeem en plak deze in een daarvoor bestemd tabblad in Excel. Vanuit een ander tabblad lees ik informatie van de Extractie in en gebruik ik wat formules in andere kolommen.

Nu heb ik een 3e blad waarin % staan die bij een variety horen. Deze wil ik ook inlezen op de juiste plek. Dit wilde ik doen voor verticaal zoeken --> =VERT.ZOEKEN([@Variety];Blad1!$A$4:$B$121;2;ONWAAR). Hier krijg ik echter een #N/B melding. Ik heb dit document al proberen na te bouwen als voorbeeld (vanwege gevoelige info) maar dan werkte het wel. Er lijkt dus iets fout te gaan in dit document.. Heeft iemand een idee? Wat zie ik over het hoofd?

Zie bijgaand het originele document maar dan e.e.a. verwijderd.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Bijlagen

het lukt met deze wel, sommige waardes missen op blad1
Code:
=VERT.ZOEKEN((WAARDE([@Variety]));Blad1!$A$4:$B$121;2;ONWAAR)

het lukt met deze wel, sommige waardes missen op blad1
Code:
=VERT.ZOEKEN((WAARDE([@Variety]));Blad1!$A$4:$B$121;2;ONWAAR)
Geprobeerd en het werkt inderdaad!

Mag ik vragen waarom het in dit geval nodig is om 'waarde' toe te voegen aan de formule?

Hartelijk bedankt in ieder geval voor de hulp.

Zie je alle groene driehoekjes in tabel 2? Daarmee waarschuwt Excel dat er een getal opgeslagen is als tekst, en 72040 ≠ "72040". Als je de kolom selecteert en op het driehoekje klikt kun je alle tekst in 1x omzetten naar getallen. Dan is WAARDE niet nodig, anders wel. Je kan ook -- of *1 gebruiken i.p.v. WAARDE, dat doet hetzelfde.

Zie je alle groene driehoekjes in tabel 2? Daarmee waarschuwt Excel dat er een getal opgeslagen is als tekst, en 72040 ≠ "72040". Als je de kolom selecteert en op het driehoekje klikt kun je alle tekst in 1x omzetten naar getallen. Dan is WAARDE niet nodig, anders wel. Je kan ook -- of *1 gebruiken i.p.v. WAARDE, dat doet hetzelfde.
Dat maakt het een en ander duidelijk! Dank je wel voor de goede uitleg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan