Na beginscherm soms 'Op zwart'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Op zwart

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2009
Hallo,
Na al enkele weken aan het tobben te zijn om dit probleem op te lossen, lukt het me toch niet zonder deskundige hulp. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen:

Het probleem
Bij het opstarten van XP (sp3) zie ik eerst de bios, dan het xp-logo, en dan...
Wanneer het blauwe welkomst-scherm zou moeten verschijnen blijft het scherm zwart.
Na enige tijd verschijnt een aanwijzer. Even later een aanwijzer met zandloper, weer even later verdwijnt deze, en dan weer even later springt mijn scherm op standby (no signal)

Het merkwaardige is dat dit niet altijd zo gebeurt. Soms start de PC gewoon keurig op zoals het hoort. Dit maakt het vinden van de fout echter niet makkelijk!

Geprobeerde oplossingen
- Diverse systeemherstellen (terug tot ongeveer in de middeleeuwen)
- Zo'n beetje alle drivers (incl. chipset en onboard-zaken) vernieuwd
- Diverse wijzigingen in de BIOS geprobeerd
- Gescand op virussen en spyware en zo
- Register opgeschoond
- Stapsgewijs updates verwijderd
- Klap op de systeemkast gegeven (sorry, frustatie):confused:

Alvorens een nieuwe XP-install te moeten uitvoeren, wil ik bij deze toch proberen of hier iemand weet wat dit kan zijn. Het probleem ging zich 'opeens' voordoen.
Ik vermoedde na een beveiligings-update, vandaar het stapsgewijs updates verwijderen...

Een ander vermoeden was vandaag het enablen of disablen van mijn onboard Azalia Codec. Een keer of 10 deed 'ie het niet met de Azalia eneblad, en wel met de Azalia disabled. Maar daarna maakte dat ook weer geen verschil.

Ergo, steeds als ik denk de oorzaak te hebben gevonden, blijkt dat weer niet zo te zijn.

Derhalve rest mij nog één oplossing: Een welgemeend 'HELP!' Op dit forum.:D

Aan het aantal reacties valt op te maken dat dit dus niet 1-2-3 is op te lossen :p

Maar het wordt nog gekker:
Gisteren een her-installatie (met behoud van programma's en documenten en zo) gedaan met de XP-CD.
Zoals je weet wordt de PC hierbij ettelijke malen opnieuw opgestart.
Dit ging steeds probleemloos.

Vervolgens één voor één de randapparatuur weer aangesloten (die ik voor de installatie verwijderd had). En steeds weer twee keer (voor de zekerheid) opnieuw opgestart.
Nog steeds geen problemen.

Het was effe werk, maar de boel is opgelost! (dacht ik :confused:)

Vanmorgen bleef mijn scherm namelijk wéér zwart.... :shocked::shocked::shocked:

Ik weet het nu echt niet meer. Zou het een hardware-fout kunnen zijn?
In veilige modus werkt het wel steeds, dus lijkt me niet.

Er zit denk ik niks anders op dan maar eens te gaan formatteren en opnieuw beginnen... :(
Denk eraan om dan maar gelijk voor Vista te gaan, of is dat een slecht idee??

Zit de grafische kaart on board?(geïntegreerd op 't moederbord)
Ben dat probleem al vaker tegengekomen,is waarschijnlijk de grafische chipset stuk en i.d.d. in veilige modus gebeurt 't dan niet zo snel heb ik zelf uitgetest.
Advies steek 'n grafische kaart erbij (PCI slot) en schakel de on boardkaart uit in de BIOS.
Suc6.

Nee, ik heb een losse grafische kaart.
Nog niet zo lang geleden vervangen omdat de ventilator van de vorige stuk ging.
Het probleem ontstond echter weken later pas, dus lijkt het me niet dat het daaraan ligt...
Al weet je maar nooit natuurlijk!

Ook heb ik voor deze kaart al de nieuwste drivers gedownload en geïnstalleerd, en ook weer verwijderd en met de CD de meegeleverde teruggezet... hielp allemaal niks.:(

Ja,wordt lastig vanaf hier kan ook zijn dat de voeding kuren heeft,ik weet natuurlijk niet hoe oud alles is en hoeveel wattage je voeding heeft,kan ook 'n I/O conflict zijn.
Heb je al eens gekeken in run-msinfo32 ??

Bedankt voor je input.
Het systeem is al wat ouder (jaar of 4), en wordt ivm eigen zaak de laatste anderhalf jaar zeer intensief gebruikt. Zowel zakelijk als privégebruik. Misschien is 'ie moe :)

Eigenlijk wilde ik nog een jaartje wachten met het aanschaffen van een nieuwe totdat een systeem met Windows7 leverbaar zou zijn. Liefst gelijk met de nieuwe Office. (heb nu nog 2000).
Maar dat zal dan tussendoor Vista met Office 2007 worden.:confused:
Kan deze na de reanimatie naar de kinderkamer!

In antwoord op je advies:

Msinfo32 vind alles OK OK OK OK OK OK enz...
Normaal gesproken fijn, maar nu eigenlijk niet.

Bij één item: 'HID Non-User Input Datafilter' krijg ik foutcode 37.
Maar dat is alleen in de veilige modus.
Dit heeft er naar mijn idee mee te maken dat de drivers van mijn (notabene Microsoft) USB toetsenbord en muis niet worden geladen in de veilige modus.

Ik geloof da'k maar eens ga kijken of ik alle CD-tjes e.d. nog heb, en de boel eens ga formateren. (Kan ik gelijk mijn partities opnieuw rangschikken).

Ja,kun je proberen heb je alle drivers nog op cd? Anders zou ik eerst alle 3 partydrivers backuppen met 'n software progje (DriverMax is gratis dacht ik)
Succes in ieder geval en laat ff weten of 't gelukt is.

Het probleem is grondig verholpen:
Ik heb een nieuwe computer gekocht!! :D:D:D (dus ben nu ook aan het Vista-en)

De 'ouwe' waarop het probleem zich voordeed is geheel geformateerd en voorzien van een verse XP installatie. Tot op heden komen er geen rare dingen voor met deze PC.
Hij wordt nu gebruikt door vrouw en kind, en ik heb de nieuwe lekker helemaal voor mezelf:thumb: (en mijn bedrijf natuurlijk).

Enig nadeel is dat we wel nooit zullen weten wat het 'op zwart' gaan heeft veroorzaakt...

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan