na datumkeuze refresh form

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jumping

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
hallo allemaal,

Ik heb een tabel, genaamd numbers en een formulier genaamd frm_numbers.
In de tabel de volgende zaken:

id - autonummering
datum - date
ploeg 1 - numeriek
ploeg 2 - numeriek
ploeg 3 - numeriek

In deze tabel staan inmiddels getallen van anderhalf jaar.
Nu wik deze kunnen opvragen op het formulier dmv een datepicker... Dat datepicken gaat prima, maar refresh form werkt niet helemaal mee.
Wie kan mij tips geven zodat ik verder kan?

Dus .. het formulier heeft de velden die hierboven staan + een leeg tekstveld. Als ik op dat tekstveld klik, komt er een datepicker naar voren. (1 die ook werkt in office 2007+). De datum die ik kies moet ervoor zorgen dat de velden die hierboven genoemd worden, gevuld worden met de data uit de tabel van de juiste datum.

Dan mag je nog even uitleggen wat er nu wel en niet gebeurt; je zegt dat je een datum kunt selecteren, dus ik ga er vanuit dat je in een tekstveld klikt, dan een datum selecteert en dat je daarna in het tekstveld die datum ziet. En dan?

ik heb een formulier op basis van alle velden uit de tabel. Wat ik nu wil is dat ik klik op een tekstveld, dat er een datumpicker komt waar ik een datum kan selecteren.
(dat laatste is al gelukt). De datum wordt geplaatst in een veld, maar vervolgens worden de velden niet geupdate met de waarden uit de tabel op basis van de datum.

Dat laatste snap ik dus niet. Je formulier is gebaseerd op een tabel, dus als je door de records bladert, zie je de opgeslagen gegevens. Blijkbaar heb je daar datumvelden in zitten, en die moet je dan uiteraard ook zien. Als ik een kalender gebruik in 2003, dan laat zo'n datumveld de ingegeven datum zien. Klik ik op dat veld, dan zie ik die datum in de kalender, en als ik een andere datum selecteer, dan wordt de datum bijgewerkt. Is allemaal redelijk standaard te maken.
Maar ik zie niet wat één datumveld moet doen met andere velden in je tabel; tenzij je berekeningen in die tabel opslaat, wat je dus niet zou moeten doen, want dat ondermijnt de normalisering van je db. Dus ik kan dan alleen bedenken dat de berekening(sveld)en op basis van dat datumveld niet gelijk worden bijgewerkt.

Je aanname klopt.
Ik heb een formulier met daarop 5 velden, id, datum, ploeg 1, ploeg 2 en ploeg 3.
Daarnaast een 6de veld met als naam gekozen_datum.

Als ik op gekozen_datum klik, komt er een datumpicker omhoog, die na het klikken op een datum de waarde teruggeeft in dat veld datumpicker.
Wat ik dan wil, is dat de 5 eerder genoemde velden worden ge-update naar de waarde uit de tabel waar het datumveld gelijk wordt aan gekozen_datum.

En toch zie ik niet wat je aan het doen bent; de volgende aanname is dan: gebruik je het veld als zoekveld in de koptekst (o.i.d.) van je formulier? En dat het veld [gekozen_datum] dus niet is gekoppeld aan een tabelveld? Want anders zie ik de logica niet van wat je aan het doen bent.

Definieer 'het veld'?

Ik gebruik geen kopteksten niks .. ik heb gewoon een formulier met 5 velden zoals hierboven beschreven. Ik kan door de records gaan, maar wat ik wil is dat het formulier het record toont van de datum die ik selecteer met de datepicker. Dus ik kies een datum uit en vervolgens zie ik op het formulier alle data van dat bepaalde record van die dag.

Kan je er nu al iets mee?

Dan mag je mijn vorige post gaan uitvoeren. En dat is dus van je tekstobject [gekozen_datum] een zoekveld maken. Afhankelijk van hoe de dichtheid van je datums is, zou ik eerst bepalen of een kalender handiger is, of een keuzelijst. Als je voor elke datum gegevens hebt, dan is een kalender prima, omdat je dan altijd wel een record vind. Als je echter maar op een paar willekeurige dagen van de week iets invult, dan is de kans dat je een lege datum prikt net zo groot of groter dan de kans dat je wèl iets vindt. En in dat soort gevallen kies ik liever voor een keuzelijst die alle beschikbare datums laat zien, zodat je nooit verkeerd kunt selecteren.
Bovendien kun je met de wizard een keuzelijst maken waarmee je het betreffende record opzoekt, en dat is precies de actie die je wilt. Zelf zet ik niet-gebonden tekstvelden liever in de koptekst, zodat je visueel onderscheid hebt tussen tabelgegevens (in de detailsectie) en niet-gebonden gegevens, zoals titels, huidige datum etc. En dus ook de opzoeklijsten.
Wat je in ieder geval op je tekstvak dus nodig hebt (als je die wilt gebruiken) is een gebeurtenis die de geselecteerde datum opzoekt in je tabel(formulier).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan