Ik was eigenlijk al gestopt met HelpMij, maar ik kan het niet aanzien dat je geen correct antwoord krijgt

. De 'oplossing' van edmoor is sowieso fout, want het gaat hier duidelijk niet om de
regelafstand, maar om de alinea afstand
. Daarnaast krijg je alleen maar tips (van niet-tekstverwerkers vermoed ik) voor een
workaround (de <Shift>+<Enter> combinatie) en dat is natuurlijk óók geen echte oplossing. Omdat het een
alinea probleem is, moet je het op
alinea niveau oplossen. Een <Shift>+<Enter> maakt alleen een nieuwe regel aan in je alinea, verder niks.
Om te beginnen de vraag: is het in één document, of in alle (nieuwe) documenten? Ik vermoed het laatste, als je niks heb aangepast in dit document. En dan moet je gaan kijken naar de
Opmaakprofielen. Want elke alinea wordt opgemaakt volgens de ingestelde opmaakprofielen in je standaard sjabloon. Dus voor een nieuw document moet je het
Alineaprofiel aanpassen, niet een specifieke alinea.
Ik gebruik zelf Word, maar even googlelen en je komt er achter dat LibreOffice dezelfde techniek gebruikt. Even voor het overzicht: een alinea heeft specifieke kenmerken, zoals Uitlijning (links, rechts etc), marges (Inspringing), afstand tussen regels in de alinea (Regelafstand) en witruimte boven en onder de alinea. En dáár zit dus je probleem. Elke keer als je op <Enter> drukt krijg je witruimte onder de alinea. Dat vind ik zelf zeer nuttig en handig, maar niet iedereen denkt hetzelfde

.
Wil je de alinea instellingen
van het opmaakprofiel veranderen, dan geeft AI deze handleiding:
Om een standaardstijl in LibreOffice Writer te wijzigen, open je het venster "Stijlen en opmaak" (Ctrl+Shift+F11) en klik je met de rechtermuisknop op de gewenste stijl, waarna je "Wijzigen..." selecteert om de stijl in te stellen naar jouw wensen. Je kunt ook een stijl toepassen op een selectie en vervolgens de stijl bijwerken met de nieuwe opmaak.
Stap-voor-stap aanpassing van een standaardstijl
- Open het venster Stijlen en opmaak: Druk op Ctrl+Shift+F11 of ga naar Beeld > Stijlen en opmaak.
- Selecteer een stijl: Klik in het venster op het pictogram voor de stijl die je wilt wijzigen (bijvoorbeeld alineastijlen).
- Klik met de rechtermuisknop: Klik op de naam van de stijl die je wilt aanpassen.
- Kies 'Wijzigen...': Selecteer uit het contextmenu de optie "Wijzigen...".
- Pas de opmaak aan: In het geopende dialoogvenster kun je de opmaak van de stijl aanpassen via de verschillende tabbladen.
- Bevestig je wijzigingen: Klik op "OK" om de wijzigingen op te slaan. De stijl wordt nu bijgewerkt met de nieuwe instellingen.
Ik vermoed dat jij de standaard stijl wil aanpassen, in Word heet die ook Standaard dus voor mij simpel. Zal bij jou een vergelijkbare naam hebben (Default?). Dan zul je dus ook een tabblad zien met Alinea-instellingen, waar je alles kan instellen.
Zoek naar de instellingen voor <Afstand Voor> en <Afstand Na> (zo heet het in Word) en verander de getallen die je daar ziet naar 0. Of, vind ik zelf een handige in Word, kijk of er een vinkje is die de <Afstand Na> negeert als de volgende alinea dezelfde stijl heeft. Vind ik erg handig, want je kunt dan nog steeds automatisch witruimte krijgen in je tekst als je een andere stijl kiest, maar als je elke alinea de stijl Default gebruikt, heb je géén witruimte.
Best of both worlds dus.
Als je de stijl naar je zin hebt aangepast kun je hem bewaren. In Word heb je dan nog de optie om ervoor te kiezen tussen Huidige document en Alle nieuwe documenten. Heb jij die ook, dan zou ik zeker die optie kiezen.
Overigens is je vraagstelling dus niet helemaal correct: je krijgt na <Enter> geen
nieuwe regel, zoals je denkt, maar extra
witruimte. Dat is hopelijk nu ook duidelijk

.