na format virus bedreiging Vaio=screensaver

Status
Niet open voor verdere reacties.

Babette

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2001
Ik heb een Sony-Vaio (64 bit-Windows 7) met de nodige voor geinstalleerde software.
Sinds een paar dagen krijg ik steeds een melding: virus bedreiging in C:\ProgramFiles (x86)\VAIO AW screensavers\AW_screensaver.exe

Ik heb de PC geformatteerd, alles opnieuw geinstalleerd en weer diezelfde dreiging!
Daarna een uitgebreide format zodat iedere bit overschreven wordt, duurde 7 uur! Weer geinstalleerd en nu wederom die dreiging.

Het is net of er "iets" blijft zitten en weer meegenomen wordt bij installatie. Ik heb de map daarna compleet gedelete, maar weet iemand wat nu nog te doen?

Daarnaast krijg ik ook opeens geen toegang meer tot mijn .pst bestanden waar ik een backup van gemaakt heb op de externe hd.
"U hebt niet voldoende bevoegdheden. De toegang is geweigerd."

Allemaal meldingen die er vroeger nooit waren.
Wie oh wie weet raad?
Zit de infectie nog "dieper" en hoe kan dat? en wat eraan te doen?

Laatst bewerkt:
Advies, begin eens simpel:

laat je machine eens scannen met een gratis virusscanner zoals bijv. die van AVG. Doe dat ook met een tool als Mbam. Vinden die niets? Dan is het hoogstwaarschijnlijk geen virus of spyware.

En ook niet geheel onbelangrijk : hoe ben je precies te werk gegaan met het formatteren? Had je bijvoorbeeld wel internetverbinding tijdens het installeren?

Laatst bewerkt:
Het is juist de AVG die deze melding geeft!
En ik heb hem offline geinstalleerd, pas bij registreren ben ik online gegaan.
Heb je enig idee of het kwaad kan die map in zijn geheel te verwijderen?

Ik maak op mijn 'hoofd' machine geen gebruik van AVG maar van een betaalde scanner. Zou je mij die .exe eens kunnen mailen, dan wil ik mijn scanner(s) er eens aan laten 'snuffelen'? Even nog niet verwijderen dus zou mijn advies zijn. Handig is wel om vooraf (voordat je het bestandje als bijlage toevoegt) even de extensie te wijzigen van .exe naar .doc. Dit om te voorkomen dat de mail geweigerd wordt omdat een .exe anno 2010 door heel veel mailprogramma's als té bedreigend wordt gezien.

Je kunt het bestandje mailen naar

gast0225-helpmij@live.nl

Overigens grappig om te zien dat wij beiden bijna 10 jaar aanwezig zijn hier op het forum met maar 10 dagen inschrijfverschil. ;)

Laatst bewerkt:
Nou ja zeg, dat is toevallig!!! ::-)

Ik zal dat morgen even doen, want ik moet nog weg en heb er nu geen tijd meer voor. In de loop van de morgen, mail ik het even en hopelijk komen we hier uit!
Dank je wel voor het meedenken!
Groetjes
Babette

Ik kan het bestandje niet mailen. Als ik wil copieren en inpakken krijg ik de melding
besmet: schrijffout
Met copieren en renamen wil het ook niet. Zelfde verhaal.......
Kan ik zonder die screensaver? En hoe kan ik die veilig weggooien?
Heb je enig idee?
Groetjes
Babette

Ja ik denk dat een screensaver sowieso geen 'must' is voor de (goede) werking van het systeem. Er spelen echter nog twee dingen een rol:
- welke screensave staat bij jou ingesteld voor het beeldscherm?
- daarnaast ben ik bang dat je er met het verwijderen van dat ene bestandje nog niet bent als het een écht virus is.
Mogelijk is er meer besmet.

Ik adviseer je dan ook om vóórdat je het bestand verwijdert, je vraag van dit topic hier nog een keer te stellen. Op dit forum bevinden zich anti virus / anti spywawe deskundigen.

gast0225, ik weet niet waar ik het pad kan vinden in Windows 7 om te zien waar mijn screensaver draait.
Dank je voor de link naar de deskundigen:-)
Ik zal het het er nu neerleggen en hopen dat we eruit komen.
Dank voor al je moeite!
Groetjes
Babette

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan