Na formatteren en opnieuw installeren geen C maar een Eschijf ????

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pisbig

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2010
Hai,
Ik heb een schijf met vista (en recovery sectie...dom!!!:o) overschreven met Killdisk en wil er xp opzetten. Na de schijf opgedeeld te hebben in 2 delen ben ik gaan installeren en wat blijkt....de schijven hebben de letters E en F gekregen en xp wordt dus op E geinstalleerd?? en ik krijg dit maar niet anders.
De verwisselbare schijf is C geworden en de Dvd is D geworden. Helaas na installatie moeilijk drivers te vinden voor vele onderdelen.:shocked::confused:
Kan iemand mij misschien op weg helpen???
Het Gaat om een laptop Van (hp)compaq presario CQ60 100ED.

Als jij boot met de CD / DVD dan kun je er toch voor kiezen (vóór de installatie) om alles te formatteren? Daarna moet het m.i. geen enkel probleem (meer) zijn om C als doellokatie voor de nieuwe installatie op te geven.

Hai gast0225,
Thx voor de reactie:thumb:, Als de schijf leeg is(door killdisk voor ik xp installeer) en ik stop de cd erin dan start de installatie van cd rom dan gaat hij alle bestanden kopieren van cd, daarna vraagt ie of ik partities wil maken en dat doe ik dan, maar dan geeft hij ze meteen de letters E en F als patities.
Zou ik dan eigenlijk na killdisk een format moeten doen?? Killdisk maakt hem toch ook leeg??
Er wordt na mijn id geen optie voor schijven gegeven om te mogen kiezen buiten die 2 die ik maak? Of kan ik nog andere commandos geven?
Heel veel verstand heb ik ook niet van computers, op mijn gewone pc nooit problemen en andere pc ook geen probleem, misschien omdat deze pc uit het vista tijdperk is??

Laatst bewerkt:
Een kale installatie (los van killdisk) mag geen probleem geven.

Nee Dat dacht ik ook, maar heb hem wel.
Fdisk erin gedaan nadat ik de pc weer leeg heb gemaakt en die ziet gewoon een c schijf?
Opnieuw een installatie van xp uitgevoerd en wederom het zelfde probleem.
Na de volledige installatie geprobeert via mijn computer rechtsklik schijfbeheer station letter te veranderen maar dat gaat bij alle schijven maar niet bij de E schijf die xp bevat:evil:
Het probleem is dat sommige drivers gewoon naar c kopieren(die heb ik los van het internet gehaald) en daar staat mijn besturings systeem niet op en C is de cardreader nu ??
Tis mijn pc niet, baal enorm.....zelf heb ik nooit problemen, tis altijd zo gedaan!!

Laatst bewerkt:
Tsja, er zijn een paar mogelijkheden:
a. (Dat doe ik altijd): Koppel de kaartlezer(s) in de systeemkast los voordat er geïnstalleerd gaat worden. Sluit pas weer aan zodra Windows volledig op de pc is geïnstalleerd.
b. Installeer XP (maar nog geen (gebruikers-)software, updates etc.)
Kijk in Schijfbeheer (of in Deze Computer) na hoe je het eigenlijk had willen hebben (in jouw voorbeeld: Je had de E: schijf de C: schijf willen laten zijn en omgekeerd).
Start vanaf een BartPE, WinPe e.d. opstartbare XP versie vanaf CD (makkelijkste lijkt me om de Mini Windows XP keuze van Hirens Boot CD te gebruiken), laadt in Registry editor als Component het bestand \Windows\System32\Config\System van de eerder geïnstalleerde Windows XP installatie en ga binnen die component rommelen in de registersleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices bij de registerwaarden die beginnen met \DosDevices. Dat zijn namelijk de koppelingen van schijfletters aan partities etc.
Zie als voorbeeld de bijlage: Stel ik zou de C: en de E: schijf willen 'omwisselen' vanuit de Registry editor:
- Hernoem de waarde \DosDevices\C: naar \DosDevices\E_NIEUW
- Hernoem de waarde \DosDevices\E: naar \DosDevices\C:
- Hernoem de waarde \DosDevices\E_NIEUW naar \DosDevices\E:
Zet daarna alle padnamen goed in de hele geladen component:
Zoek op E: en overal waar E: in een padnaam wordt gebruikt, vervang het door C: (natuurlijk niet in MountedDevices, waar je zojuist die verwisselactie hebt uitgevoerd).
Voorbeeld: In HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
moet je de waarde SystemRoot op C:\Windows zetten ipv. E:\Windows
Zoek (en vervang) net zolang totdat je de hele component doorgeworsteld hebt.
Zodra klaar, niet vergeten de registry-Component die verwijst naar het \Windows\System32\Config\System bestand weer te ontladen!
Start hierna de computer normaal op, en de C: en E: schijven zouden moeten zijn 'omgewisseld'.
Ga pas daarna software etc. installeren, want juist díe schrijven schijfletters in hun (register-)gegevens.

PS: Het is al enkele jaren terug dat ik deze truc heb uitgehaald, dus geldt dat ik niet insta voor de nauwkeurigheid/volledigheid en de (mogelijke) gevolgen van het gebruik van deze instructie.

Natuurlijk begrijp je dat (in jouw geval) het makkelijker is om instructie a. te gebruiken en XP opnieuw te installeren. ;)

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• MountedDevices_registry_xp.JPG
    MountedDevices_registry_xp.JPG
    89,7 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Dat is nog eens een uiteg Bedankt hoor,maar denk dat iets boven mijn pet is.
Ik ga optie a wel eens proberen maar lukt dat ook in een laptop?
En als dat me lukt heb ik nog een driver probleem, heb de meest belangrijke niet kunnen vinden vooor deze laptop.
Wel t een en ander kunnen vinden maar loopt allemaal niet of het zijn bestanden met .ini erachter en weet niet waar ik die moet of kan plaatsen.
Een drama hier.
Bedankt voor je reactie,

groeten Pisbig

Aj: Het gaat om een laptop... :(
Dat is vervelend: Misschien is het mogelijk om 'm open te maken en dan de cardreader los te koppelen, maar ik kan me voorstellen dat je daar weinig trek in hebt (kan bijv. de garantie om zeep helpen, afhankelijk van de voorwaarden).

Vervelend is dat ik nog nooit ben tegengekomen dat je de cardreader kunt uitschakelen in de BIOS-instellingen, maar misschien zou je daar even naar kunnen kijken of dat toch kan? Zou bijv. in de Bios in een submenu PCI Peripherals (o.i.d.) kunnen staan.

Als beiden niet gaan (laptop openmaken en cardreader loskoppelen danwel cardreader in BIOS uitschakelen), dan zul je misschien toch moeten uitwijken naar methode b. uit mijn vorige posting.

Om tóch nog wat meer hulp te kunnen geven bij optie b. + (helaas) een uitbreiding van benodigde werkzaamheden:
Als je op de laptop vanaf Hirens Boot CD hebt opgestart en gekozen hebt voor Mini Windows XP en die hebt opgestart, dan dubbelklikken op HBCD Menu icoon op het Bureaublad, en dan in het geopende Hiren's Boot CD - Program launchter kiezen voor:
Menu -> Registry -> Registry Editor PE
In dat programma hoef je dan alleen de Windows map op de harde schijf aan te geven, waarna direct die ...\config map verschijnt waarin je dan alleen nog 4x op Open hoeft te drukken om alle registry-hives (SAM, Security, Software, System) als componenten te laden.
Op de vraag van Registry Editor PE: "Do you want to select a remote user profile hive ( ntuser.dat) for editing", geef Yes.
Laad uit van alle \Documents and Settings\<gebruikersnaam> de NTUser.dat (zodra je er eentje geladen hebt vraag Registry Editor PE of je er nóg eentje wilt laden, geef dan weer Yes en laadt de NTUser.dat van de volgende gebruiker). Zodra je van alle relevante gebruikers NTUser.dat hebt geladen geef dan No op de vraag of er nog eentje geladen moet worden.
PS: Je moet van álle gebruikers de NTUser.dat laden, dus ook die van Default User, LocalService etc., maar met uitzondering van All Users (die heeft geen NTUser.dat in zijn map).
Je krijgt hierna een informatieve melding over waar en onder welke naam de te laden componenten later teruggevonden kunnen worden. Lees het en klik op Ok. Dan start Registry Editor PE met laden, incl. de aangegeven componenten.
Onder HKEY_LOCAL_MACHINE heb je dan de geladen 'systeem'-componenten van de XP op de harde schijf staan, onder de resp. namen:
_REMOTE_SAM
_REMOTE_SECURITY
_REMOTE_SOFTWARE
_REMOTE_SYSTEM
Onder HKEY_USERS heb je dan de geladen 'gebruikers'-componenten van de XP op de harde schijf staan met _REMOTE_ ervoor, dus bijv.
_REMOTE_LOCALSERVICE_
etc.
Je kunt dan beginnen met de registry-'ingrepen'.

Je acties m.b.t. MountedDevices moeten in Registry Editor PE plaatsvinden in de registry key
HKEY_LOCAL_MACHINE\_REMOTE_SYSTEM\MountedDevices
Zodra je daarmee klaar bent kun je de zoek-en-vervangactie om E: te vervangen door C: in padnamen uitvoeren vanaf HKEY_LOCAL_MACHINE\_REMOTE_SOFTWARE totdat je voorbij HKEY_LOCAL_MACHINE\_REMOTE_SYSTEM bent gekomen (je bent dan namelijk voorbij de componenten gekomen die geladen zijn vanaf de harde schijf).
In aanvulling op de instructie uit mijn vorige posting zul je daarna in Registry Editor PE óók de registry-instellingen van de gebruikers moeten doorvlooien op het voorkomen van E: in padnamen en daar de aanpassing naar C: uitvoeren.
Je vind die dus (zie boven) terug onder HKEY_USERS\_REMOTE_xxxxxxxx

Sluit je Registry Editor PE hierna af, dan worden de componenten automatisch weer ontladen! :)

Nog een paar nuttige tips m.b.t. de zoek-en-vervangacties
1. Je bent allen op zoek naar registry gegevens waar E: in voorkomt. Geef dus bij het starten van de zoektocht (Edit -> Find...) in het zoekvakje van Registry Editor PE als zoekstring E: op en zorg ervoor dat alleen het vinkje staat bij Data
2. Zodra je bent begonnen met zoeken naar E: dan kun je met de F3 toets je zoekopdracht herhalen. Je hoeft dus gelukkig niet telkens het Find-venster in te vullen etc.
3. Je moet alleen registry-gegevens aanpassen waar echt de E: schijf in een mapnaam wordt gebruikt. Als ergens 'toevallig' e: in voorkomt (dus niet in een mapnaam-aanduiding), dan moet je die niet aanpassen.
4. Omdat ik vermoed dat alle padnamen waar E: in voorkomt 'volledig' zijn, zou je jezelf een groot plezier kunnen doen door bij 1. ipv. E: als zoektekst op te geven E:\ (oftewel: Omdat E: de schijfletter is komt er (normaal gesproken) nog een '\' achteraan en dan de rest van de mapaanduiding; dit scheelt je een hoop 'valse' vondsten die je zou moeten overslaan (zie 3.)).

Ok, dit is het beste wat ik voor je kan betekenen m.b.t. de overzetting van E: naar C: op dit moment.
Ik hoop dat je over die drivers nog tips van anderen krijgt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik meen te herinneren dat partitition magic 8 schijfletters kon verwisselen...

@d0m0: Bedankt voor je reactie. Symantec heeft/had ook zoiets (weet de naam er niet meer van).
EDIT: Partition Magic is van Symantec.
Het is alleen de vraag of de topic-starter over dergelijke software beschikt.

Ik heb het zélf toendertijd handmatig gedaan, ongeveer zoals in de instructie, maar als de topic-starter de hand kan leggen op software die dit proces voor hem kan doen, dan scheelt dat een hoop tijd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
dnties en dOmO wederom bedankt voor de reacties.:thumb:
Ik denk dat voor mij het makkelijkst is om aan patition magic te komen en zal dat gaan proberen.
Grappig dat ik iemand probeerde te helpen en dat ik nu zelf heel veel hulp nodig heb.
Maar mocht ik dit probleem opgelost hebben blijf ik nog met het driver probleem zitten, die zijn namelijk verschrikkelijk moeilijk te vinden voor de laptop presario cq60 100ed, ook bij HP kan ik ze niet vinden, en na diverse sites bezocht te hebben heb ik 4 van de 9 gele uitroeptekens in apparaat beheer kunnen verhelpen. Ik ga die lap openschroeven om het moederbord type op te sporen.....wie weet kom ik dan weer een stap verder?

Zou windows 7 dan een optie kunnen zijn omdat die na vista is ontwikkeld?

In een andere topic staat "Van vista naar xp, bezin eer ge begint" en die gene heeft gelijk.....:(

Gezien de problemen die ik heb ben ik bang van wel, dus ga maar eens met windows7 aan de gang en anders gewoon vista terug erop.
Wilde een vriend helpen maar het gaat niet zo eenvoudig als bij mijn eigen pctjes......
Heb me zelf geholpen van de wal in de sloot......ben er maar druk mee.
Geen c maar een Eschijf, geen drivers te vinden....drama
:shocked:

Ik zou adviseren gewoon Win 7 te installeren. Gistren ook nog gedaan op een HP pc en Compaq laptop, gaat probleemloos

Ben nu bezig hem binnen te trekken, hoop dat het een goede versie is? Heb een beetje nieuwe hoop......maar met een pc weet je het nooit helemaal zeker.
Als de c schijf maar c blijft en geen E wordt zoals nu het geval was met xp?
bedankt voor je reacties

Mocht je toch nog een poging willen doen met XP:

XP grafische drivers voor de laptop: (o.a.) hier
XP chipset drivers voor de laptop: (o.a.) hier

Dit hoeven niet noodzakelijkerwijs de nieuwste drivers te zijn die compatible zouden moeten zijn met de laptop, maar ik ga ervan uit dat ze werken / passen op de hardware van de laptop.

Succes,

Tijs.

Ha dnties,
die drivers waren top:thumb:, graphic driver had ik al gevonden maar ethernet driver wordt niet gepakt!!! en die heb ik natuurlijk wel nodig voor het internet.
Die kan ik maar niet vinden , heb jij nog een id?
Thx voor je hulp

Doe het volgende op de nieuw geïnstalleerde XP:
Start Apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc), dubbelklik op de netwerkkaart, en kijk in het tabblad Details.

Het gaat hier om de VEN_XXXX en DEV_XXXX aanduiding. Schrijf die op zoals die er staat, dus (als voorbeeld) voor een Broadcom NetXtreme netwerkkaart is het:
VEN_14E4&DEV_16A6

Download (evt. op je eigen pc) het LAN driverpack
Pak die uit in een map.

Start een zoekactie in Verkenner waarbij je als map om in te zoeken de map met uitgepakte drivers aangeeft,
geef als te zoeken bestand op: *.inf
en als te zoeken in de bestanden die codering die je boven hebt opgeschreven. In mijn geval is dat: VEN_14E4&DEV_16A6

Na de zoektocht staat in het resultatenvenster het .inf bestand dat hoort bij de driver van mijn netwerkkaart. Ga naar de bijbehorende map, en kopieer de driver (dus de hele inhoud van de map) naar memory-stick o.i.d. en gebruik die om de driver te installeren op de nieuw geïnstalleerde XP machine.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan