Na installatie SSD langere boot in BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik heb dit weekend een SSD in mijn pc gesleuteld, met als een van de belangrijkste doelen het sneller laten opstarten van Windows (de C: schijf bevindt zich vanzelfsprekend op de SSD). Inderdaad als het Windows scherm in beeld verschijnt kan ik binnen een paar seconden al aan de slag. Maar om daar te komen moet de PC bij het opstarten door een langer BIOS scherm (ik noem het maar even informatie die over je scherm rolt in DOS style: zwart scherm en witte letters). Ik heb in mijn BIOS AHCI ingeschakeld en daardoor lijkt hij bij het opstarten een extra stap te moeten maken. Ik zie dan:

Serial ATA AHCI BIOS en dan wat versienummers.
** Version works only with HD and SSD **
This may take a few seconds ....................


En dan gaat hij verder met de BIOS en krijg ik de melding van BIOS versie zoals ik die kreeg voordat ik een SSD had en ik in het BIOS de AHCI had ingeschakeld.

Al met al verlies ik door die extra stap die nu lijkt te zijn ingelast zo'n 10-15 seconden bij het opstarten. Maar het was mij nu juist te doen om een snellere opstart. De winst tussen het verschijnen van het Windows scherm en het daadwerkelijk gebruiken van de PC wordt nu weer teniet gedaan door die extra stap in de BIOS opstart. Is dat normaal of kan die stap sneller uitgevoerd worden?

Ik heb een Gigabyte GA-EX58-UD3R moederbord.

Alvast dank voor de suggesties.
 
Zit er geen optie in de bios als quiet boot ?
Misschien dat het helpt?

maar laten we voorop stellen dat heel windows en alle applicaties sneller draaien door de ssd.
Denk dat dat belangrijker is dan 15 sec opstarttijd extra
 
Laatst bewerkt:
Heb je AHCI ingeschakeld voor of na het installeren van Windows?

In de BIOS: zet de delay voor hdd op 0 (nul)
Heb je de bootvolgorde van de schijven wel correct staan? Anders zoekt de bootloader op andere schijven naar een OS ipv direct van de SSD te booten.

Welke ssd heb je?
 
Ik heb eerst in de BIOS de optie AHCI ingeschakeld, toen de SSD ingebouwd en toen Windows geïnstalleerd.

De bootvolgorde staat juist ingesteld. Ik zal naar de delay kijken.

Ik heb de Samsung 830 serie van 128 gb
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan