na jaar gebruikt geeft hij foutmelding over parameters

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroenSturm

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2012
na ongeveer een jaar geleden een data base te hebben gemaakt en in gebruik te hebben genomen geeft hij vanuit het niets een foutmelding :eek: hoe kan dit??
dezen foutmelding om precies te zijn :

foutmelding database.PNG

hoe kan dit opgelost worden ..
als er onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag..
M.v.g. Jeroen Sturm

Laatst bewerkt:
Vanuit het niets? Dat zou voor het eerst zijn; meestal is er altijd wel ergens iets veranderd in het systeem. Dat kan een upgrade van windows zijn, waardoor een bibliotheek het niet meer doet of iets dergelijks. Heb je de db al gecompileerd?

ja er was niks verandert,
maar hoe kan ik hem compileren. ik gebruik namelijk access 2013 en weet niet waar ik die optie kan vinden

Office 2013 is nog maar net uit; ga je nu beweren dat je de db in 2013 hebt gemaakt, en dat hij nu niet meer goed werkt?

nee dat niet maar in 2007 en daar word hij ook op gebruikt , maar omdat ik er naar zou kijken run ik hem in 2013 maar hij geeft wel de zelfde fout.
(wat erg fustrerent is)

Bedoel je dat de fout ook in de 2007 versie zit?

ja daar zit het hem juist, hij word altijd gebruikt op office 2007 maar omdat hij nu die foutmelding geeft probeer ik hem te repareren, maar ik heb office 2013.

Je foutmelding an sich zegt niks; waar komt hij vandaan? Uit een formulier, of een query, of een keuzelijst?

de foutmelding komt vanuit een formulier.. hij geeft de foutmelding als ik een insert into query uitvoer.

En hoe wordt die query gemaakt? Zo te zien gebruik je een formulierverwijzing, maar kun je de waarde niet gelijk in de query zetten?

ik snap je laatste vraag niet helemaal.? zou je die even makkelijker kunne omschrijven??
:(

Je gebruikt een toevoeg query. Wordt die gemaakt op het formulier in VBA, of is het een bestaande query? En hoe ziet in het eerste geval de VBA code er uit, en in het tweede geval de SQL code?

INSERT INTO [Factuur overzicht] ( factuurnummer, [Naam debiteur], Datum, [Totaal exclusief btw], Btw, Totaal, Jaar )
SELECT [Formulieren]![Factuur]![Tekst40] AS Expr1, [Formulieren]![Factuur]![Tekst38] AS Expr2, [Formulieren]![Factuur]![Tekst44] AS Expr3, [Formulieren]![Factuur]![Tekst139] AS Expr4, [Formulieren]![Factuur]![Tekst141] AS Expr5, [Formulieren]![Factuur]![Tekst143] AS Expr6, [Formulieren]![Factuur]![Tekst249] AS Expr7;

dit is letterlijk de SQL query die ik gebruik..
dit staat onder een knop in een formulier.

Laatst bewerkt:
Het feit dat in de query overal Expr# staat geeft eigenlijk al aan dat hij de velden niet herkent. En daarom met de parametervraag komt. Het zou kunnen dat je probleem is opgelost als je Formulieren vervangt door Forms, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zelf zou ik het dus zo absoluut niet doen, zeker niet als je de query toch vanaf een formulier afvuurt met een knop. Veel beter is het om de SQL zelf te bouwen. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Code:
Dim strSQL As String

strSQL = "[Factuur overzicht] ( factuurnummer, [Naam debiteur], Datum, [Totaal exclusief btw], Btw, Totaal, Jaar )" _
        & "Values(" & Me![Tekst40] & ", '" & Me![Tekst38] & "', #" & Me![Tekst44] & "#, " _
            & Me![Tekst139] & ", " & Me![Tekst141] & ", " & Me![Tekst143] & ", " & Me![Tekst249] & ")"
    CurrentDb.Execute strSQL, dbFailOnError
Ik ga er even vanuit dat al je velden numeriek zijn, behalve [Tekst139] dat een datumveld is, en [Tekst38] dat een tekstveld is.
Overigens zou ik gruwen van de naamgeving van je objecten; hoe moet je zo ooit weten wat er in een bepaald tekstveld staat? .... Ik heb in ieder geval nog nooit een code/query gemaakt met deze namen ;)

dankje maar ik heb het alleen afgemaakt want iemand anders was er al aan begonnen ..

Ik zeg ook niet dat jij er verantwoordelijk voor bent. Maar het is nog steeds gruwen. ;)

Success met aanpassen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan