Na Me.Requery automatisch direct door naar laatste record op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

HHunnekens

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2013
Goedemiddag,

Als ik gebruikers via een invoerscherm/formulier een nieuw record laat toevoegen, dan gebruik ik soms - in VBA - een Me.Requery statement.

Voorbeeld :

Voor een specifiek geselecteerde klant ( die klant door de gebruiker te kiezen via een combo box ) wordt een query quasi gevuld met records voor prijsafspraken. Als dan die klant is gekozen, wordt het klantnummer daarmee feitelijk een onderdeel van het gegevensfilter voor het invoerscherm ( nl. alléén records voor die specifieke klant ).

Middels een Me.Requery wordt de gegevensbron voor het formulier aangepast/geactualiseerd ( erbij gebruik makend van de uitkomst van de combo box waarbij voor een bepaald klantnummer werd gekozen ).

Dit werkt allemaal prima, M A A R graag zou ik vervolgens de focus DIRECT willen zetten op bijv. het laatste record. Dit dus ZONDER de gebruiker daarvoor gebruik te moeten laten maken van navigatieknoppen.

Mijn concrete vraag : "Hoe dit voor elkaar te krijgen ?" ( dus het plaatsen van de focus op het laatste record ).

Nota Bene :

Wellicht ten overvloede :
- de Me.Rowsource voor het formulier is bijv. "SELECT * FROM tblVerkoopprijsafspraken WHERE IDKlantnr = " & cboKlantnr
- Na het updaten van de combobox volgt dan een Me.Requery
- de HUIDIGE focus komt dan op het 1e record van de geselecteerde records
- graag echter wil ik dit via VBA kunnen zetten op bijv. het laatste record

Hopend op een goede oplossing ... toch aannemend dat 't vrij eenvoudig zou moeten kunnen ? :thumb:!

Bvd, mvg,

Hans

Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je geen filter op je formulier? Hoef je geen Requery te doen.
Code:
    Me.Filter = "IDKlantnr = " & cboKlantnr
    Me.FilterOn=True
    DoCmd.GoToRecord , , acLast

Dank !

Hoi,

Dat DoCmd.GotoRecord,,acLast was voor mij nieuw !

Hartelijk dank voor deze tip, werkt "als gehoopt" ( ook in combinatie met m'n filteroplossing met die combobox ). Die andere tip t.a.v. dat filter is voor mij bekend ( gebruik ik met name als d'r sprake is van meerdere filter criteria ).

Andermaal hartelijk dank !

Mvg,

Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan