na mislukte installatie Service Pack 1 start Vista niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sophaki

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Berichten
11
Dag!,

Ik heb een laptop en helaas zat daar Vista op toen ik hem kocht. Sowieso ben ik er niet zo blij mee, maar nu ik 3 x heb geprobeerd het Service Pack 1 te installeren (en te laat het advies op dit forum heb gezien ayyyy) ... wil hij helemaal niet meer opstarten. Gauw Linux op de USB-stick van de andere computer gezet natuurlijk (hij is nog aan het downloaden), maar hoe krijg ik die op mijn laptop als het besturingssysteem niet meer wil? Vroeger wist ik een paar DOS-commando's, maar ja .... nu niet meer.

Grote dankbaarheid valt ten deel aan degene die raad weet!!!
Groeten, Sophaki:)
 
Laatst bewerkt:
ik weet het antwoord al:

Ok, ik ben de snelste hier:D

Het gaat dus als volgt: je stopt een USB-stick in de computer en downloadt daarop Linux. Vervolgens zet je 't programma op een CD (anders lukt het niet, heb ik gemerkt), die je in de computer stopt, waarop Windows het niet meer doet. Opnieuw opstarten met de CD er al in en Linux installeert vanzelf. Een kind kan de was doen ... maar je moet het wel even weten.

Er zit alles al bij: Open Office, een mailprogramma dat erg lijkt op Outlook en waar je de belangrijkste dingen mee kunt doen (meer weet ik nog niet) en nou ja, alles zit erop en eraan, het is gewoon compleet.
 
wil je het dan nog als opgelost markeren als je dan precies toch met linux wilt blijven werken ;)
 
nog een vraagje!

Nou, Jelpot ... eigenlijk heb ik nog wel een vraagje! Want dat Linux werkt nou wel enzo, maar ik kan niet meer bij mijn documenten en alles, die ik onder Windows heb opgeslagen. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Windows wordt namelijk ineens gemarkeerd als illegale versie :)shocked:) en moet opnieuw ge"installeer worden. Ik heb geen cd, dus dat kan niet en ik heb mijn buik er ook wel vol van eigenlijk!

Alvast heel veel dank voor oplossingen! Groeten, Sophaki:thumb:
 
krijg je een error dan wanneer je via (ubuntu veronderstel ik) linux je documenten wilt bekijken?

En draai je eigenlijk een live-cd of heb je linux echt geinstalleerd?

wanneer je zegt "windows wordt gemarkeerd als illegale versie" kan je dan toch terug opstarten via windows en heb jij eigenlijk zelf vista geinstalleerd of heeft zo'n locale pc-man/boer(zoals ze zeggen :p) dat gedaan?
 
OEM-versie Windows

Nee Jelpot, ik heb een OEM-versie van Windows Vista en de computer is van Medion (bij Aldi gekocht). Nu ik het Servicepack niet kon installeren om een mij duistere reden, wil Windows niet meer opstarten. Als ik moet inloggen en dat probeer, krijg ik een melding dat dit een illegale versie van Windows is en dat Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden met cd of dvd, die ik natuurlijk niet heb.

Nu heb ik Linux geïnstalleerd op de computer zelf. Maar als ik een document wil openen, dat ik heb opgeslagen onder Windows, dan kan ik niet op de plek komen, waar dat opgeslagen is. Misschien weet ik niet hoe ik moet zoeken, vandaar mijn vraag: weet jij hoe ik vanuit Linux een document kan openen uit Windows? Bijv. een factuur in Word gemaakt vanuit dat Open Office tekstprogramma, of een Excelwerkblad etc.

En kan ik bijv. mijn mail uit Outlook op de een of andere manier openen of zelfs versturen naar het Linux-mailprogramma, zonder in Windows te zitten?

Ik hoop dat je het weet en me kunt helpen!
Groeten, Sophaki
 
Ok, nu is het me volledig duidelijk wat er aan de hand is.
bedankt voor je verhelderende uitleg :thumb:

Het is helemaal niet normaal dat vista aangeeft dat je vista illegaal is als jij er zeker van bent dat er niemand vista opnieuw op jouw systeem heeft geinstalleerd nadat je hem bent gaan kopen en je er niet meer op kan inloggen dan na het installeren van sp1.
daarom denk ik dat je hier eens moet gaan kijken en dus gratis contact opnemen over sp1 met microsoft.

verder zou je dan nog de recovery dvd van vista kunnen downloaden omdat jij net zoals ik dan geen installatie-cd heb om vista te repareren.
die vind je dan hier(ik heb hem echt al kunnen gebruiken en het is heel handig dus ookal heb je geen installatie-cd hebt)

als je dat gedownload en gebrand hebt moet je gewoon opnieuw opstarten met die cd in en wanneer je dan aan de wizard met reparatiemogenlijkheden bent gekomen zou ik beginnen met systeemherstel te proberen naar de datum voordat je vista hebt geinstalleerd.

Nu heb ik Linux geïnstalleerd op de computer zelf. Maar als ik een document wil openen, dat ik heb opgeslagen onder Windows, dan kan ik niet op de plek komen, waar dat opgeslagen is. Misschien weet ik niet hoe ik moet zoeken, vandaar mijn vraag: weet jij hoe ik vanuit Linux een document kan openen uit Windows? Bijv. een factuur in Word gemaakt vanuit dat Open Office tekstprogramma, of een Excelwerkblad etc.

En kan ik bijv. mijn mail uit Outlook op de een of andere manier openen of zelfs versturen naar het Linux-mailprogramma, zonder in Windows te zitten?
Over Linux weet ik helaas nog niet zoveel over maar ik ben van plan er ook nog meer te weten over te komen door zelf vanalles ermee te gaan proberen en uit te testen...
zelf heb ik het niet meer draaien en het is al een aantal maanden geleden sinds ik linux gedraaid heb dus jah sorry maar daarmee zal ik je niet echt kunnen helpen denk ik :confused:

Maar ik denk als je gewoon ubuntu linux hebt of wie weet ook wel een andere versie van linux dat je gewoon aan je windows bestanden moet aankunnen.
Bij mij was dat in ieder geval zo.
Ik klikte op hard drives.(ergens in het menu)

en dan was het even zoeken omdat het niet zoals in windows benoemd was (c, d, e-schijf) maar ik kon via linux dan toch ook films enzo gaan bekijken die eigenlijk op mijn windows partitie stonden.
Je moet gewoon goed naar de extensies kijken maar ik denk dat je word-bestanden (.doc) ook gewoon kan openen dan in linux door het meegeleverd programma open office.
Hoe en waar ze je juist al je bestanden dus kan vinden weet ik dus ook helaas niet.

outlook heb ik nooit mee gewerkt(altijd al met hotmail gewerkt) en kan ik je zeker niet mee helpen :(

Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt gehad
 
Jelpot, heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Alleen is het trieste nieuws, dat ik toch maar even naar de winkel ben gegaan om te zien waarom ik niet in mijn bestanden kon ... blijkt dat ik iets fout heb gedaan bij het installeren van Linux en nu is ALLES helemaal pleite: de hele inhoud van de computer, dus alles van mijn bedrijf. Een flink aantal documenten heb ik nog her en der gevonden, maar de inhoud van Outlook is het ergste en die is helemaal weg. De inhoud daarvan is te groot voor een USB-stick namelijk:( ....... wat dacht je van klantenbestanden, adressen, agenda????

Ik ben nu bezig gewend te raken aan Linux. Ben bang dat, als ik een recovery-dvd van Vista erin stop, hij nu weer Linux eraf gaat halen ... daar staan inmiddels ook weer heel wat bestanden op. Mensen wat een gedoe zeg, waarom laat Microsoft ons dit niet even weten??? Ik ben gewend mijn problemen zelf op te lossen, ga pas naar hulp zoeken als ik het echt niet zelf kan.

Nou, in ieder geval heel veel dank hoor, het is geweldig, alleen weet ik nu even niet hoe ik alles weer in orde moet krijgen. Het komt wel weer!

Groeten, Sophaki
 
wel ja, je vista zou je nog heel misschien in orde kunnen krijgen met die recovery dvd maar dat is twijfelachtig door die installatie van linux waarmee je waarschijnlijk een groot deel van je c-partitie van windows mee hebt overschreven hé :(

Je zou er eens moeten aan denken om bijvoorbeeld backups te maken op een externe harde schijf.
die kosten tegenwoordig echt niet veel meer hoor!

ja, als je vista terug wilt gaan installeren zou ik die hele schijf eigenlijk best helemaal gaan formateren, dan recovery gebruiken en daarna weer een dualboot maken met vista - linux .

een mooie handleiding staat anders hier: http://www.techzine.nl/tutorials/311/Installatie-instructie-Ubuntu-8.04.html

succes nog verder.
je zou nog kunnen proberen bestanden terug te halen met een tooltje van het programma glary utilities en nog zoveel andere programma's bestaan er om dit te doen maar aangezien je al een tijdje op linux hebt zitten werken zou het goed kunnen zijn dat die bestanden die je nog nodig hebt overschreven zal hebben... en dus beschadigd, niet meer terug te halen zijn
 
ik heb het programmaatje van Glary Utilities gevonden, maar dat haalt juist van alles weg i.p.v. het te repareren, tenminste ... dat staat er wel: http://www.glaryutilities.com/gu.html :cool: Wat registry repair betreft en erase-spul: dat zijn idd dingen die ik nu ook kwijt ben allemaal en waar ik weer een oplossing op moet zien te vinden. misschien is dit wel wat dan ... het is iig gratis:thumb:!

Maar ... kun je een programma zomaar downloaden ? Moet je dan geen versie voor Linux hebben, of hoeft dat niet? En ik ben ook nog niet tegengekomen waar de programma's nou zitten in Linux:confused: ... in welke map dus. Iemand had het over een map "applicaties", maar die heb ik nog niet gevonden.

Tja, een externe schijf ... dat zeiden ze in de winkel ook al. Ze kosten toch nog minstens 80 eurie hoor, maar dat lijkt mij ook de beste oplossing! En dan daar Vista weer op zetten, dan heb je niet steeds gezeur met databases uit Access, want die kan ik nu alleen met een viewer openen. Met Open Office lukt het niet.

Maar .... hoe moet je die bestanden, als ze er nog zijn, want iets dergelijks zeiden ze ook in de winkel (zeer vaag allemaal) .... hoe haal je die dan weer naar boven? Dat zou ik nou een mooie mop vinden als me dat nog zou lukken! Ubuntu is 694 MB groot, dus de C-schijf is nog lang niet vol! Daar kan nog van alles staan, maar hoe kom ik daarachter? Weet jij dat Jelpot? :D

Alvast bedankt, echt fijn zeg, deze hulp! Sophia
 
glary utilities is hoofdzakelijk om je pc schoon te maken ja, maar zoals ik al zei heeft het programma ook nog een aantal extra tooltjes waaronder ook 1tje waarmee je weggegooide bestanden kan terugvinden.

Ik was er natuurlijk niet aan het denken dat jij op linux zit te werken :confused:
je hoeft dus wel altijd een linux versie gaan downloaden, windows programma's werken niet gewoon op linux.
Wel bestaat daar iets voor.
Dat heet 'wine' en daarmee zou je in principe windows programma's moeten kunnen draaien.
Meer weet ik er niet over want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd

dit is dan iets voor linux denk ik : http://www.data-recovery-software.net/Linux_Recovery.shtml

maar kijk misschien hier ook nog wat verder voor een oplossing : http://www.google.be/search?hl=nl&c...&q=free+file+undelete+linux&btnG=Zoeken&meta=


---
dan, je zegt dat de installatie van ubuntu maar zo ongeveer 700Mb is maar die installatie heeft wel de partitie ingenomen hé, ik weet niet hoe groot de partitie is waarop linux staat maar ik weet echt niet hoeveel je mag gaan hopen dat je nog bestanden zal terugvinden in GOEDE staat :confused:
 
Na veel proberen en zoeken weer wat wijzer:) ... DAt programmaatje waar je het over had, werkt alleen onder Windows. Er zijn er 2 die werken onder Linux, maar die moet je installeren op een andere computer en dan moet je de harde schijven aan elkaar koppelen bla bla ... da's spul voor kenners, niet voor gebruikers zoals ik. Ik ben bang dat dit me niet gaat lukken, om ook maar iets terug te vinden, Jelpot!

Verder is het rottige van Linux dat alles wat je ervoor vindt aan programma's enzo, voor vergevorderde kenners is. Nu weet ik wel altijd meer dan mijn collega's en vrienden over computers, maar ik heb nog altijd niet ontdekt waar de programma's zitten. En waar gedownloade programma's zitten, bijv. weet ik ook niet. Ik ben bang dat ik naar Windows terug moet, want dit werkt gewoon voor geen meter! Gelukkig heb ik mijn mail als IMAP in Thunderbird gezet, dus die staat ook nog op de server, behalve een paar berichten die ik wel naar Hotmail kan sturen. Dat ga ik doen en basta hiermee:confused:! Wat ik nodig heb, zijn oplossingen, niet nog meer gedoe, want de computer moet mij helpen bij mijn bedrijf en niet andersom.

Even ademhalen en dan ga ik het maar zo doen, denk ik, met de recovery cd van Windows Vista .... Wel heel leuk en ook nuttig om dit allemaal te weten trouwens, dat is zeker waar! Als ik iets meer geduld had gehad, had ik naar jou kunnen luisteren, maar ja ... haast he:D
j
groeten Sophia, ik laat je nog wel weten hoe het geworden is
 
ok, dat is goed :p

ik hoor het dan nog wel ;)

alleen dat van je harde schijf in een andere pc hangen is inderdaad een goed idee waar ik ook aan gedacht had.
Dat zou nog de beste manier zijn om je gegevens terug te krijgen en het gemakkelijkst ook denk ik zolang het geen laptop is :D

maar ja, herinstalleer dan maar met je recovery dvd's of recovery partitie(ik weet niet wat jij juist hebt) beide misschien.
En succes nog hé!

Ik ben vanaf vanavond 2u weg dus als je nog iets wil weten, ik ben er nog wel heel even maar er zijn natuurlijk nog genoeg helpmij helpers die wel wat meer weten dan ik ;)
 
Bedankt Jelpot!

Nee, ik heb bij nader inzien dat Linux maar gewoon laten zitten:D. Ik was bezig bestanden die ik had gemaakt, op een usb-stick te zetten en toen zag ik een filmpje van Nelson Mandela over Ubuntu ... toen dacht ik: ik moet dit gewoon gebruiken en daarmee dus steunen.

Gelukkig weet het bedrijf dat mijn website host - ik wil ze even noemen, want ze zijn echt helemaal top: www.md.nl (ik zet er maar geen link op) - meer dan ik over Linux, dus als ik vastzit, helpen die me tot nu toe een stukje verder. Ze hebben ook speciale gebruikersfora, maar alles is nog nieuw voor me ...

En wat dat aan elkaar koppelen van schijven betreft: ik heb geen idee hoe dat moet en de computer-met-probleem is w´el een laptop ... Ik dacht: ik kan ook zo'n externe harde schijf kopen en dan Vista daarop zetten, maar dat zijn een soort giga-usb-sticks, geen echte schijven, waar je een besturingsprogramma op zet. Ik loop achter in de techniek, :cool: .... kweet het ... Ben nu Firefox en Opera aan het leren:D

Groeten, Sophia
 
Dus ... de vraag blijft: hoe moet dat: schijven aan elkaar koppelen? En kun je een laptop aan een desktop koppelen?
Bedankt voor het antwoord
Groeten,
Sophaki
 
sorry, maar ik ben op vakantie geweest en had dus geen kans om te antwoorden ;)

jah, veel weet ik nu ook niet over linux en daar kan ik je niet zo mee helpen maar je weet de hulp wel te vinden dus... :thumb:

en schijven aan elkaar koppelen???
ik zou het niet weten.
Ik denk dat je bedoeld je harde schijf in een andere pc hangen zodat je op die andere pc (windows veronderstel ik dan) dat je daar dan nog kan gaan proberen bestanden te gaan herstellen maar :

1. Het is al een laptop en daarvoor moet je die laptop dan ook echt gaan openhalen denk ik voor die harde schijf eruit te halen, ik weet niet of dat echt gemakkelijk is maar ik vrees van niet :p

2. Je hebt nu al een hele tijd op die harde schijf zitten verder werken of het nu op linux is of niet.
Je maakt de kans heel wat kleiner omdat wanneer je andere bestanden aan het aanmaken bent en aan het opslaan bent je oude(verwijderde) bestanden overschrijft en dus niet meer terughaalbaar zullen zijn.
 
Nee het wil niet lukken he! Ik ben gewoon mijn mail kwijt, daar moet ik mee leven:eek: ... Heb je tenminste een leuke vakantie gehad? :D:cool:Ik doe het topic maar dicht dan!

Groeten, Sophaki

Ja, ik begin het te leren met Linux. Ben wel blij dat er op de ouwe pc nog windows zit, want dat ziet er zo mooi uit allemaal, maar het is toch ook wel heel handig dat op Linux alles gewoon zit! En met 1 druk op de knop installeer je een programma, en allemaal gratis ook nog. Met Windows zat ik altijd te knoeien, omdat ik niet voor elk programma geld kan neertellen, maar mijn computer toch verzorgd moet worden (antivirus, schijf schoonmaken, register opschonen etc etc etc). De service is slecht en dat is bij Linux een stuk beter. Ik moet er alleen nog achter komen of je niet eens moet defragmenteren of zo, of de schijf schoonmaken o.i.d. maar daar kom ik wel achter.
 
ja, ik heb nog een goede vakantie gehad :p

succes nog verder met linux dan, misschien probeer ik het later ook nog wel eens uit :D
 
Het werkt allemaal goed hoor, op Linux. Ik ben heel tevreden en er is een ontzettend goed forum in het Nederlands nog wel, waar je altijd geholpen wordt: http://forum.ubuntu-nl.org/. Defragmenteren hoeft niet en een virusscanner ook niet, want er zijn geen virussen voor Linux. Bedankt voor de hulp!

groeten, Sophia
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan