• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Na Rij invoegen ontbreekt de Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb een vraag omtrent mijn Database, als ik een Rij heb ingevoegd
In bepaalde kolommen staat een Validatie-Code
Als ik nu een Rij (7) ergens tussen plaats, is op die tussen-geplaatste Rij niet overal de Validatie-Code meer aanwezig.

Zie Afbeelding:

Invoegen ontbreekt Formule 2023-08-31 121150.png

Is hier een handigheidje voo om dit te ondervangen?
Of zal ik hiermee moeten leven ???

Hoi @Albert.
Had ik in één van de vorige versies ook gemaakt maar hij borduurde verder op het oude.

Groet
Johan

Ja Albert,

Dat had ik ook al opgemerkt, de kolommen die dynamisch gemaakt zijn, behouden idd na invoegen hun Validatie.
Maar ik zou niet weten hoe ik die kolommen die nu door een Formule gemaakt worden, veranderen kan.
Daar ga ik eerst eens goed mee proberen het zelf in orde te maken.
Lukt het niet dan is er geen man oveboord, dan blijf ik zo als het nu is gewoon doorgaan.
En als het m'n keel uithangt, vraag ik het hoe en waarom wel aan jullie. :d

Hoi Dukkel,
Je moet in ieder geval beginnen met de kopteksten in één cel te zetten.
Als je het bestandje plaatst kunnen we misschien e.e.a voordoen.
Ik had het al een keer gedaan maar werdt niet gebruikt.
Voorbeeld bijgevoegd.
Groetjes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie mijn voorbeeld, in een tabel neemt hij anders de regel onder de kopteksten ook mee met sorteren.
Ik heb jouw bestand er weer bijgedaan, kijk naar de koptekst, en kijk naar de formules die hebben nu een kolomverwijzing.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dukkel,

kijk eens in deze bijlage
De tabel begint op de groene rij en groeit mee als je op de eerste lege regel gegevens invoert.

Mocht e.e.a. niet werken, dan komt dat wellicht doordat ik dit in Excel 2016 heb aangepast

Bijlagen

Hallo Haije

Ik zie eigenlijk niet zozeer het verschil met de opzet die PETER heeft gemaakt.

Waarschijnlijk zie ik dus iets over het hoofd, maar wat ?

De formule voor de kostprijs km bevat de nodige overbodige als-functies en ook Als-tests die nooit voor zullen komen..

ik ga wel even uit van het bestand van jverkerk omdat die dynamische tabel wel de goede richting is.
Code:
ALS.NB(ALS(Tabel3[@Locatie]="";"";ALS(Tabel3[@Beroep]="Bezoek";0,2;ALS(Tabel3[@Beroep]="Vervolg behandeling";"-";ALS(LINKS(Tabel3[@Plts];3)="TEL";"-";VERT.ZOEKEN(Tabel3[@Locatie];TblTbvKM[#Alles];3;0)))));"")

1. het stuk Tabel3[@Locatie]="";""; kan eruit
dat wordt al opgelost door de ALS.NB(), als er namelijk geen geldige waarde wordt gevonden geeft vert.zoeken als resultaat #NB die dan wordt afgevangen door ALS.NB() dus locatie leeg testen is dubbel

2. Zowel Bezoek als Vervolgbehandeling komen niet voor in je dropdown voor "Beroep" dus gaan nooit gebruikt worden. vervolgbehandeling komt wel voor in de kolom Naam
ik heb beiden aangepast naar "Naam" en de waarde Bezoek toegevoegd onder beroep "Div."

3. je gebruikt zowel tekst ("-", "") als waarden in de kostprijskm kolom dat kan tot rekenfouten leiden, alles is vergangen door 0 dan heb je in kolom L subtotaal ook geen ALS.FOUT nodig

4. je hoeft niet voor elke test een nieuwe ALS te nesten, met de functie OF, kun je meerdere opties testen en in 1x dezelfde uitkomst geven

De formule in kolom G / kostprijsKm kan vereenvoudigd worden zodat zaken in de goede volgorde worden afgehandeld en functies alleen toegepast op de delen
Code:
=ALS([@Naam]="Bezoek";0,2;ALS(OF([@Naam]="Vervolg behandeling";LINKS([@Plts];3)="TEL");0;ALS.NB(VERT.ZOEKEN([@Locatie];TblTbvKM[#Gegevens];3;0);0)))

De formule in kolom H / Afstand

kan vereenvoudigd tot
Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN([@Locatie];TblTbvKM[#Gegevens];2;0);0)
met deze formule wordt wel het aantal km getoond maar berekend tegen tarief 0 omdat het juiste tarief al in kolom G wordt bepaald

Als je niet wil dat de km worden getoond als het tarief 0 is kun je daar op testen met een extra als

Code:
=ALS([@[Kostprijs/KM]]=0;0;ALS.NB(VERT.ZOEKEN([@Locatie];TblTbvKM[#Gegevens];2;0);0))

tot slot is de formule in kolom L / Subtotaal ook vereenvoudigd.
de als.fout is eruit want als je zorgt dat de formules in G en H altijd een waarde zijn en niet leeg ("" ) of tekst ("-"), kunnen er geen fouten ontstaan in de som functie ontstaan. En komt er toch een fout uit in kolom L. Heel goed, dat betekent dat je ergens iets moet corrigeren voordat je declaratie klopt. Anders ga je 0 euro declareren terwijl je recht hebt op een paar tientjes voor die regel..

Code:
=SOM([@[Kostprijs/KM]]*[@Afstand]*2;Tabel3[@[Medicijnen]:[Overig]])

De zoektabel validatie tab ziet er wel redelijk georganiseerd uit. Al moet je nog wel even met een stofkam door je beroepen - namen want niet alle waarden in je declaratie tabblad staan in de die tabel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie mijn voorbeeld, in een tabel neemt hij anders de regel onder de kopteksten ook mee met sorteren.
Ik heb jouw bestand er weer bijgedaan, kijk naar de koptekst, en kijk naar de formules die hebben nu een kolomverwijzing.

Hallo jverkerk

Zonder Peter te kort te doen, vind ik eigenlijk jouw opzet mooier en duidelijker
De "oude" opzet werkt met directe Cel aanduidingen, en die van jouw met met joker teken @xxxxx (of hoe dat ook mag heten)

EXCEL weet op welke regel we zitten te klooien, dus dat jokerteken weet bij welke omschrijving het behoord.:thumb:
(als ik het zó goed uitdruk)

Als er verder geen bezwaren aan kleven, ga ik de door mij gebruikte versie hier naar toe overzetten.

Ik kan toch gewoon in de FORMULES de directe Cel verwijzing vervangen door de Kolomnaam met het jokerteken er voor?
Meer hoef ik toch niet aan te passen?

Laatst bewerkt:
Hoi Dukkel,
Ik kon alleen de formules niet aanpassen vanwege de office 365 formules die er in staan, die kon ik wel veranderen naar mijn indeling maar dan wordt het helemaal ingewikkkeld.

Je zou natuurlijk kunnen overwegen, om een nieuwere versie aan te schaffen, toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Haije

Ik zie eigenlijk niet zozeer het verschil met de opzet die PETER heeft gemaakt.

Waarschijnlijk zie ik dus iets over het hoofd, maar wat ?

Als het om de lay-out heb je gelijk.
In jou originele bestand staat geen excel-tabel > in het mijne wel
In jou bestand heb je de kolomtitels deels in regel 2 en deels in regel 3, bv kostprijs op regel 2 en km op regel 3 > in mijn bestand staat dat in 1 regel

Maar belangrijker: werkt mijn bestand wel zoals je zou willen?

Ja, het werkt perfect
Ik kom er nog op terug, eerst nog wat anders oplossen.

Ik zou het liefst mijn bestand zo willen aanpassen zoals het door jouw bijgevoede bestand
Maar als ik dat doe, krijig ik foutmekdingen.
Ik heb alle Kolomhoofden naar beneden gebracht, dus zoals bij jou. Toch krijg ik die foutmeldingen.

Die commando's met dat jokerteke ervoor zoals [@Locatie} enz geven problemen

WELKE VERSIE van EXCEL GEBRUIK JIJ OOK AL WEER ???? KAN DÁT HET PROBLEEM ZIJN?

Bekijk bijlage DatumTest_!Medisch kostenoverzicht-v7-2023 - kopie.xlsx

Laatst bewerkt:
Dukkel,

jverkerk gebruikt excel 2019. Dat staat in zijn handtekening.

Er moet mij toch iets van het hart.
Ik weet niet hoe jij van Volendam naar Zuid Afrika reist, maar vlgs mij ga je van Volendam via de Noordpool en dan achterlangs via Antarctica naar Zuid Afrika.
Kort door de bocht gezegd, je bent het je voor jezelf ontzettend moeilijk aan het maken.
Maar ja, waarom makkelijk als het verdomst moeilijk kan en niet begrijpt waarom je moeilijk doet.
Het geheel heeft niets meer te maken met het zogenaamde leerproces waar je steeds mee schermt.

Ja, het zoals je het bedoeld.
Hetgeen je moet begrijpen is niet van A na B en dan C (zoals je zelf al schreef)
Overal een beetje van, want dát is hetgeen wat je aantreft als je bezig bent met en bestand.
En langszaam groeit de kennis. Het ene wat sneller als het andere. Het is niet anders.
Van jouw methode heb ik toch het meeste opgestoken.
jij schreef op een bepaald moment: "Ik heb de Formule iets omgegooid, want dat is voor jou (ikke dus) begrijpelijker.

Want ook met jou voorbeelden kwam ik onderdelen tegen, net zoals bij het voorbeeld van Jverkerk, dat wel op jullie computers werkte maar niet bij mij.

Voorbeeldje:
je gaaf eens op als onderdeel van een Formule: [@Naam] , en dát gedeelte werkte wel bij jou, maar nooit bij mij.

Denk je niet dat, dát zeer verwarrend in voor mij?

Bovendien: Ik gebruik Google Maps :thumb:

Laatst bewerkt:
Ik heb het bestand wat je het laatst heb gepost een beetje bewerkt.
Er was op het eerste tabblad nog geen tabel te bekennen, maar dat heb ik nu gemaakt.
Het werkt bij mij in 2019 goed en op internet dus online getest en alles werkt volgens mij.
Aan die 365 formules heb ik niets gedaan want dat werkt volgens mij.
Ik denk dat je met dit bestandje verder moet gaan, hoeft niet natuurlijk.
Het valt voor Peter en alle andere helpers ook niet mee met zoveel vragen.
Ik vind dat Peter toch al heel erg veel geduld heeft met alles weer uitzoeken soms.
Iedereen probeert zijn best te doen, pakt ook wel eens verkeerd uit.

Groetjes
Johan

Bijlagen

Petje af en complimenten voor de helpers die Dukkel behulpzaam zijn.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan