Nadat ik mijn desktop, HP Pavilion t880.nl, de jaarlijkse schoonmaakbeurt met een blikje droge perslucht had gegeven wilde hij niet meer opstarten. Op de achterzijde van de voeding knipperde een groen lampje en een zwak tikkend geluid was in de omgeving van de voeding te horen. Dan ga je op Internet zoeken naar de oplossing. In de meeste gevallen werd geadviseerd de P1-stekker van het moederbord los te nemen en hem daarna weer aan te brengen. Na het losnemen van de stekker ging het lampje op de voeding inderdaad permanent branden maar zodra de stekker op het mobo werd teruggeplaatst begon het knipperen weer. Ergens vond ik de tip om met een haardroger warme lucht in de voeding te blazen (via de ventilatoropening). Ik deed het en na een halve minuut ging het lampje vast branden en kon ik de computer starten. Ik vroeg me af waarom deze eenvoudige tip nergens op Nederlandse helpsites is te vinden. Na dit incident, 5 dagen geleden, is de computer dagelijks gebruikt maar ik laat de spanning er nu wel op staan.
Later zag ik dat bij HP wordt geadviseerd alle connectoren aan de achterzijde van de computer te verwijderen en daarna de aan/uit schakelaar aan de voorzijde gedurende 15 seconden ingedrukt te houden. Als het me nog eens overkomt zal ik dat ook proberen maar de tip met de haardroger is toch een stuk eenvoudiger want er hoeft geen stekker verwijderd te worden.
Door elektrolytische condensatoren op te warmen wordt hun isolatiewaarde beïnvloed en dat lijkt de sleutel tot het succes van deze truc. Mogelijk betekent dit ook dat de conditie van de condensatoren niet meer zo goed is. Als er mensen zijn die meer over deze materie weten hoor ik graag een verklaring.
Iemand heeft het ook met koude lucht uit de haardroger geprobeerd en dat werkte niet daardoor vallen opties als "schoonblazen" van de voedingsunit en generatorwerking van de ventilatormotor af in de analyse.
Voor mensen met weinig "sjoege" van hardware lijkt me dit een gouden tip wanneer zich het probleem voordoet.
Later zag ik dat bij HP wordt geadviseerd alle connectoren aan de achterzijde van de computer te verwijderen en daarna de aan/uit schakelaar aan de voorzijde gedurende 15 seconden ingedrukt te houden. Als het me nog eens overkomt zal ik dat ook proberen maar de tip met de haardroger is toch een stuk eenvoudiger want er hoeft geen stekker verwijderd te worden.
Door elektrolytische condensatoren op te warmen wordt hun isolatiewaarde beïnvloed en dat lijkt de sleutel tot het succes van deze truc. Mogelijk betekent dit ook dat de conditie van de condensatoren niet meer zo goed is. Als er mensen zijn die meer over deze materie weten hoor ik graag een verklaring.
Iemand heeft het ook met koude lucht uit de haardroger geprobeerd en dat werkte niet daardoor vallen opties als "schoonblazen" van de voedingsunit en generatorwerking van de ventilatormotor af in de analyse.
Voor mensen met weinig "sjoege" van hardware lijkt me dit een gouden tip wanneer zich het probleem voordoet.
Laatst bewerkt: