Na toevoeging gelijk kunnen selecteren in de keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

musti

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2006
Zie bijlage.

Bij het inschrijven moet de gebruiker een school kiezen waar de desbetreffende leerling op zit. Nou is het zo dat de gewenste school niet in het keuzelijst wordt weergegeven. Daarnaast heb je een knop "School toevoegen", waarbij de gebruiker een nieuw school kan toevoegen aan het systeem.

Het probleem is dat wanneer een nieuw school wordt toegevoegd je het niet gelijk terug kan vinden in de keuzelijst. Het wordt pas weergegeven als je de formulier opnieuw opent. Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer een nieuw school wordt toegevoegd je het gelijk kunt selecteren in de keuzelijst.

Bijlagen

• school.JPG
    school.JPG
    58,6 KB · Weergaven: 40
Ik zou die knop <School toevoegen> verwijderen, en vervangen door een routine <Bij niet in lijst> die je maakt op de keuzelijst van de school. In die routine open je dan het formulier in Toevoegmodus, waarbij de naam van de ontbrekende school automatisch word ingevuld in het betreffende tekstvak. Bij sluiten van de keuzelijst wordt de data op het formulier dan netjes ingevuld.

Wanneer namen niet eenduidig zijn gebruik je de functie "not in list" beter niet!
De manier zoals je het nu doet lijkt mij prima.
Je invoerformulier moet je als dialoogvenster openen, daarna een requery op de lijst met scholen.
Wordt dan iets in de trant van:
Code:
Private Sub cmdSchoolToevoegen_Click()
    On Error Resume Next
    DoCmd.OpenForm "frmSchoolToevoegen", , , , acFormAdd, acDialog
    Me!lstScholen.Requery
End Sub
Namen van formulieren/objecten aanpassen aan jouw situatie

Ik zou die knop <School toevoegen> verwijderen, en vervangen door een routine <Bij niet in lijst> die je maakt op de keuzelijst van de school. In die routine open je dan het formulier in Toevoegmodus, waarbij de naam van de ontbrekende school automatisch word ingevuld in het betreffende tekstvak. Bij sluiten van de keuzelijst wordt de data op het formulier dan netjes ingevuld.

wat bedoel je precies met routine? welke knop of opdracht is het?

Ik heb hier een voorbeeldje gemaakt; moet je het formulier <Keuzelijst+Invoervak> uit het hoofdformulier voor gebruiken. Daar staat e.e.a. in uitgewerkt. Je kunt een artiest toevoegen, waarna de keuzelijst automatisch wordt bijgewerkt, en nummers.

Ik snap Harry's opmerking
Wanneer namen niet eenduidig zijn gebruik je de functie "not in list" beter niet!
overigens niet helemaal; misschien dat hij dat nog iets kan uitleggen.... Persoonlijk controleer ik altijd de namen van mijn tekstvakken, keuzelijsten knoppen etc, en maak ze op zijn minst anders als de veldnamen. Lijkt mij een goede praktijk. Misschien bedoelt hij dat?

Bijlagen

De manier zoals je het nu doet lijkt mij prima.
Je invoerformulier moet je als dialoogvenster openen, daarna een requery op de lijst met scholen.
Wordt dan iets in de trant van:
Code:
Private Sub cmdSchoolToevoegen_Click()
    On Error Resume Next
    DoCmd.OpenForm "frmSchoolToevoegen", , , , acFormAdd, acDialog
    Me!lstScholen.Requery
End Sub
Namen van formulieren/objecten aanpassen aan jouw situatie

bedankt!!

Ik heb hier een voorbeeldje gemaakt; moet je het formulier <Keuzelijst+Invoervak> uit het hoofdformulier voor gebruiken. Daar staat e.e.a. in uitgewerkt. Je kunt een artiest toevoegen, waarna de keuzelijst automatisch wordt bijgewerkt, en nummers.

Ik snap Harry's opmerking overigens niet helemaal; misschien dat hij dat nog iets kan uitleggen.... Persoonlijk controleer ik altijd de namen van mijn tekstvakken, keuzelijsten knoppen etc, en maak ze op zijn minst anders als de veldnamen. Lijkt mij een goede praktijk. Misschien bedoelt hij dat?

bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan