Na XP installatie geen harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dirrek

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Toevallig lees ik dit (google) want ik heb hetzelfde probleem. Na installatie van XP, ziet de PC de harde schijf niet na een power-cycle. Na de boot error doe ik alt-ctrl-del, duik even de bios in en check alleen de boot sequence, ik wijzig niets. Daarna start ik door en voila, harde schijf te zien en XP start.

Dus, na een power cycle is de schijf "weg", na een soft boot blijft de schijf zichtbaar. Ik heb RAID in de bios uitgezet, maar dat werkt dus niet. Ik loop nu even dood.

PC is een AMD 3000+ met Abit KV8 Pro en een Samsung HD161HJ S-ATA 160G. De controller is van Promise VIA SATA RAID CONTROLLER.

Iemand enig idee ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Harry, bedankt.

ik zal zo even kijken, ik moet even de deur uit nu. Maar even een vraag: kan ik die driver onder de bestaande XP installeren ?
Punt is namenlijk, dat bij de opstart de schijf al niet wordt gezien, dus voordat XP zelfs maar opstart. Beide CH0 en CH1 zijn dan leeg zeg maar.

Hoi !

Moet geen probleem zijn !

Hab je in apparaatbehher gekeken of daar foutmeldingen staan ?

Greetz,

Harry.

Zo, weer terug. Apparaatbeheer geeft niets aan. Ik heb ook even Everest ge-installeerd, maar die laat ook alles goed zien. Als ik bij de opstart TAB indruk, kom ik in de bios van VIA RAID zeg maar, en die geeft gewoon geen schijf aan.
Bij een alt-ctrl-del herstart en even de standaard bios "in en uit" ziet ie de schijf wel. Met het VIA bios menu kan ik overigens verder niks. Op zich logisch, want ik heb maar 1 disk.

Als het systeem eenmaal draait, draait het ook goed. Alleen de eerste opstart, na een power-cycle overigens, gaat fout. Het lijkt wel of de driver misschien te laat geladen wordt of zo.

Ik zal jouw driver pagina eens doorspitten.

Okido,

driver gedownload en install, maar helaas. Maar nu komt de grap. Ik had nog een Maxtor 9 liggen, waar ik backups op had staan. Ook een S-ATA en die heb er even bijgeprikt. Op de tweede S-ATA poort/channel dus. En wat blijkt, bij de opstart zie de pc de Maxtor wel, maar de Samsung niet. En bij een herstart beide. As expected.
Dus die Samsung lijkt wel (te) laat op te starten of zo. Ik snap er geen **** van.

Het woord r-e-e-t (zonder streepjes) wordt gefilterd ! Grappig.

PC is een AMD 3000+ met Abit KV8 Pro en een Samsung HD161HJ S-ATA 160G. De controller is van Promise VIA SATA RAID CONTROLLER.

Iemand enig idee ?

Een controller is van Promise of van Via, dat zijn twee verschillende merken.:rolleyes:
Maare, je hebt een Via controller.

En inderdaad moet die raid/sata controller op enabled staan.

En gewoon de Hyperion drivers installeren, niet de specifieke raid drivers, je gebruikt geen raid, je vind ze hier.

Overigens heb je een sata 3 gb/s, heb je de mogelijkheid die op 1,5 gb/s te zetten? op 150 dus.

Helaas gents,

de drivers (Hyperion) ge-installeerd maar no go. Feit blijft dat bij de opstart, na een power-cycle de Samsung drive niet zichtbaar is. De Maxtor, die ik er later bijgeprikt heb, is wel direkt te zien.
Ook pas bij de tweede opstart (alt-ctrl-del na de boot failure) hoor ik de Samsung wakker worden. Zeg maar.
Zou die Samsung harddisk niet helemaal lekker zijn ?

Excuses LP, had ik overheen gelezen.

Ik zie in de Samsung bijlage, dat je op samsunghdd.com software hebt om de disk naar 1,5G te zetten, dus ben nu even aan het zoeken. Kan niet zo snel het juiste type vinden.

Dat vraag ik mij af. het systeem c.q. XP hangt niet echt.

Op samsunghdd.com kwam ik in de faq een opmerking tegen over het terugzetten naar 1,5G en dat gaat via een jumper. Heb ik uitgevoerd, maar helaas. En volgens de specs van mijn mobo, trekt die inderdaad slechts 1,5G.

Ik overweeg ernstig om XP opnieuw te installeren op mijn spare Maxtor, die wel compatible is met het moederbord en de Samsung in een externe bay te plaatsen als back-up disk. Nu is het andersom. Is wel wat extra werk, maar dit gaat ook duren.

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=121&orderNum=7

Ok, moet ik wel even nieuwe ceedees halen. Spindel = op.

Overigens een andere vraag, hoe kan ik controleren of, na een jumper setting, de disk inderdaad naar 1,5G is gegaan ? Kan je dat sowieso controleren ?

Opgegeven.

onder tijdsdruk heb ik besloten om met deze exercitie te stoppen en een compatible harddisk te gebruiken. Ik heb vandaag XP nieuwe install gedaan, alles draait nu als een zonnetje, en de Samsung S-ATA-II heb ik heb geschoond en in een externe USB bay gehangen. Ga ik voor back-up doeleinden gebruiken.

Lange Pier, zéer bedankt voor je inspanningen & meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan