• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam bereik gebruiken voor voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mariskac

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2010
Beste,

ik wil graag een som maken van gekleurde cellen. Dat kan met VBA - maar daar ben ik niet heel thuis in, al is het me gelukt met hulp van Helpmij. Echter: moet ik dit bestand altijd openen om dit te kunnen gebruiken?

Alternatief dacht ik: ik geef eerst de cellen een naam, dat kan ik dan makkelijk optellen. Dan wil ik dat die cellen met bv de naam "test1" een kleur krijgen: maar ik zie die mogelijkheid niet bij Voorwaardelijke opmaak.

Kan dit? Of ga ik echt aan de VBA en kun je dan vertellen of ik dit inderdaad altijd moet openen? (net als bij macro's...?)

Alvast grote dank!
Mariska

Ik snap niet waarom er eerst een kleur moet worden aangegeven.
je kan ook een som maken van een benoemd bereik.
PHP:
=SOM(test1)
waarbij test1 je bereik is.
maak anders even een voorbeeldbestandje.

Een benoemd bereik kan je ook kleuren.

Bijlagen

• Mariska.png
    Mariska.png
    12 KB · Weergaven: 129
ik wil dat deze cellen goed zichtbaar zijn: vandaar de kleur.
Ik zie je formule, en toch werkt deze niet... ik heb het zelfs letterlijk overgetypt. Waar kan dat aan liggen...?

nb ik gebruik het bijv. in begroting om bepaalde posten onder de aandacht te brengen, bijv alle personeelskosten die op verschillende plekken staan - dus veel getallen met enkele die ik wil kleuren en optellen.

Je moet wel eerst je bereik benoemen.
Ga daarvoor naar het tabblad formules en daar naar namen beheren.

Bijlagen

• Mariska 1.png
    Mariska 1.png
    10,6 KB · Weergaven: 91
Ja heb ik gedaan: test1
de som doet het wel:=SOM(test1)

-bedankt voor je moeite!

Sorry, zie nu ook dat het kleuren niet werkt met een benoemd bereik als die uit losse cellen bestaat.

toch bedankt... hoop dat iemand nog een oplossing weet. Anders toch vba, maar dat moet ik dan maar testen: opnieuw voor elk werkblad maken...?

Kan je even een voorbeeldje bijvoegen? Staat ook al in #2 en scheelt wat gokjes.

zie bijlage: eenvoudige opsomming, heb er een paar de naam "drie" gegeven: zie som eronder.

ik heb nu gezien dat je links op de formulebalk kunt klikken en dan selecteert hij alle van die naam: dan kan ik het alsnog een kleur geven. (hoe eenvoudig kan het soms zijn)
toch ben ik benieuwd of het zou kunnen, ik vind die functie Voorwaardelijke opmaak zo fijn! :)

Bekijk bijlage voorbeeld naam.xlsx

Dan ook maar eentje met Vba.

Edit: @Rebmog kan de formule niet beter
Code:
=SOM(G6 drie)=G6
worden?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik begrijp de formules niet, al lijken ze zo eenvoudig maar top: hier kan ik wel verder mee!
Dank jullie! Super tof dat jullie zo fijn meedenken! :)

@hsv: je hebt helemaal gelijk. Ik zie nu dat ik de een bestand met een verkeerde formule heb gepost. Ik was wat aan het experimenteren geweest met verschillende formules (ook rechtstreeks in VO) en heb uiteindelijk een verkeerde formule laten staan, die toevallig wel goede resultaten geeft.

Ik had al zo mijn vermoedens jou 'kennende'. ;)

Hier nog rechtstreeks in de Vw opmaak zonder de hulpkolom.

Bijlagen

@hsv: goed idee om de formule aan een named range te koppelen
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan