• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam definiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

digicat

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2004
Ben op zoek naar een manier om een naam te definiëren over verschillende werkbladen heen, maar zo dat telkens alleen de tabel op het actieve werkblad geselecteerd wordt.
Een voorbeeld:
Op BLAD1, BLAD2 en BLAD3 in de cellen A4:G17 staat een bestelformulier.
Ik geef het naam ORDERFORM.
Als ik OrderForm oproep op BLAD1 moet het bestelformulier van BLAD1 geselecteerd worden, enz.

Heb geprobeerd:
=BLAD1:BLAD3!$A$4:$G$17

maar de gedefinieerde naam verschijnt niet in het NaamVak – ook niet te zien via GaNaar
Hoe kan ik ze dan kiezen?
Is de gebruikte verwijzing correct?

Je kunt de naam gebuiken door in elke cel =OrderForm te zetten. Let wel op dat je de opmaak van de cellen als standaard ingeeft en niet als tekst, dan komt er namelijk letterlijk =Orderform te staan.

Er vanuitgaande dat je de naam gedefinieerd hebt onder Invoegen -> Naam -> Definiëren...
Je kunt ook je naam plakken, selecteer hiervoor de range waarin je de naam wilt plakken en ga vervolgens naar Invoegen -> Naam -> Plakken en selecteer je naam. NIET de optie lijst plakken selecteren maar gewoon op OK klikken.

Succes!

Laatst bewerkt:
Nog geen succes voorlopig!
Mijn probleemstelling is misschien ook niet helemaal duidelijk.
In bijlage een bestand waarin toegepast is wat ik wil bereiken: de gedefinieerde naam kiezen en zo de bijhorende tabel selecteren op het actieve werkblad. Alleen lukt het mij niet om dat zelf ook te doen.
Als ik in het voorbeeldbestand de weergave op 25% zet, verschijnen er namen op de tabellen. Hoe komen die daar? Heeft dat iets te maken met de naamgeving?

Bijlagen

Bij Microsoft vind ik deze richtlijn, maar ze werkt niet bij mij!
Wat doe ik fout?

Cellen op meerdere werkbladen benoemen met behulp van een 3D-verwijzing
Dit wordt ook wel een 3D-verwijzing genoemd.

1. Wijs Naam aan in het menu Invoegen en klik op Definiëren.
2. Typ de naam in het vak Namen in werkmap.
3. Typ = (gelijkteken) in het vak Verwijst naar.
4. Klik op de tab van het eerste werkblad waarnaar u wilt verwijzen.
Houd SHIFT ingedrukt terwijl u op de tab klikt van het laatste werkblad waarnaar u wilt verwijzen.
5. Selecteer de cel of het celbereik waarnaar u wilt verwijzen.

Ik volg deze richtlijnen, maar de naam wordt alleen gedefinieerd voor de tabel op het eerste werkblad.
Aanvankelijk verschijnen er enkele aanhalingstekens rond de werkbaldnamen in de verwijzing, maar bij het bevestigen verdwijnen die. Heeft dat er iets mee te maken?
='BLAD1:BLAD3'!$A$4:$M$52
=BLAD1:BLAD3!$A$4:$M$52

HELP

Voor zover ik weet kan dat niet, omdat een naam globaal is over een spreadsheet heen. Je kunt niet dezelfde naam twee keer definieren binnen een spreadsheet.

Uit de helptekst van Excel heb ik het volgende:
Namen kunnen uit hoofdletters en kleine letters bestaan. In Microsoft Excel wordt bij namen geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters. Als u bijvoorbeeld de naam Verkoop hebt gemaakt en in dezelfde werkmap de naam VERKOOP definieert, wordt de eerste naam door de tweede vervangen.

Misschien dat iemand een list kan verzinnen??

Laatst bewerkt:
Indien je een beetje bekent bent met VBA, is dit eenvoudig op te lossen.

maak een macro met onderstaande code en plaats hem in de werkbalk ofzo

Sub Macro1()
ActiveSheet.Range("A4:G17").Select
End Sub

Zijn er nog vragen hoor ik het wel

Succes

Laatst bewerkt:
digicat zei:
Ben op zoek naar een manier om een naam te definiëren over verschillende werkbladen heen.... Heb geprobeerd: =BLAD1:BLAD3!$A$4:$G$17
Dat is goed geprobeerd want dat is juist, er moet iets misgelopen zijn. Probeer het nog eens als volgt:
Kies invoegen-naam-definiëren. Vul bovenaan de naam in, wis onderaan wat er staat en typ zelf =BLAD1:BLAD3!$A$4:$G$17.

De naam verschijnt niet in het naamvak, want het bereik loopt over verschillende werkbladen.
Maar dat Excel de naam wel herkent kun je bv. testen door op elk van de 3 werkbladen in het bereik A4:G17 enkele getallen in te voeren en dan op een willekeurige plaats buiten het bereik te typen: =som(oderform)

Je schrijft: "Als ik OrderForm oproep op BLAD1......"
Vraag 1: HOE roep je Oderform op?
Dat gaat niet met (bv) valideren. De validatiecel en de gegevens die je ermee oproept hoeven weliswaar niet op hetzelfde blad te staan, maar de gegevens alleen wel. En dat is bij Oderform niet het geval.
Vraag 2: Wat wil je precies? Wil je dat als 1 vd 3 bladen wordt geselecteerd het gebied A4:G17 wordt geselecteerd (al dan niet automatisch), of wil je iets anders?
Om het handmatig te selecteren kun je de hierboven vermelde macro van michel5 gebruiken (evt. vast te leggen onder een button, maar dat hoeft niet). Om het automatisch te laten gebeuren, plaats je de macro in alle 3 de werkbladmodules.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan