• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam definiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Berichten
4.420
Office versie
Microsoft 365
Ik heb in een bestand een naam rtv gedefinieerd als:
Code:
=INDIRECT("Nota!$F$3:$G$"&AANTALARG(Nota!$A:$A))
Deze naam beslaat dus twee kolommen.

Als ik die naam gebruik in
Code:
=SOMPRODUCT((JAAR(datum)=$U6)*(rtv))
dan krijg ik het juiste bedrag.

De formule
Code:
=SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U12;1;1);rtv)-SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U13;1;1);rtv)
neemt de gegevens uit kolom G niet mee.

Uiteraard kan ik het oplossen door in de tweede formule twee som.als-en te sommeren:
Code:
=SOM(SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U12;1;1);F3:F50);SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U12;1;1);G3:G50))-SOM(SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U13;1;1);F3:F50);SOM.ALS(datum;">"&DATUM($U13;1;1);G3:G50))

Maar ik probeerde de oorzaak van dit verschil te achterhalen en snap het dus niet. Wie wel?
 
Laatst bewerkt:
Tja, SOM.ALS kan alleen 1 kolom breed of 1 rij hoog kijken. Zo wordt automatisch de linker/bovenste kolom/rij gebruikt.
Beste optie lijkt mij inderdaad de SOMPRODUCT functie.
 
Laatst bewerkt:
Paul,

Dank voor je uitleg. Het laat het gevaar van dit soort definities zien: ik had een prachtig overzicht, maar het klopte niet. Toevallig viel mijn oog daarop, maar voor hetzelfde geld had ik beslissingen kunnen nemen op basis van verkeerde uitkomsten. Mijn les is: meer controle inbouwen.
 
Paul,

Dank voor je uitleg. Het laat het gevaar van dit soort definities zien: ik had een prachtig overzicht, maar het klopte niet. Toevallig viel mijn oog daarop, maar voor hetzelfde geld had ik beslissingen kunnen nemen op basis van verkeerde uitkomsten. Mijn les is: meer controle inbouwen.
Ik heb er ook weer van geleerd, ik wist dit namelijk ook (nog) niet. Door jouw vraag ben ik in een simpel voorbeeldje gaan kijken wat er gebeurd, en toen zag ik het.
Het blijkt dus dat je dan een matrix formule moet gebruiken. Somproduct reken ik ook tot de matrix formules, alhoewel je die niet zodanig hoeft te bevestigen. Zo kan je ook wel af met een =SOM(ALS(.....)) matrix formule.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan