• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam definitie met tekst in formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter wiki
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wiki

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Ik heb een bereik gedefinieerd als naam met tekst. Kan ik deze nu in volgorde weergeven met een formule vergelijkbaar aan
Code:
=grootste(bereik;1)
met getallen?

gr wim

Ik heb een bereik gedefinieerd als naam met tekst. Kan ik deze nu in volgorde weergeven met een formule vergelijkbaar aan
Code:
=grootste(bereik;1)
met getallen?

gr wim

Als je ook met Rij werkt kan je de formule naar beneden slepen zodat deze automatisch aangepast wordt.

Dus onderstaande formule zet je in cel C1.

Code:
=GROOTSTE(bereik;RIJ())
Vervolgens sleep je de formule naar beneden zodat je de overige getallen ziet.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met getallen is het mij duidelijk, maar kan dit ook met tekst.
Ik heb een artikeloverzicht en wil dus met een vergelijkbare formule de volgende tekst selecteren.

Bereik naam = A,B,C

cel 1 formule resultaat = a
cel 2 formule resultaat = b

gr Wim

Met getallen is het mij duidelijk, maar kan dit ook met tekst.
Ik heb een artikeloverzicht en wil dus met een vergelijkbare formule de volgende tekst selecteren.

Bereik naam = A,B,C

cel 1 formule resultaat = a
cel 2 formule resultaat = b

gr Wim
Code:
=INDEX(bereik;VERGELIJKEN(KLEINSTE(AANTAL.ALS(bereik;"<"&bereik);RIJ());AANTAL.ALS(bereik;"<"&bereik);0))

Stel dat de formule in op de 1e rij staat, dan je de formule naar beneden slepen.
Let op: Matrix formule dus afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio toch nog een klein probleempje
Ik heb de formule aangepast, omdat deze samenhangt met de vraag die ik hierna gesteld heb, door rij()) ter vervangen door 1). Ik wil namelijk de naam voor de hele maand weergeven en daarna starten met de volgende. Met deze formule is de weergegeven naam 2e broodmaaltijd ipv ontbijt. Hoe kan ik dit aanpassen.
Code:
INDEX(component;VERGELIJKEN(KLEINSTE(AANTAL.ALS(component;"<"&component);1);AANTAL.ALS(component;"<"&component);0))

gr Wim

Bijlagen

• Bron draaitabel.JPG
    Bron draaitabel.JPG
    96,6 KB · Weergaven: 42
Roncancio toch nog een klein probleempje
Ik heb de formule aangepast, omdat deze samenhangt met de vraag die ik hierna gesteld heb, door rij()) ter vervangen door 1). Ik wil namelijk de naam voor de hele maand weergeven en daarna starten met de volgende. Met deze formule is de weergegeven naam 2e broodmaaltijd ipv ontbijt. Hoe kan ik dit aanpassen.
Code:
INDEX(component;VERGELIJKEN(KLEINSTE(AANTAL.ALS(component;"<"&component);1);AANTAL.ALS(component;"<"&component);0))

gr Wim

Kan je het bronbestand sturen (zonder gevoelige informatie).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Mijn formule zoekt naar de 1e alfabetische naam.
Aangezien getallen voor letters gaan, is de 1e gevonden tekst 2e broodmaaltijd ipv Ontbijt.
Zou je namelijk de 2 weghalen (dus e broodmaaltijd) dan vindt de formule Appelstroop.

Dat brengt mij direct op het volgende: indien je de eerstvolgende in de lijst component wilt zoeken, volstaat ipv de vorige formule, onderstaande formule in B2:

Code:
=VERSCHUIVING(component;RIJ()-2;0;1;1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan