• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard2348

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2013
Beste Forumleden,

Hierbij een bestand waar de naam in kolom C rood kleurt wanneer er in kolom E een letter wordt ingevoerd die in kolom G staat. Dit gebeurd via een VBA code. In dit voorbeeld heb ik dit beperkt tot A,B,C,D of 25. Is het mogelijk dat de VBA code direct in de waardes van kolom G kijkt en wanneer hier een A,B,C,D of 25 de naam in kolom C rood kleurt.

Mvg Geer.

Bekijk bijlage naam kleur geven.xlsm

Dit hoeft toch niet met VBA?? Voorwaardelijke Opmaak lijkt mij een prima functionaliteit hiervoor...

Dat weet ik maar het maakt onderdeel van een groter deel waarin al diverse voorwaarde staan met voorwaardelijke opmaak. Hier worden nl cellen gekleurd bij een bepaalde waarde. Met deze vba code kleurt alleen de tekst rood die gemakkelijk aan/uit gezet kan worden zonder dat deze de voorwaardelijke opmaak uitschakelt. Vandaar mijn keuze voor VBA.

Laatst bewerkt:
Vervang jouw If-statement voor deze...
If Target.Column = 5 And Not IsError(Application.Match(Target.Value, Application.Index(Split(Target.Offset(, 2).Value, ","), 0, 0), 0)) Then

Haal het "on error goto" er uit...

Ha Ginger,

Allereerst bedankt voor je oplossing. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik volledig de plank mis sla met de het bestand dat ik heb bijgevoegd. De bedoeling van hetgeen ik voor ogen heb lukt op deze manier niet. Excuses hiervoor.

Wat is de bedoeling. De gegevens komen uit een ander bestand. (persoon 1, persoon 2 enz. met daarachter de letters in kolom G zoals in het voorbeeld via copy/paste. Wat ik nu wil is dat de naam rood kleurt als in de lettercombinatie en A,B,C, of 25 voorkomt. Dit moet gebeuren niet na een Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) zoals in mijn voorbeeld maar gewoon met een routine die ik aanroep met een button. Zodat ik het kan controleren wanneer ik dat wil.

Nogmaals mijn excuus dat ik in de eerste instantie hierover verwarring heb gezaaid.
Met vriendelijke groet,

Geer

Laatst bewerkt:
Tja, zo zie je maar... Het plaatsen van een goed gelijkend voorbeeld zorgt er voor dat je het naadloos kan overnemen in je eigen project. Toch is er niet zoveel verloren. In een een gewone procedure kan je het object "Target" niet aanroepen. Dat zal je met ActiveCell.Value of in een lus met bijvoorbeeld Cells(i, 5).Value moeten doen. Verder kan je 'm dan qua If-statement hetzelfde houden.
Als je hier niet uit komt, zal je een passende bijlage moeten plaatsen. Dan kan je hier op maat mee worden geholpen.

Het komt neer op bijgevoegd bestand. deze heb ik opgenomen met de macro opneem functie. Wat hier gebeurt is dat de cellen kleuren zoals ik wil met voorwaardelijke opmaak. En dit kan ik dan ook weer uitschakelen. Alleen als je binnen de regels van de voorwaardelijke opmaak kijkt dan zie je dat deze "groeien". Er komt steeds meer regels bij.

Bekijk bijlage naam kleur geven1.xlsm

Groet Geer

Geer, bedoel je alles waar A in staat en alles waar 28 in staat in een rood kleuren ?
of, bedoel je alles waar zowel A als 28 in staat?

@sylvester-ponte, pas op met de Instr functie met een zoekactie als dit. Als je zoekstring "A" is en je zoekt een 100% match, ga je dus de mist in bij strings als "AA", "AC" enzovoorts waar je in wilt zoeken.
Dit geeft dan ongewenste resultaten.

Ginger, daar heb je helemaal gelijk in .
dus:
Geer, als het gaat om de hele woorden tussen de komma's dan moet de function een beetje aangepast worden.
maar als het gaat om het voorkomen van de letters in je zoek teksten dan hoeft dat niet.
dus als je tekst is
"ABC,AB,28"
en je zoekt naar "A,28" moet er dan wat uit komen of niet?

Beste Sylvester Ponten,
Ben al heel blij met de aangedragen oplossing. Ik heb inderdaad gekeken wat Ginger bedoeld. Als het mogelijk is om de functie aan te passen, graag? Dat er ook iets uitkomt bij het zoeken naar woorden.

mvg Geer

als er nu PH gezocht wordt komt geen rood kleuring.
om PHT te kleuren moet nu PHT ingevuld worden.
ik neem aan dat dat de bedoeling was.
de vorige versie vindt ook PHT als je alleen P of H of T of PH of HT of PHT in zoekt
kijk maar welke je wilt.

ps de naam van de function (BevatMinstensEenTekstUitTeksten) is misleidend want,
als je meerdere teksten in vult (gescheiden door een komma) moeten deze allemaal voorkomen.

de naam is ontstaan toen ik nog niet precies wist wat je wilde.
als je een andere naam wil voor deze function geef hem dan even door.

Bijlagen

Sylvester Ponten.

Mijn hartelijke dank hiervoor. Ben er blij mee. Dat de naam van de function misleidend is, ach who cares ;).
Die naam verander ik wel. Dat lukt mij nog wel. :thumb:

met vriendelijke groet,
Geer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan