• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naam splitsen in achtenaam en voornaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Faailie

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Berichten
8
Ik zou namen die in 1 cel staan willen splitsen in achternaam en voornaam door een formule.

Dus bv in A1 staat -> Van Der Massen Jef

Door een formule in A2 komt er -> Van der Massen
Door een formule in A3 komt er -> Jef

Het komt er dus op neer om het deel voor of na de laatste spatie te nemen. Zal een combinatie zijn van de functies ZOEKEN, DEEL, LINKS en RECHTS, maar het wil mij niet echt lukken.

Iemand een idee/ip?

Ken
 
Faailie,

lijkt me een lastige om standaard in excel op te lossen. Denk dat je al gauw in VBA-code terecht komt. Ben je daar mee bekend?

Api
 
Nee, niet echt, ik begrijp het wel een beetje als het er staat (bv. bij macro's), maar dat is ook alles.

Die cursus heb ik nog niet kunnen volgen :D

In woorden lijkt het zo simpel hé: zoek de eerste spatie vanaf rechts en het deel ervoor of erachter moet je nemen. :p

Ken
 
Het grootste probleem hier is dat er wel functies zijn die dit kunnen, maar helaas beginnen die altijd vanaf links. Er is niet een functie van pak maar de laatste daarom heb ik meerdere cellen gebruikt om toch zoiets te maken. Kijk maar naar de bijlage
 

Bijlagen

  • spaties.zip
    2 KB · Weergaven: 360
In woorden lijkt het zo simpel hé: zoek de eerste spatie vanaf rechts en het deel ervoor of erachter moet je nemen. :p Ken

Ik hoop niet dat je personen hebt met dubbele voornamen ;)

Groet,

Tardis
 
Wat gaan surfen en dit gevonden :

Probeer dit eens
Wel invoeren als Matrix Ctrl+Shift+Enter in B1
=LINKS($A1;MAX(ALS(DEEL($A1;RIJ($2:$170);1)=" ";RIJ($2:$170)))-1)

in C1
=RECHTS($A1;LENGTE($A1)-MAX(ALS(DEEL($A1;RIJ($2:$170);1)=" ";RIJ($2:$170))))

Pierre
 
Mijn complimenten aan zowel snabbi als Pierre :thumb:

Methode van Pierre is volgens mij het beste. Moet ik zelf ook nog eens op studeren, matrixformules zijn inderdaad de oplossing:D

Api
 
Pierre
Bedankt voor de perfecte oplossing, heb het al eens getest en het werkt perfect. Zal er mij nog even moeten in verdiepen om de formule te begrijpen :D

Snabbi
Ook bedankt voor de moeite hé! Uw formule werkt ook maar is wel wat omslachtiger dan die van Pierre. Toch bedankt.

En idd vanaf links werkt het wel en dat had ik ook al gevonden, misschien om anderen te helpen en deze topic te vervolledigen.
Wanneer de voornaam eerst staat (dus Jef Van Der Massen ipv Van Der Massen Jef)
A1 = Jef Van Der Massen
A2 = LINKS(A2; VIND.SPEC(" ";A2)-1) = Jef
A3 = RECHTS(A2; LENGTE(A2)-VIND.SPEC(" ";A2)) = Van Der Massen

Tardis
Een geluk dat we in onze database enkel de eerste voornaam bijhouden :p en de formule dus in 99,95% zal werken.

Voila case closed :cool:
 
Deze formule is beter, want het is geen matrixformule:

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(A1;" ";"^";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Wigi
 
Fijn dat je er weer bent Wigi!:thumb:

Is een matrixformule langzamer dan jouw formule of zijn er andere voordelen ?

Api
 
Vooral dat het langzamer is. En ook dat ze moeilijker te begrijpen zijn voor de modale Excel gebruiker.

Wigi
 
Wigi,

Met Microsoft Office Outlook 2007 werkt het ook niet?.


Compileerfout: Een door de gebruiker gedefineerd gegevenstype is niet gedefineerd.
Op: Dim olApp As Outlook.Application.



Pierre
 

Bijlagen

  • Splitsen van namen(1).zip
    6,7 KB · Weergaven: 159
Laatst bewerkt:
Bedoel je Extra Verwijzing : Microseoft Outlook 12.0 Object Library


Dan krijg ik dit:

Fout 13 tijdens uitvoering:
Typen komen niet met elkaar overeen

Op: Set olCi = olApp.CreateItem(olContactItem)

Pierre
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik ja.

Ik kan het dus niet testen want gebruik geen Outlook.

We zullen het maar gewoon laten staan dan zeker?
 
In de uitleg gaat het zelf met een Spaanse versie van Outlook.
En iemand vraagt om het met Outlook Express werkt?

Heb er ook geen verklaring voor waarom het niet werkt.



Pierre
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan