Naam, tussenvoegsel, achternaam samenvoegen in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

wernervanstrien

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2013
Beste gene die het weten,

Ik heb drie velden gemaakt voor volledige naam, namelijk: Voornaam, tussenvoegsel en achternaam. Hoe laat ik deze bij elkaar komen in een rapport, zodat voornaam, tussenvoegsel en achternaam één geheel vormen ?

Graag reactie,

Groet,

Werner van Strien

Trim zou je niet nodig hoeven te hebben als de gegevens netjes zijn ingevoerd. Ik zou hooguit een aanpassing doen om de extra spatie bij personen zonder tussenvoegsel te vermijden. Je krijgt dan een formule als:
Code:
=[Voornaam]& " " & [Tussenvoegsel]+ " " & [Achternaam]

Wat is beter het antwoord voorkauwen of het gebruik van de F1 stimuleren?

Voorbeeld van de operator +
Dit voorbeeld maakt gebruik van de operator + om getallen bij elkaar op te tellen. De operator + kan ook worden gebruikt om tekenreeksen aaneen te schakelen. Om onduidelijkheden te voorkomen, kunt u echter beter de operator & voor die bewerking gebruiken.

gr. Jan

Laatst bewerkt:
Probeer je nu het gebruik van het '+' teken te ontmoedigen? Zou ik het überhaupt aanraden als het niet perfect zou werken? Ik heb in ieder geval in de laatste jaren veelvuldig op deze manier tekstreeksen samengevoegd zonder enig probleem. En zoals je ongetwijfeld weet, zijn er maar bar weinig mensen die weten dat je zo lege velden kunt verwijderen in een tekststring.
De enige andere manier om dubbele spaties te voorkomen is door er een IIF functie voor te gebruiken. Die formule mag TS zelf even uitzoeken...

wat dacht je van:
[Voornaam] & " " & IIf([Tussenvoegsel] Is Not Null;[Tussenvoegsel] & " ";"") & [Achternaam]

Ik probeer het gebruik van de F1 toets te stimuleren, waarbij een opmerking staat over het gebruik van '+'.
Deze opmerking is natuurlijk niet bedoeld voor diegenen, welke de F1 niet of nooit gebruiken. :rolleyes:

gr. Jan

F1 was een prachtige toets in oudere versies. Ik kan niet zeggen dat ik de help nu echt verbeterd vind sinds 2003. Neemt niet weg dat ik het gebruik van het plusje daar niet zo snel tegenkom. En omdat het gebruik nog best lastig is (wanneer + en wanneer & ?) heb ik de formule maar uitgewerkt. Dat geldt natuurlijk minder voor de IIF, dus ik vind het dan wel weer jammer dat MadRef die uitwerkt :)

sorry ben soms van de vlug klaar zijn....
komt gewoon door mijn beroep. Koppen met spijkers slaan dus....

Ach, Werner lijkt ook een beetje confuus van zijn eigen vraag, dus dan kunnen we net zo goed het juiste antwoord geven :)

Tja we hebben hem idd niet meer gezien sinds zijn vraag....

Hij heeft in ieder geval nu twee werkende oplossingen, dus we hebben aan onze contractuele verplichtingen voldaan ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan