Naam van bestanden wijzigen met batch bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jokehey

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2012
Beste,

Is het mogelijk om via een bat bestand het volgende uit te voeren:
bestandsnaam: "Flat Pattern - 123456.dxf" wijzigen in "123456.dxf"

Bedankt.
Joke

Dat kan het beste met 2 opdrachten gebeuren. Ga eerst naar de betreffende map en hernoem dan het bestand:

CD disk:\map\submap
REN "Flat Pattern - 123456.dxf" 123456.dxf

Dag Edmoor,
Bedankt.
Het werkt perfect.
Maar eigenlijk heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld.
Eigenlijk is het nummers 123456 niet gekend maar kan één of meerdere willekeurige getallen van 6 cijfers zijn.
In een map staan bijvoorbeeld Flat Pattern - 765432.dxf, Flat Pattern - 678912.dxf, Flat Pattern - 987654.dxf.
Nu zou ik graag zien dat "Flat Pattern - " uit die bestandsnamen verwijderd worden.
Ik heb dit nu eens geprobeerd met: ren "Flat Pattern - %M%.dxf" %M%.dxf, in de hoop dat hij gewoon de getallen overneemt. Maar dat lukt niet.

Weet jij of iemand anders hoe dit kan?

Groetjes
Joke

Het is de bedoeling dat deze gegevens geïntegreerd worden in een bat-file.

Vele groetjes
Joke

Kijk hier voor opties.
Vooral de optie bij "Right String - Extract characters from the end of a string".
Evt. kan je ook gebruikmaken van de optie "Remove - Remove a substring using string substitution".

Tijs.

Heb dit geprobeerd. Dit werkt wel voor veranderen van de naam.
Maar wat ik zoek is:
In een map staan bijvoorbeeld Flat Pattern - 765432.docx, Flat Pattern - 678912.docx, Flat Pattern - 987654.docx.
Nu zou ik graag zien dat "Flat Pattern - " uit die bestandsnamen verwijderd worden en dat het docx bestand nog bruikbaar is.
(heb dxf vervangen door docx omdat ik denk dat dit iets duidelijker zal zijn. Dxf = van een tekenprogramma).

Vele groetjes
Joke

Natuurlijk de eerste regel aanpassen aan jouw situatie en deze batch gaat ervan uit dat de eerste 16 karakters van de bestandsnaam eraf gestript moeten worden en dat de te bewerken bestandsnamen een .dxf extensie hebben en dat er 6 karakters en/of cijfers het deel vóór de extensie staan (dus totaal 10 karakters als gewenste bestandsnaam, incl. extensie), conform je voorbeeld bestandsnamen:

Code:
CD /D "D:\MAP\SUBMAP"
FOR /F "DELIMS=" %%i in ('dir /b *.dxf') DO (
SET FILENAME=%%i
REN "%%i" %FILENAME:~15,10%
)

Tijs.

Beste Tijs

Ik heb uw code ingevoegd in een batch bestand.
Het batch bestand ziet er zo uit:

@ echo off
CD /D "C:\Users\Joke Hey\Desktop"
SET FILENAME=%%i
)
pause

Als ik het uitprobeer krijg ik de volgende boodschap:
De Syntaxis van de opdracht is onjuist.
Ik heb verschillende andere combinaties van uw code uitgeprobeerd zoals:

@ echo off
FOR /F "DELIMS=" %%i in ('dir /b *.dxf') DO (SET FILENAME=%%i REN "%%i" %FILENAME:~15,10%)
pause

Ook hier krijg ik hetzelfde foutbericht.
Doe ik bij het inbrengen van de code iets verkeerd ?

In ieder geval heb ik er vertrouwen in dat het met uw hulp zal lukken.

Oprechte dank en vriendelijke groeten
Joke

Plak mijn code in je batch-bestand (na het CD /D commando), want zelfs onder XP werkt mijn code goed.
Met jouw code geplakt (eerste citaat) werkt het niet (zelfde foutmelding), dus zal mogelijk aan de omsluitingen liggen (2x '-tekens gebruikt ipv 1 "-teken, een `-teken ipv. een '-teken etc.)

Tijs.

Beste Tijs,

Sorry dat ik uw antwoord niet goed begrijp.
Ik heb uw code gewoon in een batch bestandje geplaatst en heb er niets aan gewijzigd (zie onderstaand curdsief).
Werk wel in windows 7 maar hopelijk ligt het daar niet aan.
Wilt U mij aub verder helpen door eventueel de correcties op onderstaand bestandje aan te brengen?
Bedankt

@ echo off
SET FILENAME=%%i
)
pause

Mvrgroeten
Joke

Status
Niet open voor verdere reacties.