• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam verkorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack Nouws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Goedendag allemaal.

Is het mogelijk om een naam bv: "Jan Jansen" in cel B1, te verkleinen tot "jaja" in cel A1?
Daarbij worden de 1e twee letters van de voornaam en de 1e twee letters van de achternaam gebruikt. Graag zou ik willen weten hoe ik dit voor elkaar zou krijgen.

Groetjes Jack

Beste

Zie bestandje.
Natuurlijk zal het korter kunnen door een andere formule, maar deze weet ik niet.

Groetjes Danny.

Bijlagen

Jack, besef dat het aantal spaties a.g.v. tussenvoegsels, dubbele voor- en/of achternamen roet in het eten kunnen gooien. Zou opgelost kunnen worden indien voor meerdere spaties een strikte invulroutine gevolgd wordt. bv, Underscore gebruiken voor dubbele namen en tussenvoegsels op het einde ??
Pieter Jan van der Hier tot Gunder = pihi ??

Laatst bewerkt:
Jack, besef dat het aantal spaties a.g.v. tussenvoegsels, dubbele voor- en/of achternamen roet in het eten kunnen gooien. Zou opgelost kunnen worden indien voor meerdere spaties een strikte invulroutine gevolgd wordt. bv, Underscore gebruiken voor dubbele namen en tussenvoegsels op het einde ??
Pieter Jan van der Hier tot Gunder = pihi ??

Je brengt me wel op een idee. Ik ga er eerst even mee verder puzzelen, bedankt zover!

Groetjes Jack

Hulp bij oplossen Post

Om toch te blijven helpen heb ik voor deze post een VBA routine geschreven.
Op zich niet zo moelijk en zou ook moeten werken, maar ik krijg steeds in de kolom "B"" terug #WAARDE!.
Het heeft gewerkt,maar op een of andere manier geeft de Function een fout terug.

Graag hier hulp bij.

Wim

Bijlagen

WimenBeer, je hebt een array gemaakt zonder grootte. En dat gaat niet goed. Als je de variabele 'Tussen' een aantal geeft dan lukt het wel.
Code:
Dim Tussen(5) As String
(en eigenlijk is de 5 niet helemaal goed omdat de array 5 elementen bevat. Je zou dan eigenlijk een 4 (=element 0 t/m 4 = totaal 5 elementen!) moeten opgeven, maar dan klopt de rest weer niet...)

Groet, Leo

WimenBeer, je hebt een array gemaakt zonder grootte. En dat gaat niet goed. Als je de variabele 'Tussen' een aantal geeft dan lukt het wel.
Code:
Dim Tussen(5) As String
(en eigenlijk is de 5 niet helemaal goed omdat de array 5 elementen bevat. Je zou dan eigenlijk een 4 (=element 0 t/m 4 = totaal 5 elementen!) moeten opgeven, maar dan klopt de rest weer niet...)

Groet, Leo

Is het ook mogelijk om de 1e letter van Tussen ook in de Verkortenaam te plaatsen?
met vr gr Jack

Wimenbeer

Dit is betere code:

Code:
Private Function VerkorteNaam(Naam As String)

Dim Tussen() As Variant
    Dim a As Integer
    Dim arrGesplitst As Variant

Tussen() = Array("van der", "van", "vdr", "der", "de")

For a = LBound(Tussen()) To UBound(Tussen())
        Naam = Replace(Naam, " " & Tussen(a) & " ", " ")
    Next

arrGesplitst = Split(Naam, " ")

VerkorteNaam = Left(arrGesplitst(0), 2) & " " & Left(arrGesplitst(1), 2)

End Function

Wigi

Nu ken ik toevallig iemand die heet: Govert-Jan Strang van Hees:D:p.
Voornaam = Govert-Jan, achternaam = Strang van Hees.
Nu geeft de oplossing van Wigi volgens mij als antwoord gohe ... toch?, terwijl het gost zou moeten zijn.

Ik ben dus ook van mening dat de reactie van anton44 over de strikte routine om b.v underscore en spaties te gebruiken zeer terecht is.

Ik ben dus ook van mening dat de reactie van anton44 over de strikte routine om b.v underscore en spaties te gebruiken zeer terecht is.

Dat beaam ik volledig, en normaal gezien laat ik dit probleem (in al zijn vormen) in vragen links liggen. Zonder discipline is er immers GEEN enkele formule of VBA code die alle situaties aan kan.

Wigi

Dat beaam ik volledig, en normaal gezien laat ik dit probleem (in al zijn vormen) in vragen links liggen. Zonder discipline is er immers GEEN enkele formule of VBA code die alle situaties aan kan.

Wigi
Tja, je wilt toch blijven puzzelen he;)

Ik had ook al een (1) formule gemaakt die de eerste 2, + de eerste 2 letters na de laatste spatie als resultaat gaf.
Maar toen de reactie van anton44 kwam zag ik in dat het eigelijk nutteloos was:(

Code:
Dim Tussen(5) As String

Groet, Leo

Leo,

Dank je wel, mijn probleem is daarom herkenbaar en opgelost.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan