• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Naam werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulup

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2002
Ik heb een bestand met veel werkbladen. De tekst van het werkblad wil ik hetzelfde hebben als de tekst in een bepaalde cel. Is dit mogelijk zonder het handmatig per werkblad te moeten intypen?

Groeten,
Paul

Hoi,

Bedoel je dat de opmaak van alle bladen het zelfde moet zijn?

Dit is heel eenvoudig ga naar de tab van het eerste blad (waar de naam van het blad staat)
hou nu de shift ingedrukt en klik op de tab van het laaste blad
nu zijn alle bladen geselecteerd alles wat je invuld in het enne blad komt ook te staan op alle bladen andere bladen.

Nee, vraagsteller bedoelt dat wanneer in cel A1 een waarde staat (bijv "maandag") dat deze waarde dan de naam van het werkblad wordt.

Naam van het werkblad

Beste Wildboy,
Bedankt voor je reactie. Inderdaad wil ik alle werkbladen kwa opmaak en met vaste gegevens gelijk hebben. Dat lukt me ook. Het gaat echter om de naam van het werkblad. Deze wil ik dezelfde naam geven als een cel van het werkblad die op elk werkblad anders ingevuld is.

Groeten,
Paul

Volgens mij is dat niet mogelijk. Bovendien is het de vraag of je dat wilt.

Stel; op blad "maandag" heb je een cel die verwijst naar een cel in blad "dinsdag". Door een nieuwe berekening wordt de waarde "dinsdag" verandert in de waarde "woensdag" dan krijgt je werkblad die naam. De verwijzing vanuit blad "maandag" klopt dan niet meer.

Ik neem aan dat er op die bladeren heel veel formules staan

dan kun je toch de formules kopieren en zoeken en vervangen (ctrl + H) gebruiken om de formules te wijzigen

@Mus20

dat is niet het probleem, het proibleem is dat de inhoud van een bepaalde cel vanzelf de naam moet worden van het werkblad. Dat is m.i. niet mogelijk. Ik heb ooit geprobeert het bestand te vernoemen naar de inhoud van een cel en dat ging ook niet.

Ziet er indrukwekkend uit Luc. Maar wanneer ik de tabbladen laat toevoegen en vervolgens op blad1 de maandag verander in laten we zeggen januari, dan verandert de naam van het tabblad maandag niet mee in januari en DAT is volgens mij het doel van vraagsteller

Wellicht is dit wat je bedoelt.

Onderstaande code controleert bij wijzigingen of de cel A1 is ingevuld.
Indien dat zo is krijgt het tabblad de naam van cel A1.

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
If [a1] <> "" Then
ActiveSheet.Name = [a1]
End If
End Sub

Via ALT-F11 kom je in het menu waar je de code kunt plaatsen.
Eventueel kan je de bijlage bekijken om te zien hoe het eruit ziet.

Laatst bewerkt:
Ik vind dit mateloos interresant, begrijp er niets van, maar omdat je nooit te geleerd bent om oud te worden wil ik dit toch graag aan de gang krijgen, en dat lukt me niet. Ik heb de code via [alt]F11 ingevoegd en cel A1 een (andere) waarde gegeven. Dit doet nix met de naam van Blad1.

Confictius zei:
Ik vind dit mateloos interresant, begrijp er niets van, maar omdat je nooit te geleerd bent om oud te worden wil ik dit toch graag aan de gang krijgen, en dat lukt me niet. Ik heb de code via [alt]F11 ingevoegd en cel A1 een (andere) waarde gegeven. Dit doet nix met de naam van Blad1.

Ik neem aan dat je de code hebt toegevoegd aan "This Workbook" zodat de code voor het gehele bestand werkt en dus niet werkblad gebonden is.

Zie eventueel bijlage van mijn vorige reactie.

Geen idee wat ik net anders deed, maar het werkt. :p Ik bespeur een hoge mate van kennis :thumb:

Confictius zei:
Geen idee wat ik net anders deed, maar het werkt. :p Ik bespeur een hoge mate van kennis :thumb:

Ik vermoed dat je de code bij een werkblad heb gezet.

Noop, wellicht een spatie te veel of te weinig, geen idee.

In 't verlengde van deze vraag een vraag van mij die ik op Helpmij al eerder postte: kan ik deze truc ook zo toepassen dat de inhoud van een cel of een combie van 2 cellen de bestandsnaam wordt?

Bijvoorbeeld;
A1= Janssen
B1= 06-03-06

Kies ik nu voor opslaan als, dan wordt de bestandsnaam vanzelf janssen06-03-06.xls
Dit ivm een offerte systeem dat ik ooit voor een vriend bouwde. Ik heb er nooit een antwoord op gekregen.

Bij voorbaat dank

Beste Confuctius,

Wees niet bang te experimenteren met Excel. Zolang je maar werkt met een kopietje van je bestand. Dan had je het volgende kunnen proberen:

If [a1] <> "" Then
ActiveSheet.Name = [a1] & [b1]
End If
End Sub

Groeten,

Richard

I LOVE Excel!! Ga meteen aan de gang.

Ik zal de twee codes naast elkaar leggen en proberen uit te pluizen wat ze doen en waarom en wat het verschil is

Laatst bewerkt:
Beste confictius,

Het lijkt mij wijs wel even op een zwakte te wijzen. Als één van de celllen waarvan je de inhoud wilt gebruiken voor een bladnaam één of meer van volgende karakters bevat, dan volgt een foutmelding:
: \ / ? * [ ]
Deze karakters kun je wel in een cel invoeren, maar niet gebruiken bij een bladnaam!

Groeten,

Richard

Laatst bewerkt:
Confictius zei:
Noop, wellicht een spatie te veel of te weinig, geen idee.

In 't verlengde van deze vraag een vraag van mij die ik op Helpmij al eerder postte: kan ik deze truc ook zo toepassen dat de inhoud van een cel of een combie van 2 cellen de bestandsnaam wordt?

Bijvoorbeeld;
A1= Janssen
B1= 06-03-06

Kies ik nu voor opslaan als, dan wordt de bestandsnaam vanzelf janssen06-03-06.xls
Dit ivm een offerte systeem dat ik ooit voor een vriend bouwde. Ik heb er nooit een antwoord op gekregen.

Bij voorbaat dank

Zo iets:

If [A1] <> "" Then
datum = Format(Day([B1]), "00") & "-" & Format(Month([B1]), "00") & "-" & Right(Year([B1]), 2)
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
"C:\" & [A1] & datum & ".xls"
End If
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan