Naamgeving iTunes

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hallo,

Na lang overwegen ben ik nu dan toch overgestapt op de automatische bijwerkfunctie van iTunes. Voorheen had ik de opties om de iTunes Music-map bij te werken en de bestanden de kopiëren uitstaan, deze heb ik nu geactiveerd en al mijn muziek wordt nu aan de hand van de MP3-tags op een externe harde schijf automatisch ingedeeld in een mapstructuur.

Erg leuk, maar één ding begrijp ik niet. De originele bestandsnamen zijn allemaal geformatteerd als "[track] - [artiest] - [titel]". Wanneer ik alles in iTunes sleur, gaat hij dus alles netjes kopiëren naar de nieuwe locatie. Echter, hij laat de bestandsnamen dan hetzelfde, ténzij er meerdere discs zijn, dan maakt hij er "[discnummer] [track] [titel]" van, zonder streepjes en zonder opgave van de artiest in de bestandsnaam.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij gewoon álle bestandsnamen dezelfde formattering geeft?

Voor zover ik weet kun je dat niet wijzigen.
Dat is ook de reden dat ik zelf mijn structuur bijhoud op m'n externe schijf.

Mapje MP3 > {Beginletter Artiest} > {Artiest} - {Albumtitel} ({Jaar van uitgave})

en bij meerdere CD's een mapje CD1, CD2, etc

Voor het taggen en renamen gebruik ik op m'n MacBook Pro "Media Rage", super programma. (Ligt mij bij dat jij overgestapt was naar Mac)

Automatische bestandsnamen a.d.h.v. ID3-tags en meteen de parent-folder in mijn gewenste formaat :)

Wellicht het overwegen waard, nadeel is dat je uiteindelijk zelf de map naar iTunes moet slepen om hem in je bibliotheek te krijgen maar dat zie ik niet echt als obstakel.

Hallo Tha Devil,

Bedankt voor je antwoord. Agh, overgestapt is een groot woord, maar ik gebruik Mac steeds
meer naast Windows en verwacht snel meer in plaats van Windows. Maar inderdaad,
de gedachte dat ik een overstapper ben klopt!

Tja, ik ben juist net omgegaan op automatische indeling van de mappen. Tot op dit moment
stond alle data op een netwerkschijf en was dit allemaal gewoon in iTunes ingedeeld. Wanneer
ik een tag of bestandsnaam aanpaste moest ik dus het item uit iTunes verwijderen en er
opnieuw inslepen. Een typefoutje geeft dan een hele rompslomp. Het in iTunes slepen om het
in de bibliotheek te krijgen zie ik dus inmiddels wel als een obstakel.

Daar was ik een beetje klaar mee, daarom heb ik een externe schijf aan mijn Mac gehangen
waarop iTunes zelf alles bijhoudt. Op zich is het ook geen probleem wat ik heb, ik vroeg het
me meer af. Zolang de MP3-tags maar kloppen; wat iTunes er dan op de achtergrond
mee doet zal mij een zorg zijn. Het verbaast me alleen dat hij bij het ene album de
bestandsnamen gewoon as is wegschrijft, en bij weer een ander album kiest voor
een nieuwe naam (waarbij ook weer verschillende manieren).

Ik vind het wel erg prettig dat ik nu de tags gewoon in iTunes kan bijhouden en dat dit
vanzelf gesynchoniseert wordt. Daarbij zijn de tags belangrijker dan de bestandsnamen.

Laatst bewerkt:
Voor het aanpassen van tags hoef je ze niet uit je Bibliotheek te halen en er weer in te zetten.

Als je buiten iTunes je ID3-tags wijzigt dan staan in iTunes nog de oude tags, echter wanneer je het nummer afspeelt zal iTunes de nieuwe tags toepassen.

Ik zou ook niet weten waarom iTunes daarin niet consequent is, misschien even deze vraag op One More Thing zetten. Daar lopen aardig wat meer Mac-gebruikers :p

Inmiddels ben ik er wel achter dat als ik de albumtitel even aanpas (lettertje eraf, of erbij),
gaat hij de formattering "[track] [titel]" toepast voor elk item in de map. Dan de albumtitel
weer terugzetten zoals het moet zijn.

Maar je hebt ook helemaal gelijk, je moet je eigenlijk niet bekommeren om de bestandsnamen.
En vooral niet de bestandsnamen handmatig naar je hand willen zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan