Naast VPN ook (intern) inloggen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Beste forumers,

Ik wil extern aan mijn persoonlijke-/gedeelde mappen kunnen komen.

Vragen:
1: Is daar VPN de aangewezen manier voor ?

2: Als ik op een laptop een VPNverbinding installeer, kan ik via die laptop dan ook nog gewoon BINNEN de domein op de normale manier inloggen ?

3: Moet de VPN op een apparte server of kan die als rol tussen de rest (domein, dhcp, dns, printer, file)

4. Kan ik ook via VPN inloggen op een .local domein ? (dynamisch IP)

Dank je wel alvast :thumb:

1: Is daar VPN de aangewezen manier voor ?
Yep. In ieder geval veiligst.

2: Als ik op een laptop een VPNverbinding installeer, kan ik via die laptop dan ook nog gewoon BINNEN de domein op de normale manier inloggen ?
Yep. Als je tunnels gebruikt wordt dat wat lastiger, als je PPTP gebruikt is het zeker geen probleem.

3: Moet de VPN op een apparte server of kan die als rol tussen de rest (domein, dhcp, dns, printer, file)
Dat ligt natuurlijk erg aan je server. Ik kies zelf altijd liever voor een hardware matige VPN oplossing, omdat je dan ook de wachtwoorden van de externe gebruiker wat lastiger kan maken. Als je het via W2003 doet zullen de meeste gebruikers toch geen wachtwoord van 20 karakters gebruiken.

4. Kan ik ook via VPN inloggen op een .local domein ? (dynamisch IP)
.local en dynamisch IP hebben niets met elkaar te maken... Als je W2003 als RAS gebruikt dan wordt gewoon een adres uit de pool toegewezen. Bij een hardware matige oplossing kun je meestal DHCP relay gebruiken, of een reeks reserveren.

He dank je wel.
DAT WAS SNEL ZEG :)

Alleen het antwoorden begrijp ik niet helemaal.
(Heb wel al een keer een 2003 met vpn in elkaar gesleuteld maar die termen zeggen me helaas niks als server-ammateur :D)

PPTP ?
RAS ?
de "pool" ?

> He dank je wel.
You're welcome!

PPTP. Da's zeg maar 'inbellen' over internet. Een tunnel is een soort route die zegt dat als je naar een bepaald segment wilt gaan - laten we zeggen 192.168.0.x dat er een VPN verbinding moet worden opgebouwd naar een server. Als je nu al op dat lokale segment 192.168.0.x zit, dan moet er dus geen VPN tunnel opgebouwd worden, en daar gaat het dan vaak fout. Met PPTP heb je dat probleem niet: niet 'inbellen' betekent geen VPN.

RAS
RAS/Routing: Remote Access Service. W2003 gebruikt dit voor VPN en routering.

de "pool" ?
Het 'bad' met beschikbare IP adressen voor DHCP. Bijvoorbeeld 192.168.0.10 t/m 192.168.0.99

Oh ok, klare taal.
Kom van een 2003 en heb een trial home-server geprobeerd maar dat is "not my cup 'a tee". Wel vond ik het handig dat je gewoon je files in een map dumpt en geen drive-letters meer hoeft te gebruiken (alles op een hoop zeg maar). De backup-functie was ook niet gek.

Dat soort dingen is met 2003 of 2008 ook te realiseren ?

Je hoeft natuurlijk geen driveletter te gebuiken, gewoon een snelkoppeling naar \\server\share werkt ook hoor. Wellicht is een 2003 SBS iets voor je, dan ziet er al een heleboel standaard in wat je niet meer uit hoeft te zoeken.

OH ?
Laat ik nu altijd "basïc" gedraaid hebben :p
Is dat daar allemaal in voorgeïnstalleerd dan ?

En 2003 of 2008 ?? (heb wel een 32bits machine dus geen 2008-R2)

2003 is was simpeler. Heb je standaard geen SSL voor e-mail en zo wat je dan mogelijk allemaal weer moet uitzetten om met Outlook 2003 of OE te kunnen werken. En SBS 2008 heeft 4 Gb RAM nodig om te kunnen werken, SBS kan met veel minder uit de voeten. Standaard zit daar RAS/Routering in, Exchange server 2003 met OWA, eventueel SQL server 2005 als je de Premium hebt. Serverbeheer is simpeler. IP adres van de server wijzigen is dan weer wat lastiger, dat moet je eigenlijk via het menu doen anders wordt het een bende.

Nog 1 vraag.

Ik heb voorheen de 2003-Basic gebruikt omdat daar een wizzard in zat om alle functies (rolls) te installeren. Ik weet dat dat in die andere versies niet zit.

Moet ik eerst wat dingen weten ofzo voordat ik hieraan begin ?
Want aangezien ik ook wat aan het netwerk moet omprikken om de server te "centeren" als middelspunt van het ster-diagram heb ik dus ook dagen geen internet meer als het niet zo 1-2-3- lukt. :rolleyes:

:thumb:

2-3 uurtjes zou je 'm aan de gang moeten hebben. SBS 2003 is echt simpel wat dat aangaat.

Ik heb 'm nu geïnstalleerd mét toegewezen IP van de provider dus da's goed. :)
Maar hoe nu verder ?

Ik zou niet weten hoe ik alles met de hand moet installeren.
Bij Basic heb je die wizzard voor de roles enzo dus da's easy.

Ik heb een workshop gevonden voor 2003 R2, maar da's heeeeeel anders.
Ook weer met een mooi overzichtelijke wizzard.

Dus zit nu maar weer rechtstreek op de router met dhcp

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan