Nacalculatie in regel invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Monique75

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2015
Aangezien ik hier al een aantal keren uitstekend ben geholpen wil ik graag nog een vraag voorleggen.

Ik heb een database met daarin oa de volgende 4 tabellen (hierbij vermeld ik alleen even de voor mijn vraag relevante ID’s)

Schip: Schip_id
(hierin staat naam schip/eigenaar e.d.)

Eigenschappen: Schip_id
Eigenschappenlijst_id
(hierin staan alle scheepsonderdelen en hun eigenschappen)

Eigenschappenlijst: Eigenschappenlijst_id
(alle voorkomende onderdelen)

Nacalculatie: Schip_id
Eigenschappenlijst_id
(hierin wil ik de nacalculatie in gaan bijhouden)

Op het formulier schip ga je met een knop naar het formulier eigenschappen waarbij je dan alle eigenschappen van dat schip ziet. Dit is een doorlopend formulier. Hierin wordt nu in een memoveld de nacalculatie vermeld en dit wordt ook nog eens in excel bijgehouden dit wil ik nu naar een tabel brengen zodat we ermee kunnen rekenen en dat we van het dubbele bijhouden af zijn.

Echter moet in het formulier eigenschappen dus de tabel van de nacalculatie zichtbaar zijn maar je mag geen subformulier in een doorlopend formulier zetten.

Nou loop ik al een tijdje dingen uit te proberen en heb nu doormiddel van een trukje met een keuzevak wel voor elkaar gekregen dat hij alle nacalculatie van dat betreffende schip laat zien maar ik krijg het niet voorelkaar om per regel dus ook alleen de nacalculatie van dat schip en die ene eigenschap te laten zien. (heb ook Dlookup al geprobeerd, krijg je maar een regel zichtbaar)

Zie de printscreens oud en nieuw. (let wel in de tweede pagina is het grafisch nog niet zoals het hoort dat komt later wel en ik heb nu bewust nog even de idnrs laten staan dit krijg ik wel goed, het gaat om het invoegen van de nacalculatie)

Ik weet het even niet meer is er iemand die me een duwtje in de goede richting kan geven door te zeggen welke oplossing ik kan gebruiken. En of het uberhaupt wel mogelijk is wat ik wil. Het doorlopende formulier moet wel zo blijven staan dat alles gelijk zichtbaar is en niet met een extra druk op de knop.

Oude situatie
Bekijk bijlage 266141

Een idee van de nwe situatie
Bekijk bijlage 266143

Op mijn iPad kan ik je bijlagen niet openen, hij geeft een foutmelding. Misschien moet je de plaatjes nog een keer posten.

Ik kan ze hier thuis idd ook niet openen morgenochtend probeer ik ze opnieuw te plaatsen alvast bedankt er naar te kijken

Misschien is een voorbeeld db nog beter; persoonlijk ben ik nooit zo kapot van plaatjes. Zeker in Access zeggen die meestal nét niet wat je wilt zien.

Oud
OUD.jpg

Nieuw
Nieuw.jpg

Hier nog een poging voor de plaatjes al geven ze dezelfde code als gisteren en kan ik ze op deze computer wel gewon zien maar zie ook niet hoe het anders moet.

Voorbeeld database zal ik vanmiddag even kijken of het lukt om de formulieren/tabellen waar het omgaat een voorbeeld van in elkaar te draaien zonder gegevens. (ligt helaas ook nog ander werk dat nu voorrang heeft:D)

gr Monique

Waar zitten we nu naar te kijken? Ik zie een doorlopend formulier dat vermoedelijk is gekoppeld op Naam_Eigenaar (in keuzelijst: "Test boot" en in subformulier 229). Dus die filtering lijkt prima te werken. Ik snap je werkwijze ook nog niet helemaal:
Op het formulier schip ga je met een knop naar het formulier eigenschappen waarbij je dan alle eigenschappen van dat schip ziet. Dit is een doorlopend formulier.
Waarom niet een vast doorlopend formulier frmEigenschappen op je formulier frmSchip? volgens mij gebruik je dat nu ook. Extra klikken om een formulier te openen dat je zonder extra handelingen toch al kan zien, is niet echt gebruiksvriendelijk in mijn ogen. Misschien omdat je dit denkt:

... maar je mag geen subformulier in een doorlopend formulier zetten.
Dat is op zich correct, maar dat kun je simpel omzeilen door twee doorlopende formulieren op je hoofdformulier te zetten: de eerste koppel je op de gewone manier, het tweede koppel je aan het sleutelveld van het eerste subformulier. Dat kan officieel niet, maar als je het koppelveld even tijdelijk in je hoofdformulier zet, kun je dat besturingselementbron gewoon kopiëren en gebruiken bij het koppelen. En dan zie je dus op het eerste formulier de Eigenschappen, en in het tweede subformulier de van de Eigenschappen afhankelijke subregels. Een constructie die ik vaak genoeg gebruik.

Ik ga dat laatste even proberen, lukt het niet zal ik alsnog een vb database online.

Helaas kan ik niet beloven dat het me vandaag nog lukt daar tijd voor te vinden en aangezien ik hier alleen het eind van de week zit kan ik er dan eind volgende week pas antwoord op geven.

Alvast bedankt voor de genomen tijd op mee te helpen zoeken naar een oplossing.

Je hoort er nog van.:)

Prima! En wees gerust, de tijdsdruk ligt geheel aan jouw kant, nooit aan de onze :).

Tijdsdruk Klopt maar als jij de moeite neemt snel te reageren vind ik het altijd vervelend als je dan lange tijd niets zou horen, vandaar.

Hoe kan ik een bestand hierneer zetten gezipt is hij 1,7mb groot en de computer blijft zeggen dat het maar 100 kb mag zijn.?

100 Kb is inderdaad de limiet voor een database of zipfile. Heb je de db eerst gecomprimeerd, en daarna gezipt? Je kunt een bestand opslaan als xlsb, dan kan je 1MB uploaden. Een zipje kun je ook hernoemen naar .xlsb, dan zetten wij de extensie wel weer terug. Op die manier kun je de limiet enigszins omzeilen. Of je zet de db op een fileshare als wikisend.com, dan heb er helemaal geen last van.

Ik had hem gecromprimeerd nu nog wat verwijderd en opnieuw nu is hij 800 kb dus de bestandsextensie aangepast

Bekijk bijlage SIS Test Nacal Leeg2.xlsb

Heb even een uitgeklede versie van de database hier neer gezet maar met beter lezen van de tweede alinea denk ik dat we elkaar niet goed begrepen.
Dat formulier schip is niet zichtbaar in de printscreen wel in de huidige database maar de gezonden versie is uitgekleed (en gevuld met fictieve gegevens) normaal gesproken is alle info wel beeld vullend. Vandaar dat eigenschappen onder een knop staan.
Mijn vraag gaat eigenlijk over het formulier eigenschappen ik wil daar, op een of andere manier om maar even mijn voorbeeld te nemen
Bij het schip die ik hier voor het gemak test heb genoemd
Als je dan in de details op Eigenschappen drukt (eigenschappen 2 is de oude situatie)
Zie je onder de eigenschap “CALC-oppervlakte onderwaterschip”
Een 4 tal regels staan (deze staan overigens bij alle eigenschappen).
Wat ik graag wil is alleen de regels te zien die bij die eigenschap horen (dat zijn die drie met nr 41)
En bij “CALC-oppervlakte teakdek”
Alleen die regels die daar bij horen (dat is die ene met nr 7)
Zodat per regel de nacalculatie zichtbaar is voor alle van toepassing zijnde seizoenen. Bij een eigenschap kunnen dus meerdere regels nacalculatie komen te staan dit kan variëren van 0 tot ???? (momenteel 10regels)
Zoals het nu is staan de nacalculatie gegevens in een memoveld maar dan kan je er niet mee aan de slag of van verschillende schepen vergelijken. Vandaar dat ik de nacalculatie graag in een aparte tabel zou zien.
Hoop dat mijn uitleg samen met de database iets verduidelijkt.
Alvast bedankt.
Gr Monique

Wat is het oorspronkelijke bestandsformat van je bijlage? Ik krijg hem niet geopend.

Vandaar :).
Ik zal eens kijken of ik 'm nu wel kan openen.

Octafish heb je toevallig al tijd gehad er naar te kijken. En weet je of het mogelijk is wat ik wil? Zo ja met welke oplossing zou ik aan de gang moeten, een duwtje in de goede richting zal al helpen dan kan ik weer verder uitproberen.

Ik heb sinds een tijdje een probleem met zip files, die openen nergens meer in. Zal vanavond een poging doen op een oude laptop. Als daar nog leven in zit :).

Kun je er niet een gewone zip van maken, met extensie xlsb? Dat zipx verhaal krijg ik nergens mee geopend...

Zal er vanavond naar kijken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan