• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nachten tellen in verschillende periodes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gastonneke

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2018
Beste slimme mensen.

Ik probeer uit te zoeken hoe ik het aantal nachten in verschillende periodes kan berekenen.
Uitleg:
Ik geef in één veld de aankomstdatum in
Ik geef in een tweede veld de vertrekdatum in
Het totaal aantal nachten bereken ik met de formule =DATUMVERSCHIL(A8;B8;"d")
Maar het aantal overnachtingen moet opgesplitst worden in het aantal nachten in het hoogseizoen en het aantal nachten in het laagseizoen.

Ik stuur een file in bijlage

Heeft iemand enig idee hoe ik dit eenvoudig kan oplossen ?

Alvast bedanktBekijk bijlage Nachten berekenen.xlsx

Probeer deze eens:
Code:
D11: =C11-E11
E11: =DATUMVERSCHIL(MAX(A6;MIN(B6;A11));MIN(MAX(A6;B11);B6);"d")

Laatst bewerkt:
Da's een mooie Alex :)
Wel eerst de formule in E11 invoeren en dan pas die in D11 om een opmerking over #WAARDE te voorkomen ;)

Allebei heel erg bedankt, het werkt perfect, al begrijp ik na het intens bestuderen van de formule nog steeds niet dat alles zo netjes werkt :rolleyes:

Een kleine toelichting m.b.t. het bepalen van de aankomstdatum die in de DATUMVERSCHIL functie gebruikt wordt:

- ik beperk me even tot het eerste argument van de DATUMVERSCHIL functie: =MAX(A6;MIN(B6;A11))
- In het stukje MIN(B6;A11) wordt de aankomstdatum (A11) vergeleken met het einde van het hoogseizoen (B6).
- De laagste (MINimale) waarde wordt genomen, dus als de aankomstdatum voor het einde van het hoogseizoen is wordt deze gebruikt, anders wordt het 1 september.
- De uitkomst van deze som wordt vergeleken met de begindatum van het hoogseizoen (A6).
- Als de aankomstdatum (A11) voor de begindatum (B6) ligt, is de uitkomst de begindatum van het hoogseizoen (1 juli), anders wordt het de daadwerkelijke aankomstdatum. Dit is het eerste argument van de DATUMVERSCHIL-functie.
- Het bepalen van de vertrekdatum werkt soortgelijk, maar dan omgekeerd. Dit levert het tweede argument voor de DATUMVERSCHIL functie.
- Als je het aantal dagen in het hoogseizoen weet en het totaal aantal dagen, weet je ook het aantal dagen in het laagseizoen...

PS. ik was zelf ook wel gecharmeerd van deze formule... ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan