• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen in aparte tabel -> uitlezen, maar wat als er opnieuw gesorteerd wordt...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dracul1

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2008
Hai,

Ik ben mijn cijfer/schoolrapportje opnieuw aan het opzetten, omdat alles onderhand een rommetlje is.
Nu dacht ik dat het handig zou zijn om één tab te hebben met daarin de leerlingnamen, die vervolgens in andere tabs uitgelezen worden met =Leerlingen!A3 (bijvoorbeeld).
Dit werkt! Echter... als er halverwege het jaar een leerling instroomt, dan zou deze standaard onderaan komen te staan, terwijl het wel zo handig is om alles op alfabetische volgorde te houden.

Echter... als je de eerste lijst sorteert (tab Leerlingen) dan komen deze wel keurig op alfabetische volgorde te staan, maar die in de andere tabs (bijv R&W1) niet! De namen worden wél aangepast, maar de cijfers blijven logischerwijs staan, omdat je niet 'actief' sorteert op dit tabblad.

Is het mogelijk om dit voorelkaar te krijgen dat dit wel goed gaat? Ik snap waarom het niet gebeurt, maar zoek dus nu naar de oplossing. Iemand die enig licht hier op kan laten schijnen?

Alvast bedankt voor iedere gedachte!

Groetjes,

Niels.Bekijk bijlage leerlingentabel.xlsx

Versie 2, andere aanpak...

Ik ben nog bezig geweest met een tweede versie (zie bestand)... ik ga er nu vanuit dat de leerlingnamen én de toetsresultaten op één werkblad komen. Dit heeft als voordeel volgens mij dat het sorteren gemakkelijker te realiseren moet zijn, echter nu neemt hij bij een standaard sortering ook de menu-items mee, dat moet natuurlijk niet gebeuren.

1. hoe zorg ik er voor dat de sortering nu goed komt?
2. hoe krijg ik het voor elkaar dat in werkblad Rapport 1 ik kan kiezen uit een naam van een leerling, waarna de bijbehorende gegevens automatisch meegenomen worden in een (nog te maken) rapportblad. Moet je hier voor draaitabellen gebruiken?

't Enige praktische probleem dat ik op dit moment zie is dat als je alle toetsgegevens wil printen, je deze over meerdere pagina's verspreid krijgt, terwijl in de oorspronkelijke opzet één werkblad in ieder geval volledig op één A4tje paste.

We klussen verder, maar elke tip/advies/richting is welkom!

Niels.Bekijk bijlage leerlingentabel versie 2.xlsx

dracul1,

Ik heb een sorteer macro opgenomen en iets vereenvoudigd.
Zie het bestandje.

Heb er even een .xls bestandje van gemaakt omdat als je er een .xlsm van maakt moet het worden ingepakt.
je kunt hier geen .xlsm plaatsen zonder het in te pakken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt! Die 'xxx' waren mij al een doorn in het oog, maar dat was van latere zorg en nu is dat al 'getackled'. Fijn! Nu ziet het er inderdaad een stuk netter uit.

Mag ik je nog twee vragen stellen? Beide beetje 'technische' vragen:

Je gebruikt op het tabblad Rapport1 de volgende formule, die ik nu probeer te doorgronden, zodat ik 'm later op andere plekken ook kan laten terugkomen:

=VERT.ZOEKEN(A$2;'Cijfers periode 1'!$B$4:$R$43;11;0)

als ik dit goed lees:
pak je eerst de waarde van cel A2 (naam), dan kijk je naar het tabblad Cijfers periode 1, markeer je feitelijk het veld waarin de cijfers gevonden moeten worden en dan... die 11,0 snap ik niet ... kan jij dat uitleggen?

Zoals je het nu aangepakt hebt, kun je heel mooi een cijferlijst per leerling laten uitprinten. Dat is super!
Uiteindelijk wil ik proberen om het schoolrapport in excel te zetten, met daar alle kolommen e.d. zoals we die nu hebben en dan zal ik de formule 'vert.zoeken' nodig hebben om alle gegevens her en der te laten verschijnen.

En die draaitabel(?) voor de namen, ik heb er wel mee zitten stoeien, maar het lukte mij niet. Kan ik op de een of andere manier de eigenschappen van zo'n draaitabel in zien om daar te zien wat er nu exact gebeurt?

Zelf had ik trouwens een klein stukje visual basic toegevoegd, om automatisch de CITO letters in hoofdletters om te laten zetten. Dat vind ik dan ook weer net wat netter staan.

Mocht je tijd hebben, dan hoor ik graag hoe een en ander inelkaar steekt, mocht je geen tijd hebben, dan hartstikke bedankt!

Groetjes,

Niels.

=VERT.ZOEKEN(A$2;'Cijfers periode 1'!$B$4:$R$43;11;0)
als ik dit goed lees:
pak je eerst de waarde van cel A2 (naam), dan kijk je naar het tabblad Cijfers periode 1, markeer je feitelijk het veld waarin de cijfers gevonden moeten worden en dan... die 11,0 snap ik niet ... kan jij dat uitleggen?
De 11 staat voor kolom11 (9 kolommen + de 2 verborgen kolommen) en de 0 voor exact.

Draaitabellen heb ik geen verstand van maar het schijnt goed te werken.
Misschien eens Googlen op draaitabellen?

Heb je vragen nog even zitten lezen.

En die draaitabel(?) voor de namen, ik heb er wel mee zitten stoeien, maar het lukte mij niet. Kan ik op de een of andere manier de eigenschappen van zo'n draaitabel in zien om daar te zien wat er nu exact gebeurt?

Zelf had ik trouwens een klein stukje visual basic toegevoegd, om automatisch de CITO letters in hoofdletters om te laten zetten. Dat vind ik dan ook weer net wat netter staan.
1. Het is geen draaitabel maar dat is met Gegevensvalidatie gedaan.
ik heb de kolom met naman geselecteerd en dan in het venster boven kolom A (heet Namvak) "Leerlingen" in gevoerd.
Met de validatiegegevens heb ik bij Bron "=Leerlingen" ingevuld en daar kijkt hij nu naar.

Als je bij de Gegevenvalidatie de volgende formule gebruikt, laat hij enkel de geplaatste namen zien en dus geen leeg stuk er onder. Dit heb ik ook van een helper bewaard en dacht er nu pas aan.
Code:
=VERSCHUIVING(Leerlingen;0;;AANTALARG(Leerlingen);1)

2. Als je een macro in je file gebruikt moet je die vanaf Excel 2007 als .xlsm opslaan, doe je dit als .xlsx dan is je macro eruit.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd.

Laatst bewerkt:
Hai,

Volgens mij hartstikke duidelijk uitgelegd. Ik had al kolommen zitten tellen, maar was inderdaad de twee verborgen kolommen vergeten! Hahaha!
Ik ga er straks lekker mee aan de stoei, ben benieuwd of het allemaal gaat lukken, ik ben maar een hobbyist die eigenlijk hier geen verstand van heeft, maar wél weet dat het móet kunnen... en dan ga je stoeien, proberen, je stelt vragen en met een beetje mazzel leer je een hoop!

Hartstikke bedankt (nogmaals) voor de uitleg! Echt super!

Niels.

Graag gedaan.
Vergeet niet de formule in de validatie aan te passen.

Ik ben ook maar een amateur.
Suc6

Hai,

Was ik toch weer even... ik probeer de formule in de validatie aan te passen, maar waar doe je dat precies? Zit al een tijdje te zoeken en op van alles te klikken, maar kan het nog niet vinden... was het o.a. aan het proberen met CTRL+G...

Groetjes,

Niels.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan