• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen met aantal van unieke nummers, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Enkele dagen geleden heb ik mijn vraag te snel op opgelost gezet. De oplossing was inderdaad perfect, alleen heb ik nog een aanvullende vraag. Vandaar in de titel "deel 2". Ik weet niet of ik hiervoor een nieuw onderwerp moet openen of dat het op een andere manier had gemoeten.

De oplossing voor mijn probleem was de volgende matrixformule:

{=sumproduct(--(match(if($b$3:$b$13=f6,$c$3:$c$13,""),if($b$3:$b$13=f6,$c$3:$c$13,""),0=row($3:$13)-2))-1}

Graag zou ik, om ervan te leren, stap voor stap willen weten wat er nu precies met deze formule gebeurd. Wat betekent bijvoorbeeld -- voor (match.......) enz. enz.

Ik ben erg benieuwd.

De '--' zet WAAR/ONWAAR om in 1’en en 0’en.

Zoals Harry zei, men noemt dit (in het engels) een "double negation".
Je kan eventueel de "--" vervangen door "0+" of "1*" uit nieuwsgierigheid. Ook "/1" moet kunnen, op een andere plaats in de formule. Dit komt daardat, als je een wiskundige bewerking uitvoert op "waar" en "onwaar", deze veranderen in 1 en 0 . En met die 1 en 0 kan de somproduct functie dan weer gaan rekenen.
De serie "waar" en "onwaar" resultaten wordt gegenereerd door de vergelijking:"match(lookup_value;lookup_array;0)= row(etc..." waarbij de lookupvalue en de lookuparray identieke bereiken zijn.
Maak er een gewoonte van om dit soort formules met de "Evaluate formula"button te doorlopen, dan zie je wat er stap voor stap gebeurt.

Mooie uitleg WHER.

Maar je kunt de '--' ook vervangen door de functie N.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan